- Sociology
- Master Degree
- Turismo, Territorio e Sviluppo Locale [F4901N]
- Courses
- A.A. 2022-2023
- 1st year
- Tourism and Local Development
- Summary
Course Syllabus
Obiettivi formativi
Il corso mira a fornire strumenti teorico-concettuali e progettuali per comprendere e analizzare il complesso rapporto tra turismo e sviluppo locale. Nello specifico verranno affrontate questioni relativa al rapporto tra 1) turismo e comunità locale; 2) Musei, turismo e sviluppo locale; 3) Turismo e resilienza post pandemia.
Gli strumenti appresi potranno essere utilizzati anche per la pianificazione di strategie di sviluppo locale attraverso il turismo.
Contenuti sintetici
Il corso affronta le questioni relative alle relazioni tra turismo e sviluppo locale a livello teorico e prendendo in esame casi e contesti molto diversi: si spazia dal turismo urbano, alle comunità rurali; dalle aree interne ai quartieri delle grandi metropoli; al ruolo dei musei e degli ecomusei per la progettazione di progetti turistici che mirano allo sviluppo locale fino a toccare questioni legate alla resilienza nel periodo post covid.
Nell’analisi degli effetti del turismo sullo sviluppo locale verranno presi in esame anche i problemi che ostacolano un pieno sviluppo dei territori: problemi di natura ambientale, ma anche legati alla sostenibilità economica e sociale.
Programma esteso
Il corso è organizzato in tre parti. Nella prima si affrontano le questioni relative al controverso rapporto tra turismo e comunità locale. Nella seconda parte si affrontano i temi relativi al ruolo dei musei e degli ecomusei per orientare il turismo nella direzione della sostenibilità e dello sviluppo locale. Nella terza ed ultima parte sono affrontate le questioni relative a turismo e resilienza.
Prima parte
Le questioni affrontate nella prima parte del corso riguardano: cosa si intende per sviluppo locale, quale è il ruolo della comunità locale. Perchè il turismo può essere strumento di sviluppo locale. Quali possono essere le reazioni della comunità locale allo sviluppo turistico in diversi contesti: ad esempio in una grande città come Chicago, oppure in aree perifieriche o in paesi a basso reddito.
Seconda parte
I temi affrontati ineriscono al rapporto musei, ecomusei e sviluppo turistico. Nello specifico si discute come queste istiutuzioni possono divenire un veicolo per attivare processi di sviluppo locale e forme di sostenibilità.
Terza parte
Nell'ultima parte del corso sono affrontate le questioni legate alla ripresa del turismo dopo a pandemia COVID-19 ed in particolare all'adozione di forme di resilienza in risposta alla crisi.
Prerequisiti
Nessun prerequisito specifico se non una conoscenza adeguata della lingua inglese.
Metodi didattici
Le lezioni saranno in presenza e forniranno indicazioni relative a questioni teoriche e pratiche.
Saranno organizzati seminari di approfondimento con esperti, operatori del settore e policy maker. Verranno inoltre proposti momenti di discussione e esercitazioni di gruppo con l’obiettivo di rendere più comprensibili i concetti trattati e di favorire la socialità e l’apprendimento orizzontale.
Il corso sarà erogato in lingua inglese, pertanto particolare attenzione e cura sarà dedicata alla comprensione dei contenuti, soffermandosi sui concetti più importanti.
Modalità di verifica dell'apprendimento
La valutazione avviene attraverso un colloquio individuale di verifica della conoscenza dei contenuti del corso, dei testi di riferimento e dei materiali didattici forniti dalla docente.
Gli studenti, che partecipano con costanza alle lezioni, sono invitati a produrre un elaborato di gruppo. L’elaborato, concordato con la docente, sarà presentato nelle settimane conclusive del corso e costituisce parte integrante della valutazione complessiva.
In generale, per tutti gli studenti, la valutazione tiene conto della conoscenza degli argomenti del corso ( e della relativa bibliografia), della proprietà di linguaggio e della capacità critico-interpretativa.
Testi di riferimento
- Borrelli, N., & Adams, K. M. (2018). Analysing Pilsen Mexican Neighbourhood in Chicago through the lens of competitiveness and social cohesion. In Moving Cities–Contested Views on Urban Life (pp. 133-151). Springer VS, Wiesbaden.
- Sanchez, P. M., & Adams, K. M. (2008). The Janus-faced character of tourism in Cuba. Annals of tourism research, 35(1), 27-46.
- Borrelli, N., & Kalayil, A. L. (2011). Tourism and planning in Chicago. The experience of Devon Avenue. Tourism Planning & Development, 8(4), 345-357.
- Borrelli, Sganzetta, Rossi, (in publication), Tourism In Peripheral Areas: National Strategy for Italian Regions chapter in Tourism Destination Management
- Binns, T., & Nel, E. (2002). Tourism as a local development strategy in South Africa. Geographical Journal, 168(3), 235-247.
- Brown K (2019) Museums and Local Development: An Introduction to Museums, Sustainability and Well-being, Museum International, 71:3-4, 1-13,
- Adams, K. (2001). Museum/City/Nation: Negotiating Meaning and Identities in Urban Museums in Indonesia and Singapore. Theorizing the Southeast Asian City as Text: Urban Landscapes, Cultural Documents and Interpretative Experiences. (Tourism and Museums)
- Mustafa Doğan & Dallen J. Timothy (2020) Beyond tourism and taxes: the ecomuseum and social development in the Ak-Chin tribal community, Journal of Tourism and Cultural Change, 18:2, 133-149, (Tourism and Museums)
- Borrelli, N., & Davis, P. (2013). Developing capacity building: Reflections on Chicago’s field museum USA. Museum Management and Curatorship, 28(5), 455–466. (Tourism and Museums)
- Adams, K. M., Choe, J., Mostafanezhad, M., & Phi, G. T. (2021). (Post-) pandemic tourism resiliency: Southeast Asian lives and livelihoods in limbo. Tourism Geographies, 23(4), 915-936.
- Borrelli, Pigozzi, (in publication), Beyond social inequalities: Imaging Milan after the Pandemic in Rita Padawangi and Sulfikar Amir, Under Lockdown
L'elenco sopra indicato può subire delle modifiche o delle integrazioni.
Sustainable Development Goals
Learning objectives
The course aims to provide theoretical-conceptual and design tools to understand and analyze the complex relationship between tourism and local development. Specifically, it will be tackled the issues relating to the relationship between 1) tourism and the local community ; 2) Museums, tourism and local development; 3) Tourism and post-pandemic resilience.
The tools learned can also be used for planning local development strategies through tourism.
Contents
The course deals with issues relating to the relationship between tourism and local development at a theoretical level and by examining very different cases and contexts: it ranges from urban tourism to rural communities; from internal areas to the neighborhoods of large metropolises; the role of museums and ecomuseums for the design of tourism projects that aim at local development to the point of touching issues related to resilience in the post-Covid period.
In the analysis of the effects of tourism on local development, the problems that hinder the full development of the territories will also be examined: i.e. problems related to environmental, economic and social sustainability.
Detailed program
The course is organized in three parts. The first part deals with issues relating to the controversial relationship between tourism and the local community. The second one deals with issues relating to the role of museums and ecomuseums in guiding tourism in the direction of sustainability and local development. In the third, and last part, issues related to tourism and resilience are tackled.
First part
The issues addressed in the first part of the course concern: what is the meaning of local development, what is the role of the local community in the local development strategies. How and why tourism can be an instrument of local development. How local community can react to the tourism development strategies in different contexts: for example in a large city like Chicago, in peripheral areas or in low-income countries.
Second part
The issues addressed are about the relationship between museums, ecomuseums and tourism development. Specifically, it discusses how these institutions can become a vehicle for activating local development processes and forms of sustainability.
Third part
The last part of the course will be about the recovery of tourism after COVID-19 pandemic and, in particular, the adoption of forms of resilience in response to the crisis.
Prerequisites
No specific requirements, but an adequate knowledge of English
Teaching methods
Lessons will be based on theoretical, practical issues. Thematic seminars, given by experts, practitioners, policy makers, will be organized.
Moreover, specific moments of discussion (on the topics of the course) and group exercises will also be proposed with the aim to make the concepts discussed more comprehensible, to encourage the socialization and to stimulate the horizontal learning.
The course will be in English, so particolar attention will be given to the understanding of the contents, focusing on the most important concepts.
Assessment methods
The assessment will take place through an interview to verify the knowledge of the course contents, the reference texts and the teaching materials provided via e-learning platform.
Students who are more assiduously participating in the lessons are invited to produce a group paper. The paper, defined with the teacher, will be presented at the end of the course and it is an integral part of the overall assessment.
In general, for all students, the assessment takes into account the knowledge of the topics of the course (and the related bibliography), the ownership of language and the critical-interpretative skill.
Textbooks and Reading Materials
- Borrelli, N., & Adams, K. M. (2018). Analysing Pilsen Mexican Neighbourhood in Chicago through the lens of competitiveness and social cohesion. In Moving Cities–Contested Views on Urban Life (pp. 133-151). Springer VS, Wiesbaden.
- Sanchez, P. M., & Adams, K. M. (2008). The Janus-faced character of tourism in Cuba. Annals of tourism research, 35(1), 27-46.
- Borrelli, N., & Kalayil, A. L. (2011). Tourism and planning in Chicago. The experience of Devon Avenue. Tourism Planning & Development, 8(4), 345-357.
- Borrelli, Sganzetta, Rossi, (in publication), Tourism In Peripheral Areas: National Strategy for Italian Regions chapter in Tourism Destination Management
- Binns, T., & Nel, E. (2002). Tourism as a local development strategy in South Africa. Geographical Journal, 168(3), 235-247.
- Brown K (2019) Museums and Local Development: An Introduction to Museums, Sustainability and Well-being, Museum International, 71:3-4, 1-13,
- Adams, K. (2001). Museum/City/Nation: Negotiating Meaning and Identities in Urban Museums in Indonesia and Singapore. Theorizing the Southeast Asian City as Text: Urban Landscapes, Cultural Documents and Interpretative Experiences. (Tourism and Museums)
- Mustafa Doğan & Dallen J. Timothy (2020) Beyond tourism and taxes: the ecomuseum and social development in the Ak-Chin tribal community, Journal of Tourism and Cultural Change, 18:2, 133-149, (Tourism and Museums)
- Borrelli, N., & Davis, P. (2013). Developing capacity building: Reflections on Chicago’s field museum USA. Museum Management and Curatorship, 28(5), 455–466. (Tourism and Museums)
- Adams, K. M., Choe, J., Mostafanezhad, M., & Phi, G. T. (2021). (Post-) pandemic tourism resiliency: Southeast Asian lives and livelihoods in limbo. Tourism Geographies, 23(4), 915-936.
- Borrelli, Pigozzi, (in publication), Beyond social inequalities: Imaging Milan after the Pandemic in Rita Padawangi and Sulfikar Amir, Under Lockdown
The list, presented above, may be change.
Sustainable Development Goals
Key information
Staff
-
Nunzia Borrelli