Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • Calendar
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
You are currently using guest access
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home Calendar My Media
Percorso della pagina
  1. Psychology
  2. Bachelor Degree
  3. Scienze e Tecniche Psicologiche [E2403P - E2401P]
  4. Courses
  5. A.A. 2022-2023
  6. 2nd year
  1. Perception and Attention
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Perception and Attention
Course ID number
2223-2-E2401P109
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Area di apprendimento

1**:** Contenuti e competenze per descrivere e promuovere il cambiamento del funzionamento psicologico individuale

Obiettivi formativi

Conoscenza e comprensione

  • I grandi temi della psicologia della percezione e dell’attenzione.
  • Aspetti teorici e metodologici nello studio dei processi percettivi e attentivi.
  • L’interazione percezione-attenzione

Capacità di applicare conoscenza e comprensione

  • Capacità di analizzare criticamente i risultati delle ricerche più avanzate sulle tematiche oggetto del corso
  • Capacità di rielaborazione personale dei contenuti di articoli in lingua originale sulle tematiche del corso
  • Capacità di riconoscere il funzionamento cognitivo non patologico dell’individuo

Contenuti sintetici

Il corso intende fornire allo studente una guida per l’apprendimento avanzato e l’approfondimento di due specifici insiemi di processi che sono alla base della cognizione umana: la percezione visiva e l’attenzione visuo-spaziale. Si parlerà, tra l'altro, di come questi due insiemi di processi, seppur distinti, siano interconnessi ed entrambi importanti nella costruzione del mondo fenomenico.

Programma esteso

Metodologia della ricerca:

  • Ripasso di nozioni di psicofisica di base
  • Come si prepara la presentazione di una ricerca
  • Come capire se un articolo scientifico è importante per la propria ricerca senza doverla prima leggere tutta
  • Come strutturare un progetto/manoscritto

Percezione:

  • Il concetto di illusione; illusioni visive;
  • Teorie psicologiche della percezione visiva;
  • L’organizzazione percettiva,
  • Il problema delle costanze percettive;
  • La percezione dello spazio;
  • Colore cromatico, acromatico e percezione della luce.

Attenzione:

  • paradigmi sperimentali classici;
  • l’attenzione selettiva: teorie e fenomeni;
  • cattura attentiva e cecità attentiva.

Prerequisiti

Si considerano acquisiti i contenuti dei corsi di Psicologia Generale. E’ inoltre richiesta la conoscenza della lingua inglese.

Metodi didattici

Lezioni frontali seguiti da momenti di confronto con gli studenti in cui verranno analizzate e discusse specifiche ricerche sperimentali.

Verranno presentati e commentati alcuni lavori in lingua inglese con l'obiettivo di abituare lo studente alla lettura di letteratura originale.

Agli studenti frequentanti verrà data la possibilità di presentare e discutere un articolo in aula (stile journal club).

Modalità di verifica dell'apprendimento

La prova d’esame consiste in una prova orale mirante ad accertare sia l’acquisizione di nozioni di base, sia a verificare l’abilità di combinare criticamente nozioni e metodologie di ricerca in percezione visiva e attenzione.

Per gli studenti frequentanti l’esame potrà essere sostituito da attività da svolgersi durante il periodo delle lezioni. Le due attività da svolgere sono: 1) la presentazione di un articolo a scelta dello studente e concordato con il docente (non anteriore al 2008); 2) la stesura di un progetto di ricerca che parta da un articolo scelto dallo studente e concordato con il docente (non anteriore al 2008).

Testi di riferimento

Slide delle lezioni

Informazioni dettagliate circa altro materiale didattico saranno pubblicate prima dell'inizio del corso.

Sustainable Development Goals

ISTRUZIONE DI QUALITÁ | PARITÁ DI GENERE
Export

Learning area

1: Knowledge and skills useful to understand, promote and change individual psychological functioning

Learning objectives

Knowledge and understanding

  • Major topics in psychology of perception and attention.
  • Theories and methods in the perception and attention research.
  • The interaction between perception-attention

Applying knowledge and understanding

  • Ability to critically analyze results of the most recent works in attention and perception
  • Ability to understand and assimilate contents of original research papers in attention and perception
  • Ability to recognize the non-pathological cognitive functioning

Contents

The course aims to provide students with advanced tools to learn and study two specific groups of processes: visual perception and spatial attention. It will be discussed how these two distinct groups of processes are interlinked and the role they play in the interpretation of the world around us.

Detailed program

Research methods:

  • Overview of basic psychophysical notions
  • How to prepare a screen representation of one's research
  • How to understand whether a scientific paper is relevant to one's research without having to read it entirely
  • How to structure a project/manuscript

Perception:

  • The concept of illusion; visual illusions
  • psychological theories of perception;
  • perceptual organization;
  • perceptual constancies;
  • the perception of space;
  • chromatic and achromatico colors, and the perception of light.

Attention:

  • classic experimental paradigms;
  • selective attention: theories and phenomena;
  • attentional capture and innattentional blindness.

Prerequisites

It is assumed that the student has acquired the contents of an introductory course in Experimental Psychology. Knowledge of the English language is also required.

Teaching methods

The course will consist of lectures followed by moments of discussion with the students where specific experiments will be analyzed and discussed.

During the course some works in English we will be presented and commented in order to accustom students to the reading of original literature.

Students attending the lessons on a regular basis (for instance, at least once a week) will have the chance to present and discuss a paper of their choice during a lesson (Journal club style).

Assessment methods

The exam is oral and it aims at testing the acquisition of certain knowledge and the ability to combine notions and research methodologies in a critical way.

For students attending the course on a regular basis, the oral exam can be replaced with two activities to be held during term time. These must be both carried out and consist in: 1) journal club style presentation of a paper (published not prior to 2008) during class ; 2) writing a research project based on a paper chosen by the student (published not prior to 2008).

Textbooks and Reading Materials

Slides from the lessons

Other reference books and articles on the topics of the course will be published on the course's e-learning website before the start of classes.

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION | GENDER EQUALITY
Enter

Key information

Field of research
M-PSI/01
ECTS
8
Term
Second semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
56
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • Daniele Zavagno
    Daniele Zavagno

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY

You are currently using guest access (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics