Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Sociology
  2. Bachelor Degree
  3. Sociologia [E4002N - E4001N]
  4. Courses
  5. A.A. 2022-2023
  6. 2nd year
  1. Philosophy of Social Science
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Philosophy of Social Science
Course ID number
2223-2-E4001N095
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi formativi

Introdurre:

a) un insieme minimo di strumenti logico-epistemologici.

b) Le nozioni filosofiche fondamentali della toeoria ccontrofattuale della causalità

Scopo primario del corso non è l'acquisizione delle cosidette competenze, bensì di conoscenze e metodi filosofici fondamentali per un approccio critico all'analisi causale, in particolare nelle scienze sociali. Sono naturalmente messe in esercizio tutte le competenze necessarie ad acquisire conoscenze di questo tipo, come la capacità di ragionamento, l'atteggiamento critico, il non dare nulla per scontato, il non affrontare i problemi per partito preso, la consapevolezza della complessità dei problemi (in questo caso epistemologicii), ecc.

Contenuti sintetici

La prima parte del corso presenta gli strumenti fondamentali da utilizzare nelle analisi epistemologiche e metodologiche: principalmente, le nozioni logiche basilari e le regole basilari del ragionamento induttivo e deduttivo.

La seconda parte applica questi strumenti all’analisi della teoria controfattuale della causalità per come viene esposta da David Lewis nei suoi articoli principali sull’argomento.
Come noto l'analisi causale è parte essenziale del lavoro scientifico e in forma implicita anche della soluzione di problemi pratici nella vita quotidiana. Il corso cerca di chiarire i concetti e i problemi più generali che costituiscono lo sfondo di questo tipo di analisi, concentrandosi poi sulla parte filosofica della teoria oggi più diffusamente accettata che è appunto quella controfattuale.

Programma esteso

Prima parte: il ragionamento induttivo; Il ragionamento deduttivo: regole formali di inferenza; connettivi (e, o, se-allora, ecc.); Calcolo proposizionale. Cenni di logica predicativa.

Seconda parte:

Teoria regolarista e controfattuale della causalità; criteri di verità di un controfattuale; dipendenza controfattuale; dipendenza causale; causalità; controfattuali a ritroso; Il problema della reversibilità.

Prerequisiti

Nessuno

Metodi didattici

Lezioni in aula. Discussione.

Modalità di verifica dell'apprendimento

Prova scritta (in inglese). Prova orale (sempre in inglese), solo in caso di esito positivo della prova scritta.

La prova scritta consiste in domande chiuse e aperte che hanno lo scopo di valutare sia l'acquisizione precisa, puntuale e rigorosa di nozioni chiave sia la capacità di orientarsi nelle scelte teoretiche di fondo e nei problemi più generali.

Testi di riferimento

  1. Tutti i powerpoint e altri eventuali file disponibili online alla fine del corso.

  2. Lewis, D., “Causation”, The journal of Philosophy, Vol. 70, No. 17, Seventieth Annual Meeting of the American Philosophical Association Eastern Division (Oct. 11, 1973), pp. 556-567.

  3. Lewis, D., “Causation as influence”, Journal of philosophy vol. 97 (4):182-197 (2000)

E inoltre a supporto (non sono parte del programma):

https://plato.stanford.edu/entries/causation-counterfactual/

https://plato.stanford.edu/entries/david-lewis/ (only 3.1, 3.2, 3.3, 5.2).

Sustainable Development Goals

VITA SOTT'ACQUA
Export

Learning objectives

Introducing:

a) a minimal set of basic logical-epistemological tools;

b) The basic notions involved in counterfactual causal analysis.

Primary aim of this class is not the acquisition of the so called "skills" but the acquisition of philosophical knowledges and methods which are fundamental to understanding issues on causation in the social sciences. Obviously all the skills involved in this task are practiced, such as critical thinking,foundational analysis, ecc.

Contents

Part one of the course presents the basic tools to be employed in epistemological and methodological analysis: mainly, the basic logical notions and the basic rules of inductive and deductive reasoning.

The second part applies these tools to the philosophical analysis of the counterfactual theory of causality as presented by David Lewis in his main essays on the topic.
As is well known, causal analysis is an essential part of scientific endeavor and also of the solution of practical problems in everyday life. The course seeks to clarify the more general concepts and problems that form the background of this type of analysis, then focusing on the philosophical part of the theory most widely accepted today: the counterfactual theory of causation.

Detailed program

Part one: what is a deductive inference; formal rules of inference; connectives (and, or, if-then, etc.); quantification and quantifiers; Inductive and abductive reasoning; order theory (sketch).

Part two: regularity vs counterfactual theory of causation; truth of a counterfactual; counterfactual dependence of sentences; causal dependence of events; causal dependence and causality; backward counterfactual and backward causation; Reversibility

Prerequisites

None

Teaching methods

Theorethical lessons. Discussion

Assessment methods

Written test with . Oral test on demand for positive written test exclusively

(both in English).

The written test consists in close and open ended questions aimed at testing both the mastering of crucial notizions   and the understading of the philosophilcal foundations of the theories explained.

Textbooks and Reading Materials

  1. All powerpoints and other files available online at the end of the course.

  2. Lewis, D., “Causation”, The journal of Philosophy, Vol. 70, No. 17, Seventieth Annual Meeting of the American Philosophical Association Eastern Division (Oct. 11, 1973), pp. 556-567.

  3. Lewis, D., “Causation as influence”, Journal of philosophy vol. 97 (4):182-197 (2000)

Suggested readings:

https://plato.stanford.edu/entries/causation-counterfactual/

https://plato.stanford.edu/entries/david-lewis/ (only 3.1, 3.2, 3.3, 5.2).

Sustainable Development Goals

LIFE BELOW WATER
Enter

Key information

Field of research
M-FIL/05
ECTS
6
Term
First semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
42
Degree Course Type
Degree Course
Language
English

Staff

    Teacher

  • RM
    Roberto Miraglia

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

LIFE BELOW WATER - Conserve and sustainably use the oceans, seas and marine resources for sustainable development
LIFE BELOW WATER

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics