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Percorso della pagina
  1. Sociology
  2. Bachelor Degree
  3. Scienze del Turismo e Comunità Locale [E1503N - E1501N]
  4. Courses
  5. A.A. 2022-2023
  6. 3rd year
  1. Laboratory 1
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Laboratory 1
Course ID number
2223-3-E1501N107
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
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Obiettivi formativi

Individuare e valorizzare i luoghi della Milano metropolitana a forte potenzialità di attrazione per il turismo post Covid.

Contenuti sintetici

  1. Tavola rotonda di apertura: Il Turismo post lockdown. La situazione in Italia e in Europa.
  2. Il turismo a Milano: alcuni dati. - Obiettivo: analisi dei dati sul turismo post lockdown a Milano. Formazione dei gruppi di lavoro.
  3. Milano blue-green - Obiettivo: identificare le nuove opportunità turistiche, Covid free, offerte dalla Milano metropolitana oltre la ‘Cerchia dei bastioni’.
  4. Tavola rotonda intermedia: Quale turismo post-lockdown nella Grande Milano?
  5. Verifica situazione lavori di gruppo.
  6. Relazioni finali. - Obiettivo: definire una mappa delle ‘nuove’ opportunità turistiche post Covid non sufficientemente valorizzate a Milano

Programma esteso

Il laboratorio si articola in sei incontri di cui quattro in collegamento telematico e due possibili incontri in aula e sul territorio da definirsi in funzione del numero di studenti partecipanti e della situazione Covid. In caso di emergenza Covid gli incontri avverranno tramite Webex. Obiettivo del laboratorio è quello di fare il punto sulla situazione del turismo a Milano e nella sua città-metropolitana dopo l’emergenza Covid.
Il Laboratorio cercherà di individuare e valorizzare i luoghi della Milano metropolitana a forte potenzialità di attrazione turistica e tali da garantire condizioni di sicurezza sanitaria all’aperto o in locali adeguati.
Contenuti delle tavole rotonde (N.B i nomi dei partecipanti sono indicati a titolo provvisorio e potranno subire variazioni):

  1. Tavola Rotonda di apertura: Il Turismo post lockdown. La situazione in Italia e in Europa.

  2. Tavola rotonda intermedia: Quale turismo post-lockdown nella Grande Milano?,

Prerequisiti

Non sono richiesti prerequisiti

Metodi didattici

Discussione dei temi da parte degli studenti e attività sul territorio con relazione finale.

Modalità di verifica dell'apprendimento

Partecipazione e interventi degli studenti alle tavole rotonde e alle lezioni. Valutazione dei materiali prodotti e della relazione finale. Si richiede la partecipazione ad almeno i 2/3 delle lezioni e degli incontri per un minimo di 16 ore sulle 24 previste.
Si considera indispensabile la partecipazione al primo incontro e all’esposizione della relazione finale (ultimo incontro).

Testi di riferimento

Per la parte relativa ai 10 elementi di attrattività turistica:
Bernardi M. e Marra E., Attrattività turistica e distinzione urbana, Milano, Ledizioni 2022, cap.4 – pp.67-190 (da acquistare)

Scaricabili gratuitamente al sito:
https://www.ledizioni.it/prodotto/marra-et-al-ricentrare-la-citta/
https://www.ledizioni.it/prodotto/esplorare-la-metropoli-aspetti-socio-territoriali-della-grande-milano/
e per le parti relative al turismo post covid
https://www.ledizioni.it/prodotto/manifesto-dei-sociologi-e-delle-sociologhe-dellambiente-e-del-territorio/

Ulteriori materiali (gratuiti) verranno condivisi con gli studenti nel corso del laboratorio

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | PARITÁ DI GENERE | ACQUA PULITA E SERVIZI IGIENICO-SANITARI | IMPRESE, INNOVAZIONE E INFRASTRUTTURE | CITTÀ E COMUNITÀ SOSTENIBILI | CONSUMO E PRODUZIONE RESPONSABILI
Export

Learning objectives

Identify and enhance the places in metropolitan Milan with a strong potential to attract post Covid tourism.

Contents

  1. Opening round table: The Tourism post lockdown. The situation in Italy and Europe.
  2. Tourism in Milan: some data. - Objective: data analysis on post-lockdown tourism in Milan. Organization of working groups.
  3. Milan blue-green - Objective: to identify the new tourism opportunities, Covid free, offered by metropolitan Milan beyond the 'Cerchia dei Bastioni'.
  4. Intermediate Round Table: What post-lockdown tourism in Greater Milan?
  5. Verification of the situation of working groups.
  6. Final reports. - Objective: to define a map of 'new' post Covid tourism opportunities in the greater Milan.

Detailed program

The workshop is divided into six meetings, four of which are in the classroom and two on the territory to be defined according to the number of students participating. The objective of the workshop is to take stock of the situation of tourism in Milan and its metropolitan city after the Covid emergency.
The Laboratory will try to identify and enhance the places in the metropolitan Milan with a strong potential for tourist attraction and such as to ensure health safety conditions in the open air or in suitable premises.
Contents of the round tables (N.B. the names of participants are indicated on a provisional basis and may be subject to change):

  1. Opening Round Table: Post-lockdown Tourism. The situation in Italy and in Europe.
  2. Intermediate Round Table: Which post-lockdown tourism in the Great Milan?

Prerequisites

No prerequisites are required

Teaching methods

Lessons, round tables, discussion of topics by students and activities on the territory with final report.

Assessment methods

Participation and interventions of students at round tables and lessons. Evaluation of the materials produced and the final report. Participation in at least 2/3 of lessons and meetings is required for a minimum of 16 hours on 24 hours.
Participation in the first meeting and in the final report (last meeting) is compulsory.

Textbooks and Reading Materials

For the part on the 10 elements of tourist attractiveness see::
Bernardi M. e Marra E., Attrattività turistica e distinzione urbana, Milano, Ledizioni 2022, cap.4 – pp.67-190 (to buy)

Textbooks and Reading Materials Downloadable for free at the site:
https://www.ledizioni.it/prodotto/marra-et-al-ricentrare-la-citta/
https://www.ledizioni.it/prodotto/esplorare-la-metropoli-aspetti-socio-territoriali-della-grande-milano/
and for parts related to post covid tourism
https://www.ledizioni.it/prodotto/manifesto-dei-sociologi-e-delle-sociologhe-dellambiente-e-del-territorio/
Additional (free) materials will be shared with students during the workshop

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | GENDER EQUALITY | CLEAN WATER AND SANITATION | INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE | SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES | RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION
Enter

Key information

Field of research
NN
ECTS
3
Term
Second semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
24
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • EM
    Ezio Marra

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY
CLEAN WATER AND SANITATION - Ensure availability and sustainable management of water and sanitation for all
CLEAN WATER AND SANITATION
INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE - Build resilient infrastructure, promote inclusive and sustainable industrialization and foster innovation
INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE
SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES - Make cities and human settlements inclusive, safe, resilient and sustainable
SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES
RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION - Ensure sustainable consumption and production patterns
RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION

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