Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • Calendar
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
You are currently using guest access
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home Calendar My Media
Expand all Collapse all
Percorso della pagina
  1. Psychology
  2. Bachelor Degree
  3. Scienze e Tecniche Psicologiche [E2403P - E2401P]
  4. Courses
  5. A.A. 2022-2023
  6. 3rd year
  1. Bioetic Principles and Methods for The Application of The Professional Deontological Code
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Bioetic Principles and Methods for The Application of The Professional Deontological Code
Course ID number
2223-3-E2401P113
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Area di apprendimento

3: CONOSCENZE DI CARATTERE INTERDISCIPLINARE

Obiettivi formativi

Obiettivo: il percorso intende fornire , attraverso un'esperienza teorico/pratica, quadri di riferimento tecnici e culturali per riconoscere la funzione del codice deontologico nella costruzione della professionalità dello psicologo.

Mediante una costante e partecipata frequenza, si intendono PROMUOVERE i seguenti apprendimenti, in termini di:

Conoscenze e comprensione:

  • Capacità di mettere in relazione conoscenze e modelli fra loro differenziati
  • Capacità di applicare conoscenze e modelli

Contenuti sintetici

Saranno analizzati i diversi contributi filosofici e tecnici che supportano la lettura delle tematiche etiche e professionali.

Attraverso l'analisi di casi concreti di interventi professionali saranno tematizzati i "dilemmi etici e professionali "più ricorrenti nell'ambito professionale dello psicologo.

Programma esteso

Etica e professione dello psicologo

etica "attiva" e "passiva"

I principi etici

i fondamenti giuridici generali

il codice deontologico degli psicologi:

. principi generali

. rapporti con utenza e committenza

. rapporti con i colleghi

. rapporti con la società

I dilemmi dello psicologo

le funzioni disciplinari dell'Ordine

Metodologia: presentazione di quadri di riferimento teorici e considerazione dei risvolti operativi attraverso analisi di casi e di situazioni problema

Valutazione: analisi e discussione di situazioni problema rilevanti nella professione dello psicologo

Prerequisiti

Nessuno

Metodi didattici

Presentazione dei riferimenti giuridico e deontologici. Lavoro di gruppo su proposta del docente di situazioni critiche della professione psicologo.

Analisi di situazioni concrete e discussioni collettive sui dilemmi professionali.

Presentazione di quadri sinottici.

Modalità di verifica dell'apprendimento

Tipologia di prova: analisi e discussione di situazioni problema rilevanti nella Professione dello psicologo.

° Criteri di valutazione

° discussione e riferimento al codice deontologico

Testi di riferimento

Slides fornite dal docente a lezione.

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE
Export

Learning area

3: INTERDISCIPLINARY COMPETENCES

Learning objectives

The path is intended to provide, through a mix of theory and practical experience, technical and cultural reference frameworks to manage the function of the code of ethics in the construction of the psychologist's professionalism.

With constant and participatory attendance, we intend to PROMOTE the following learning, in terms of:

Knowledge and understanding:
-Ability to relate different knowledge and models to each other
-Ability to apply knowledge and models

Contents

How psychology approaches the arts will be analysed, as well as the similarities and differences between artistic and scientific research.

The following relationships will be discussed: 1) shape, content, and style; 2) art and communication; 3) beautiful and ugly; 4) style versus taste.

Detailed program

Ethics in the psychology profession

"active" and "passive" ethical perspective

Ethical principles

General legal background

Psychologists’ code of deontology:

· general principles

· relationships with end users and clients

· relationships with colleagues

· relations with the stakeholders.

The psychologist dilemmas

the Order's disciplinary functions

Prerequisites

None

Teaching methods

Analysis of concrete situations and collective discussions on professional dilemmas.

Presentation of synoptic frameworks.

Assessment methods

Analysis and discussion of relevant situations in the psychologist profession.

Textbooks and Reading Materials

Slides of lessons.

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING
Enter

Key information

Field of research
NN
ECTS
2
Term
Second semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
16
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • DB
    Davide Dimitri Federico Ilic Baventore
  • RD
    Rossella Di Pierro

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Guest access

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING

You are currently using guest access (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics