Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • Calendar
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
You are currently using guest access
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home Calendar My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Bachelor Degree
  3. Infermieristica [I0101D]
  4. Courses
  5. A.A. 2022-2023
  6. 1st year
  1. Human Sciences
  2. Summary
Insegnamento con unità didattiche Course full name
Human Sciences
Course ID number
2223-1-I0101D007
Course summary SYLLABUS

Blocks

Skip Teaching units

Teaching units

Course full name Sociology Course ID number 2223-1-I0101D007-I0101D020M
Course summary SYLLABUS
Course full name Clinical Psychology Course ID number 2223-1-I0101D007-I0101D021M
Course summary SYLLABUS
Course full name Anthropology Course ID number 2223-1-I0101D007-I0101D022M
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Il corso si propone di far acquisire allo studente gli elementi conoscitivi relativi agli aspetti sociali, antropologici e psicologico-clinici della professione infermieristica per saper adeguatamente collocare la propria professione in un contesto complesso di relazioni e reti operative, in una prospettiva storico-antropologica e la conoscenza dei meccanismi psicologici individuali e collettivi del funzionamento umano.

Contenuti sintetici

Il corso tratta gli aspetti antropologici, sociali e psicologici relativi alla professione della cura in generale e alla professione infermieristica in particolare.

Programma esteso

PSICOLOGIA CLINICA – Questa parte del corso affronta il tema della psicologia come scienza del comportamento umano; gli aspetti metodologici della ricerca psicologica nelle professioni della cura; I principali concetti della psicologia generale e clinica (la struttura della mente, i processi cognitivi e dinamici, i disturbi psichici, la relazione clinica e la psicoterapia) e gli strumenti di autovalutazione (test di ansia, stress, burnout e qualità della vita), le problematiche psicologiche tipiche della professione infermieristica in relazione ai servizi di emergenza, alle cure primarie, alla terapia intensiva e alle cure di fine di vita. L’effetto placebo nella relazione di cura e le sue implicazioni. ANTROPOLOGIA - Antropologia medica, processi sociali e rappresentazioni culturali e antropologiche della salute e della malattia e delle pratiche della cura ad esse associate; evoluzione del concetto di salute; Disease, Illness e Sickness; Medicina narrativa: principi generali; antropologia della salute nei paesi in via di sviluppo. SOCIOLOGIA - il corso propone un percorso di introduzione alla sociologia: concetti di base e il mestiere del sociologo; la ricerca sociale e i suoi strumenti; il concetto di cultura, valori e diversità culturale; organizzazione sociale, azione e potere; Interazione, gruppi, organizzazioni; sistemi di welfare e disuguaglianze; approfondimento di alcuni temi specifici della sociologia della salute e della medicina (disuguaglianze sociali in termini di salute; processo di medicalizzazione della società; sistemi di welfare; professionalizzazione in sanità; culture della salute; costruzione sociale della gravidanza; comunicazione della salute)

Prerequisiti

Modalità didattica

Lezioni frontali, esercitazioni a piccoli gruppi, stesura e rielaborazione dei concetti appresi attraverso il lavoro di gruppo.

Materiale didattico

PSICOLOGIA CLINICA: Maria Pia Viggiano “Psicologia per l’infermiere delle moderne strutture ospedaliere”, Carocci, 2015; Fabrizio Benedetti “L'effetto placebo. Breve viaggio tra mente e corpo”, Carocci, 2018. SOCIOLOGIA GENERALE - Bagnasco A., Barbagli M., Cavalli A., 2013, Elementi di Sociologia, Il Mulino, Bologna; Bucchi M., Neresini F. (a cura di), 2001, Sociologia della salute, Carocci, Roma; Vicarelli G. (a cura di), 2013, Cura e Salute. Prospettive sociologiche, Carocci, Roma. ANTROPOLOGIA - Pizza G., Antropologia medica. Saperi, pratiche e politiche del corpo. Carocci ed.; Fainzang S., Farmaci e società. Il paziente, il medico e la ricetta. Franco Angeli ed.; Quaranta I. (a cura di) Antropologia medica. I testi fondamentali, Raffaello Cortina Ed.

Periodo di erogazione dell'insegnamento

1° Anno, 2° Semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Esame scritto con domande a scelta multipla, domande aperte e valutazione di elaborati svolti nelle attività a piccolo gruppo o individuali come attività autonoma. La valutazione finale è data dalla media pesata dei singoli moduli.

Orario di ricevimento

Su appuntamento

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ | PARITÁ DI GENERE
Export

Aims

The course aims to provide students with the theoretical knowledge concerning psychological, social and anthropological elements of nursing profession in order to help them to adequately perceive their professional role in a complex context of networks and relationship, in a storical-antropological perspective and understand psychological and social mechanisms of uman behaviour.

Contents

Topic of the Human Sciences course is to give students an overview of the anthropological, social and psychological aspects of health care professions.

Detailed program

CLINICAL PSYCHOLOGY - Psychology as a science of human behaviour, methodological aspects of psychological research, with specific attention to health care professions; main concepts of general and clinical psychology (structure of the mind, cognitive and dynamic processes, mental disorders, clinical relationship and psychotherapy) and the self-evaluation tools (anxiety, stress, burnout and quality of life tests), the psychological challenges of the nursing profession in relation to emergency services, primary care, intensive care and end-of-life care. The placebo effect in the care relationship and its implications. ANTHROPOLOGY - Medical anthropology, human health and disease; social processes and cultural representations of health, illness and related nursing/care practices; Disease, Illness and Sickness; narrative medicine: general principles; popular medicine and health anthropology in the developing countries. SOCIOLOGY - The course is an introduction to sociology: basic concepts and who is the ‘sociologist’; social research – basic tools; the concept of culture, values and cultural diversity; social organization, action, and power; interaction, groups, organizations; welfare systems and inequalities; moreover, specific topics related to sociology of health and medicine will be deepened (social inequalities in terms of health; process of medicalisation of society; professionalisation in health systems; health cultures; social construction of pregnancy; health communication).

Prerequisites

Teaching form

Lectures, small group activities with final written report.

Textbook and teaching resource

CLINICAL PSYCHOLOGY: Maria Pia Viggiano “Psicologia per l’infermiere delle moderne strutture ospedaliere”, Carocci, 2015; Fabrizio Benedetti “L'effetto placebo. Breve viaggio tra mente e corpo”, Carocci, 2018. SOCIOLOGY - Bagnasco A., Barbagli M., Cavalli A., 2013, Elementi di Sociologia, Il Mulino, Bologna; Bucchi M., Neresini F. (a cura di), 2001, Sociologia della salute, Carocci, Roma; Vicarelli G. (a cura di), 2013, Cura e Salute. Prospettive sociologiche, Carocci, Roma. ANTHROPOLOGY - Pizza G., Antropologia medica. Saperi, pratiche e politiche del corpo. Carocci ed.; Fainzang S., Farmaci e società. Il paziente, il medico e la ricetta. Franco Angeli ed.; Quaranta I. (a cura di) Antropologia medica. I testi fondamentali, Raffaello Cortina Ed.

Semester

1st Year, 2nd Semester

Assessment method

Written examination with multiple choice and open ended questions and group activity report assessment. Final grade deriving from the average of individual marks of each module (3 different parts) of the exam.

Office hours

On appointment

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION | GENDER EQUALITY
Enter

Key information

ECTS
4
Term
Annual
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
32
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Guest access

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY

You are currently using guest access (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics