Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Sociology
  2. Bachelor Degree
  3. Servizio Sociale [E3902N - E3901N]
  4. Courses
  5. A.A. 2022-2023
  6. 2nd year
  1. Youth and Digital Media
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Youth and Digital Media
Course ID number
2223-2-E3901N081
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi formativi

Conoscenza e comprensione

Fornire allo studente le nozioni relative alle implicazioni sociali dell'uso dei media digitali da parte della popolazione giovane, con un focus sui processi di inclusione/esclusione sociale.

Competenze

Individuare e interpretare in maniera critica le informazioni e le relazioni online; saper gestire il tempo e l'attenzione in una ambiente di connessione permanente; saper creare contenuti digitali in modo responsabile e cosciente; saper costruire percorsi formativi sulla consapevolezza dgitale per i giovani.

Contenuti sintetici

Il corso affronta la condizione socio-tecnologica della connessione permanente alla rete (risultato dell'integrazione della rete internet, dei social network e della connessione in mobilità) e le sue problematiche, analizzando nel dettaglio le principali aree della competenza digitale critica. Si discute anche delle forme di intervento per lo sviluppo di tali competenze, specie nell'età adolescenziale.

Programma esteso

La digitalizzazione (aspetti tecnici e sociali)

La condizione di connessione permanente;

La disuguaglianza digitale: dal digital divide al sovraconsumo digitale

I social media

Le problematiche della connessione permanente

Le competenze digitali:

  1. La ricerca e la valutazione consapevole delle informazioni online;

  2. La gestione delle relazioni sociali online;

  3. La creazione consapevole e responsabile di contenuti digitali;

  4. La sicurezza digitale;

  5. La gestione del tempo e dell'attenzione;

Il concetto di "benessere digitale" nelle diverse fasce d'età

Gli interventi educativi e sociali mirati al "benessere digitale".

Prerequisiti

Sufficienti abilità logiche e buon livello di cultura generale; ragionevoli capacità di apprendimento, di scrittura e di comunicazione orale. Capacità di lettura in lingua inglese.

Metodi didattici

Lezioni frontali, lavoro in gruppi, discussione in plenaria.

Modalità di verifica dell'apprendimento

Esame scritto con 4 domande aperte (durata 1 ora).

STUDENTI INTERNAZIONALI: I materiali per la preparazione in inglese e la possibilità di sostenere l’esame in inglese sono offerti su richiesta.

Testi di riferimento

  1. Gui M. (a cura di) (2019), Benessere Digitale a scuola e a casa. Un percorso di educazione ai media nella connessione permanente, Mondadori

  2. Dispensa a cura del docente reperibile sulla piattaforma e-learning e presso la copisteria “Fronteretro”, Viale Sarca, 191 Milano.

MATERIALE AGGIUNTIVO: A completamento del materiale per la preparazione dell’esame, verranno pubblicate le slide delle lezioni, sulla pagina del corso al termine delle lezioni stesse.

Sustainable Development Goals

RIDURRE LE DISUGUAGLIANZE
Export

Learning objectives

Knowledge

The course aims to provide students with the main notions concerning the social implications of digital media use by youth, with a focus on the processes of social inclusion / exclusion.

Skills

Identifying and interpretint information and online relationships in a critical manner; being able to manage time and attention in a permanent connection environment; creating digital content in a responsible and conscious way; knowing how to plan nd implement programs of digital education for youths.

Contents

The course addresses the socio-technical condition of "permanent connection" to the internet (resulting from the integration of the internet, social networks and mobile connectivity) and its problems, analyzing in detail the main areas of "critical digital competence". The interventions for the development of such skills are also discussed, especially with regard to adolescence.

Detailed program

Digitization (technical and social aspects)

The condition of permanent connectivity

Digital inequality: from the digital divide to digital over-consumption

Social medi

The problems of permanent connectivity

Digital skills:

  1. Researching and evaluating online information;

  2. Managing online social relations;

  3. Consciously and responsibly creating digital content;

  4. Digital security;

  5. Time and attention management;

The concept of digital well-being in different age groups

Educational and social interventions aimed at "digital well-being".

Prerequisites

Sufficient logic skills and general knowledge; basic skills in learning, writing and oral communication. Basic reading literacy in English.

Teaching methods

Teacher lectures and work in small groups, plenary discussion.

Assessment methods

Written exam with 4 open questions (1 hour).

INTERNATIONAL STUDENTS: A reading list in English will be provided to exchange students upon request. An English exam will be allowed as well.

Textbooks and Reading Materials

1) Gui M. (a cura di) (2019), Benessere Digitale a scuola e a casa. Un percorso di educazione ai media nella connessione permanente, Mondadori

2) Course handout with essays chosen by the teacher, available on the e-learning platform and at "Fronteretro" copy-shop, Viale Sarca, 191 Milano.

INTEGRATIVE DOCUMENTATION: The teacher will also provide the students with lecture slides by publishing them on the course page at the end of the course.

Sustainable Development Goals

REDUCED INEQUALITIES
Enter

Key information

Field of research
INF/01
ECTS
8
Term
First semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
56
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • MG
    Marco Gui

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

REDUCED INEQUALITIES - Reduce inequality within and among countries
REDUCED INEQUALITIES

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics