Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Sociology
  2. Bachelor Degree
  3. Sociologia [E4002N - E4001N]
  4. Courses
  5. A.A. 2022-2023
  6. 3rd year
  1. Laboratory 2
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Laboratory 2
Course ID number
2223-3-E4001N102
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi formativi

Fornire agli studenti le principali conoscenze metodologiche per l'utilizzo delle fonti e per l'analisi di dati ecologici nella
ricerca sociale.

Imparare ad utilizzare i dati ecologici nella ricerca sociale (fonti, dati aperti, analisi secondaria, indicatori socio-territoriali, rappresentazione
cartografica dei dati).

Contenuti sintetici

I dati ecologici si riferiscono alle unità territoriali e la loro analisi consente di studiare la distribuzione dei fenomeni sociali sul
territorio.

Dopo un’introduzione storico-metodologica, gli studenti verranno familiarizzati all’analisi socio-territoriale attraverso esercitazioni
relative alla raccolta, elaborazione, lettura e rappresentazione cartografica dei dati.

Programma esteso

Particolare attenzione è dedicata: all’individuazione delle fonti, in particolare open data, nelle diverse unità territoriali a livello locale,
nazionale e internazionale; alla qualità e comparabilità dei dati; alla costruzione di indicatori socioeconomici e demografici.

Prerequisiti

Competenze di base in metodi di ricerca sociale e nell'uso di programmi quali Excel e SPSS.

Metodi didattici

Lezioni frontali ed esercitazioni

Modalità di verifica dell'apprendimento

Relazione finale scritta

Gli studenti saranno valutati nel corso del laboratorio (partecipazione attiva e svolgimento esercitazioni) e sarà prevista una prova finale scritta, che consiste nella redazione di un breve elaborato per verificare l’acquisizione delle conoscenze e competenze relative all'utilizzo delle fonti, alla costruzione di indicatori socio-territoriali, all'analisi secondaria e alla rappresentazione cartografica dei dati.

Testi di riferimento

Pintaldi F. (2009), Come si analizzano i dati territoriali, Milano: FrancoAngeli.
Pintaldi F. (2003), I dati ecologici nella ricerca sociale. Usi e applicazioni, Roma: Carrocci.
Zajczyk F. (1997), Il mondo degli indicatori sociali. Una guida alla ricerca sulla qualità della vita, Roma: NIS.

Sustainable Development Goals

CITTÀ E COMUNITÀ SOSTENIBILI
Export

Learning objectives

To provide students with the main methodological knowledge of using data sources and analyzing ecological data in
social research.

Learn how to use ecological data in social research (sources, open data, secondary analysis, socio-territorial indicators, representation
cartographic representation of data).

Contents

Ecological data refer to spatial units, and their analysis enables the study of the distribution of social phenomena on the
territory.

After a historical-methodological introduction, students will be familiarized with socio-territorial analysis through exercises
related to the collection, processing, reading and cartographic representation of data.

Detailed program

Particular attention is paid to: the identification of sources, especially open data, in the different spatial units at the local level,
national and international levels; to the quality and comparability of data; to the construction of socioeconomic and demographic indicators.

Prerequisites

Basic skills in social research methods and the use of programs such as Excel and SPSS.

Teaching methods

Classes and exercises

Assessment methods

Final report

Students will be evaluated during the laboratory (active participation and performance of exercises) and a final written final, consisting of the writing of a short paper to test the acquisition of knowledge and skills related to the use of sources, construction of socio-territorial indicators, secondary analysis and cartographic representation of data.

Textbooks and Reading Materials

Pintaldi F. (2009), Come si analizzano i dati territoriali, Milano: FrancoAngeli.
Pintaldi F. (2003), I dati ecologici nella ricerca sociale. Usi e applicazioni, Roma: Carrocci.
Zajczyk F. (1997), Il mondo degli indicatori sociali. Una guida alla ricerca sulla qualità della vita, Roma: NIS.

Sustainable Development Goals

SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES
Enter

Key information

Field of research
NN
ECTS
2
Term
Second semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
16
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • LB
    Luca Bottini

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES - Make cities and human settlements inclusive, safe, resilient and sustainable
SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics