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Percorso della pagina
  1. Sociology
  2. Bachelor Degree
  3. Scienze del Turismo e Comunità Locale [E1501N]
  4. Courses
  5. A.A. 2022-2023
  6. 2nd year
  1. Urban Tourism
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Urban Tourism
Course ID number
2223-2-E1501N097
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

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Obiettivi formativi

Offrire un inquadramento generale sul tema del turismo urbano. Lo studente sarà messo in grado di analizzaredi analizzare le politiche del turismo e del tempo libero attuate dalle grandi città (metropoli italiane, europee, americane e asiatiche), sviluppando capacità analitiche e visione strategica in tema di attrattività e sviluppo turistico locale.

Contenuti sintetici

Il corso affronta il tema del city-based tourism indagandone lo sviluppo nel tempo, fino alla nuova dimensione post-fordista che vede le città attrezzarsi e rilanciarsi per diventare nuovamente attraenti nella competizione globale. Consumi culturali, tempo libero e immagine fanno da sfondo all’emersione di elementi specifici di attrattività che verranno analizzati nel dettaglio. Tra questi: i grandi musei, i mega eventi, le opere contemporanee dei grandi architetti e molti altri aspetti che consentono alle città di mantenere posizionamento e reputazione acquisiti. Il corso rifletterà anche sullo shock vissuto dal turismo urbano a seguito della diffusione del coronavirus, sulle reazioni e sulle proposte per il rilancio del turismo nelle città, che vanno ad aggiungersi alle strategie che le città turistiche già utilizzano per essere competitivi nello scenario internazionale.

Programma esteso

Il corso si divide in più momenti.

Nella parte introduttiva si proporrà un inquadramento generale del tema del turismo urbano, affrontando teorie, politiche e pratiche, per poi analizzare le principali strategie di sviluppo turistico e approfondire i temi del marketing territoriale e del city branding. Un’attenzione particolare sarà data al contesto italiano.

Nella seconda parte si analizzeranno gli aspetti e le dimensioni più rilevanti nella competizione tra le città, affrontando quelli che sono definiti "i 10 elementi di attrazione urbana"

1. Green city: l’importanza del verde urbano
2. Archistar: la presenza di opere architettoniche di grandi architetti
3. Film commission e movie induced tourism
4. Waterfront: la riscoperta della risorsa blue
5. Musei importanti: traino turistico per eccellenza
6. Megaeventi: creare valore a 360°
7. Eventi culturali ripetuti
8. Lightscape urbano: le luci della città
9. Smart e sharing city: accessibilità e connettività
10. Heritage tourism: la riscoperta della memoria storica

A questi si aggiunge un ulteriore elemento legato alla sicurezza in senso ampio (sanitaria, sociale, ...) in cui si approfondiranno gli impatti del COVID19 sul turismo urbano, le risposte governative e le strategie adottate dalle città per rilanciarsi nella competizione turistica internazionale. Inoltre si analizzeranno le nuove tendenze turistiche emerse a seguito del lockdown e in condizione di allerta sanitaria.

Il corso prevede una parte laboratoriale da condurre in gruppi di studenti lavorando sui temi affrontati a lezione.

Prerequisiti

--

Metodi didattici

Il corso sarà erogato in presenza e in italiano.

Modalità di verifica dell'apprendimento

Gli esami saranno svolti in presenza.
Chi ha partecipato ai lavori di gruppo in aula verrà valutato su quanto prodotto e presentato durante il corso. Chi non ha preso parte ai lavori di gruppo in aula verrà valutato attraverso un test scritto da svolgersi in laboratorio informatico nelle sessioni dedicate. In entrambi i casi gli studenti sono chiamati a dimostrare di aver compreso i contenuti del corso e di essere in grado di applicarli al contesto turistico attuale.

Testi di riferimento

I materiali di studio sono:

  1. Bernardi M., Marra E. (2022). ATTRATTIVITÀ TURISTICA E DISTINZIONE URBANA: Elementi di competizione nella metropoli contemporanea. Ledizioni, Milano

  2. piccola dispensa messa a disposizione online dal docente

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | ENERGIA PULITA E ACCESSIBILE | LAVORO DIGNITOSO E CRESCITA ECONOMICA | IMPRESE, INNOVAZIONE E INFRASTRUTTURE | CITTÀ E COMUNITÀ SOSTENIBILI | CONSUMO E PRODUZIONE RESPONSABILI
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Learning objectives

The course offers a general framework on the theme of urban tourism. The student will be able to analyze the tourism and leisure policies implemented by big cities (Italian, European, American, and Asian metropolises), developing analytical skills and strategic vision in terms of attractiveness and local tourism development.

Contents

The course addresses the theme of city-based tourism by investigating its development over time, up to the new post-Fordist dimension that sees cities equip and relaunch themselves to become attractive again in global competition. Cultural consumption, leisure, and image are the backgrounds to the emergence of specific elements of attractiveness that will be analyzed in detail. These include great museums, mega-events, contemporary works by great architects, and many other aspects that allow cities to maintain their acquired positioning and reputation. The course will also reflect on the shock experienced by urban tourism following the spread of the coronavirus, the reactions, and proposals for the relaunch of tourism in cities, in addition to the strategies that tourist cities already use to be competitive on the international scene.

Detailed program

The course is divided into several moments.

In the introductory part a general framework of the theme of urban tourism will be proposed, addressing theories, policies and practices, and then analysing the main strategies of tourism development and deepening the themes of territorial marketing and city branding. Particular attention will be given to the Italian context.

In the second part the course will analyse the most relevant aspects and dimensions in the competition between cities, addressing the socalled ten elements of attraction:

1. Green city: the importance of urban green
2. Archistar: the presence of architectural works by great architects 3. Film commissions and movie induced tourism
4. Waterfront: the rediscovery of the blue resource
5. Important museums: tourist towing par excellence
6. Megaevents: create 360° value
7. Repeated cultural events
8. Urban Lightscape: the lights of the city
9. Smart and sharing city: accessibility and connectivity
10. Heritage tourism: the rediscovery of historical memory

To these is added a further element related to safety in the broad sense (health, social, ...) in which the impacts of COVID19 on urban tourism, government responses and the strategies adopted by cities to relaunch themselves in international tourist competition will be explored. In addition, new tourism trends emerged as a result of the lockdown and in a state of health alert will be analysed.

The course includes a workshop part to be conducted in groups of students working on the topics addressed in class.

Prerequisites

--

Teaching methods

The course will be teach face-to-face and in italian.

Assessment methods

The exams will be carried out in presence.
Those who participated in the group work in the classroom will be evaluated on what was produced and presented during the course. Those who have not taken part in the group work in the classroom will be evaluated through a written test to be carried out in the computer laboratory in the dedicated sessions. In both cases, students are required to demonstrate that they have understood the contents of the course and that they are able to apply them to the current tourism context.

Textbooks and Reading Materials

The study materials are:

  1. Bernardi M., Marra E. (2022). TOURIST ATTRACTIVENESS AND URBAN DISTINCTION: Elements of competition in the contemporary metropolis. Lectures, Milan

  2. small handout made available online by the teacher

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | AFFORDABLE AND CLEAN ENERGY | DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH | INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE | SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES | RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION
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Key information

Field of research
SPS/10
ECTS
8
Term
Second semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
56
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

  • Manual enrolments
  • Self enrolment (Student)

Staff

    Teacher

  • Monica Bernardi
  • Tutor

  • Senzio Sergio D'Agata

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
AFFORDABLE AND CLEAN ENERGY - Ensure access to affordable, reliable, sustainable and modern energy for all
AFFORDABLE AND CLEAN ENERGY
DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH - Promote sustained, inclusive and sustainable economic growth, full and productive employment and decent work for all
DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH
INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE - Build resilient infrastructure, promote inclusive and sustainable industrialization and foster innovation
INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE
SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES - Make cities and human settlements inclusive, safe, resilient and sustainable
SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES
RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION - Ensure sustainable consumption and production patterns
RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION

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