Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Sociology
  2. Bachelor Degree
  3. Servizio Sociale [E3902N - E3901N]
  4. Courses
  5. A.A. 2022-2023
  6. 3rd year
  1. Laboratory 6
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Laboratory 6
Course ID number
2223-3-E3901N062
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi formativi

L’obiettivo principale del laboratorio è quello di lavorare sugli stereotipi legati alle famiglie.
Sulla base del percorso formativo di tipo teorico già intrapreso dagli studenti e dalle studentesse si cercherà di mettere a fuoco le modalità analitiche di approccio alle più ricorrenti problematiche professionali legate al tema famiglia.
Il contesto laboratoriale permetterà agli studenti di mettere in comune le differenti esperienze formative per allargare il proprio sguardo e sviluppare la propria capacità analitica, anche attraverso il confronto reciproco.
Il laboratorio origina dalla considerazione che ciascun operatore dei Servizi Sociali, nell’esercizio delle sue funzioni, deve avere consapevolezza degli stereotipi che guidano il proprio agire. Le nuove formazioni famigliari sono oggi sottoposte a pressioni di vecchio tipo e nuovo tipo legate alle dimensioni economiche, alle condizioni lavorative, alle esperienze educative, ai modelli di cura e assistenza dei componenti che le compongono.

Contenuti sintetici

Nel corso del Laboratorio verranno forniti agli studenti gli strumenti per porsi con un approccio critico rispetto alla relazione tra servizi sociali e sistemi familiari.
Attraverso il ricorso alla letteratura più recente, ai casi di studio e all'approfondimento delle esperienze degli studenti e delle studentesse, questi prenderanno in esame diversi percorsi di approfondimento sul tema del rapporto tra famiglia e Servizi Sociali, divenendo così in grado di affrontarli secondo le chiavi di lettura che volta per volta verranno individuate.

Programma esteso

Il laboratorio intende costituire uno spazio in cui prendere in esame alcuni ambiti in cui l’azione degli stereotipi può incidere negativamente sull’azione professionale degli assistenti sociali.
In particolare, verranno presi in esame i seguenti ambiti di interesse

  1. Famiglia o Famiglie. Le tipologie di famiglie e le modalità di formazione delle famiglie
  2. Famiglie e anziani. L’evoluzione delle problematiche legate alla terza e quarta età
  3. Famiglie e care givers. La percezione del “care-giving”, il ruolo delle donne sandwich
  4. Famiglie e povertà. Aspetti culturali e dimensioni composite del fenomeno
  5. La conflittualità nelle famiglie. Problemi culturali e problemi etici. Gli effetti sulla conflittualità di coppia e sulla genitorialità.
  6. Familiari e sistemi educativi. Abbandoni scolastici e comportamenti devianti, nuove dipendenze dei minori.

Prerequisiti

Prerequisito è essere disponibili a mettersi in gioco in prima persona collaborando attivamente alle iniziative proposte dalla docente.

Metodi didattici

Esercitazioni, discussioni, lezioni. Verranno anche presi in esame alcuni casi di studio che sono rilevanti ai fini della rielaborazione delle conoscenze acquisite.

Modalità di verifica dell'apprendimento

Verranno proposte esercitazioni in itinere per verificare l'apprendimento dei contenuti del laboratorio.

Testi di riferimento

Materiali didattici verranno messi a disposizione degli studenti e delle studentesse nel corso delle lezioni.

Sustainable Development Goals

SCONFIGGERE LA POVERTÀ | SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ | PARITÁ DI GENERE | LAVORO DIGNITOSO E CRESCITA ECONOMICA | RIDURRE LE DISUGUAGLIANZE | PACE, GIUSTIZIA E ISTITUZIONI SOLIDE
Export

Learning objectives

The main objective of the workshop is to work on stereotypes related to families.
On the basis of the theoretical training course already undertaken by students, we will try to focus on the analytical methods of approaching the most recurring problems related to the family theme.
The laboratory context will allow students to share the differences in training experiences to broaden their gaze and develop their analytical skills, also through mutual comparison.
The laboratory originates from the consideration that each Social Services operator, in the exercise of his functions, must be aware of the stereotypes that guide his actions. The new family formations are today subjected to pressures of old and new types linked to economic dimensions, working conditions, educational experiences, and the models of care and assistance of the components that compose them.

Contents

During the workshop, students will be provided with the tools to take a critical approach to the relationship between Social Services and family systems.
Through recourse to the most recent literature, case studies and in-depth study of the students' experiences, they will examine various paths of study on the theme of the relationship between the family and Social Services, thus becoming capable of tackling them according to the interpretations that will be identified each time.

Detailed program

The laboratory intends to constitute a space in which to examine some features in which the action of stereotypes can negatively affect the professional action of social workers.
In particular, the following ambitions of interest will be printed under consideration

  1. Family and families. The types of families and the ways in which families are formed
  2. Families and old people. The evolution of problems related to the third and fourth age
  3. Families and care givers. Changes in the shape of families and the consequences in "caregiving" systems.
  4. Conflict in families. The effects on couple conflict and parenting.
  5. Families and poverty. Cultural aspects and composite dimensions of the phenomenon.
  6. Families and educational systems. School dropouts and deviant behavior, new addictions of minors.

Prerequisites

Prerequisite is to be available to get involved personally by actively collaborating in the initiatives proposed by the teacher.

Teaching methods

Lectures, exercises and discussions. Some multimedia content that is relevant to the reworking of the knowledge acquired will also be examined.

Assessment methods

Will be proposed exercises in progress to verify the learning of the contents of the laboratory.

Textbooks and Reading Materials

Teaching materials will be made available to students during the lessons.

Sustainable Development Goals

NO POVERTY | GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION | GENDER EQUALITY | DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH | REDUCED INEQUALITIES | PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS
Enter

Key information

Field of research
NN
ECTS
3
Term
Second semester
Activity type
Optional
Course Length (Hours)
24
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • Brunella Fiore
    Brunella Fiore

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

NO POVERTY - End poverty in all its forms everywhere
NO POVERTY
GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY
DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH - Promote sustained, inclusive and sustainable economic growth, full and productive employment and decent work for all
DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH
REDUCED INEQUALITIES - Reduce inequality within and among countries
REDUCED INEQUALITIES
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS - Promote peaceful and inclusive societies for sustainable development, provide access to justice for all and build effective, accountable and inclusive institutions at all levels
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics