Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • Calendar
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
You are currently using guest access
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home Calendar My Media
Percorso della pagina
  1. Psychology
  2. Bachelor Degree
  3. Scienze e Tecniche Psicologiche [E2403P - E2401P]
  4. Courses
  5. A.A. 2022-2023
  6. 1st year
  1. History of Psychology - 1
  2. Summary
Partizione di insegnamento Course full name
History of Psychology - 1
Course ID number
2223-1-E2401P004-T1
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to History of Psychology

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Area di apprendimento

Area di apprendimento n. I. Contenuti e competenze per descrivere e promuovere il cambiamento del funzionamento psicologico individuale

Obiettivi formativi

Conoscenza e comprensione

  • Sviluppi delle principali teorie nell’evoluzione del sapere psicologico;
  • il problema dello statuto epistemologico della psicologia e del suo ruolo sociale;
  • fornire un indispensabile e qualificante bagaglio scientifico-culturale.

*Capacità di applicare conoscenza e comprensione

  • Dare spessore, direzione e fondamenta al sapere psicologico attuale;
  • capacità di dialogo con altre discipline;
  • cogliere le relazioni tra diversi ambiti del sapere psicologico.

Contenuti sintetici

Il corso si propone di presentare un quadro delle problematiche relative alla nascita della psicologia scientifica, promuovendo una riflessione critica sui presupposti teorici, epistemologici e metodologici e sui condizionamenti sociali che ne hanno guidato storicamente lo sviluppo. Ci si soffermerà sull’origine, l’evoluzione e la trasformazione dei principali orientamenti di ricerca dalla metà dell’Ottocento fino ai nostri giorni, collocandoli nel rispettivo contesto storico ed evidenziandone il programma di ricerca dominante.

Programma esteso

  • Il “lungo passato” della psicologia nel pensiero antico, medievale e moderno;
  • il sorgere della psicologia sperimentale in Germania e nelle altre realtà nazionali nella seconda metà dell’Ottocento;
  • La psicologia americana tra Ottocento e Novecento tra strutturalismo e funzionalismo;
  • la tradizione fenomenologica e la teoria della forma;
  • la prospettiva psicodinamica e la psicoanalisi;
  • la prospettiva comportamentista e la riflessologia;
  • la scuola storico-culturale;
  • dal comportamentismo al cognitivismo.

Prerequisiti

Nessuno in particolare

Metodi didattici

I metodi didattici consistono in lezioni frontali accompagnate da una discussione critica con gli studenti dei temi e dei concetti presentati.

Il materiale didattico (slides) viene reso disponibile sul sito e-learning del corso, perché sia fruibile anche dagli studenti non frequentanti.

Modalità di verifica dell'apprendimento

La verifica dell’apprendimento sarà effettuata attraverso una prova scritta, articolata in una parte con domande a scelta multipla e una parte con domande aperte. Le domande sono volte ad accertare l’effettiva acquisizione dei temi e degli autori presentati, della capacità di orientarsi nei testi facenti parte della bibliografia e nella capacità di confrontarsi criticamente con essi.

La partecipazione alle attività facoltative (esercitazioni, conferenze, giornate di studio, ecc.) proposte durante il corso concorre alla valutazione (solo per gli studenti frequentanti).

Per gli studenti che lo richiedano, è previsto anche un colloquio orale, su tutti gli argomenti del corso, che può portare a un aumento o decremento del punteggio conseguito nell’esame scritto.

Gli studenti/le studentesse Erasmus possono contattare il/la docente per concordare la possibilità di studiare su una bibliografia in lingua inglese e/o la possibilità di sostenere l'esame in inglese

Testi di riferimento

Mecacci, L. (2008). Manuale di storia della psicologia. Firenze: Giunti (capitoli: 1, 2, 3, 4).

Mecacci, L. (2019). Storia della psicologia. Dal Novecento a oggi. Roma- Bari: Laterza (capitoli: 1, 2; 3, paragrafi 1-5; 4, paragrafi 1-5; 5, paragrafi 1-8; 6, paragrafi 1-3; 7, paragrafi 1-5).

Informazioni dettagliate circa altro materiale didattico saranno pubblicate sulla relativa pagina del sito e-learning.

Sustainable Development Goals

ISTRUZIONE DI QUALITÁ
Export

Learning area

Learning Area n. 1. Knowledge and skills useful to understand, promote and change individual psychological functioning

Learning objectives

*Knowledge and understanding

  • Developments and main theories in the evolution of psychological knowledge;
  • the epistemological status of psychology and its social role;
  • providing a scientific and cultural background.

*Applying knowledge and understanding

  • Giving well-rooted and in-depth direction to the current psychological knowledge;
  • Interdisciplinarity;
  • Recognising the relationships between different fields of psychological knowledge.

Contents

The course aims to present an overview of the problems related to the birth of scientific psychology, promoting a critical reflection on the theoretical, methodological and epistemological assumptions and on the social conditioning that have historically guided its development. It will focus on the origin, evolution and transformation of the main perspectives of research from the mid-nineteenth Century up to the present day, placing them in their proper historical context and highlighting their dominant research program.

Detailed program

  • The “long past” of psychology in ancient, medieval and modern thought;
  • The rise of experimental psychology in Germany and in other countries during the second half of the nineteenth century;
  • Early American psychology between structuralism and functionalism;
  • The phenomenological tradition and Gestalt psychology;
  • Psychodynamic approaches and psychoanalysis;
  • The Cultural-Historical perspective;
  • Behaviourism and reflexology;
  • From behaviourism to cognitive psychology.

Prerequisites

None

Teaching methods

Teaching method consists of lectures accompanied by a critical discussion with the students on illustrated topics and concepts.

In order to facilitate those students who do not attend classes, the teaching material (slides) is made available on the e-learning webpage of the course.

Assessment methods

The verification of learning will be carried out through a written test, divided into a part with multiple-choice questions and a part with open questions. The questions are aimed at testing the effective acquisition of the topics illustrated during the course, as well as to ascertain the ability to manage the contents of the proposed bibliography and the capability to critically deal with them.

Participation in the optional activities (exercises, conferences, etc.) proposed during the course contributes to the final evaluation (only for attending students).

Upon the student’s request, the exam can be integrated by an oral examination, on all the course topics.

Although this course is held in Italian, for Erasmus students, course material can also be available in English, and students can take the exam in English if they wish to do so.

Textbooks and Reading Materials

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION
Enter

Key information

Field of research
M-PSI/01
ECTS
8
Term
First semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
56
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • MA
    Mauro Antonelli

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION

You are currently using guest access (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics