Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Psychology
  2. Master Degree
  3. Psicologia dello Sviluppo e dei Processi Educativi [F5113P - F5103P]
  4. Courses
  5. A.A. 2022-2023
  6. 1st year
  1. Emotions and Relationships in Learning Processes
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Emotions and Relationships in Learning Processes
Course ID number
2223-1-F5103P083
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Area di apprendimento

Processi di sviluppo tipico e contesti educativi

Obiettivi formativi

Conoscenza e comprensione

● Cosa significa apprendere: una modalità operativa.

● Lo sviluppo delle capacità relazionali e delle competenze emotive.

● Valutazione dell’organizzazione emotivo- relazionale nell’apprendimento.

● La mentalizzazione, regolazione affettiva e sviluppo del Sé nei processi di insegnamento-apprendimento.

Capacità di applicare conoscenza e comprensione

● Capacità di comprendere e valutare i fattori evolutivi e relazionali implicati nei processi di apprendimento.

● Capacità di lettura dei fattori di rischio e di protezione presenti nel sistema famiglia e nel contesto scolastico.

Contenuti sintetici

Il corso si propone di illustrare il ruolo delle emozioni e delle relazioni nei processi di apprendimento, focalizzandosi principalmente sulle caratteristiche dell’ambiente (familiare e scolastico) che possono rappresentare fattori di protezione e/o di rischio per l’apprendimento dell’individuo nel corso del suo ciclo di vita.

Programma esteso

  • Caratteristiche dello sviluppo delle competenze emotive e affettive.
  • La mentalizzazione, regolazione affettiva e sviluppo del Sé nei processi di apprendimento.
  • Caratteristiche relazionali nell’apprendimento
  • Affettività ed emozioni nei processi di apprendimento.
  • Elementi di protezione e/o di rischio dell’ambiente familiare e scolastico in relazione all’apprendimento.
  • Dinamiche relazionali con l’insegnante e nel gruppo classe
  • Dinamiche relazionali ed emotive nei contesti di apprendimento durante il ciclo di vita

Prerequisiti

Nessuno in particolare.

Metodi didattici

Il corso si svolgerà principalmente mediante lezioni frontali, durante le quali è richiesta una partecipazione attiva da parte degli studenti. Si svolgeranno anche delle esercitazioni di gruppo in classe, focalizzate sui temi che si tratteranno. Durante il corso approfondiremo molti temi anche grazie esemplificazioni di casi clinici.

Queste modalità, insieme alla discussione in classe, hanno la finalità di rendere più fruibili i contenuti del corso e facilitare l’acquisizione di specifiche competenze sulle caratteristiche emotive e relazionali dell’apprendimento.

Modalità di verifica dell'apprendimento

La verifica dell’apprendimento sarà effettuata attraverso una prova scritta a domande aperte. Le domande sono volte ad accertare l’effettiva acquisizione degli aspetti teorici trattati nel corso. Le risposte a ciascuna domanda saranno valutate in base alla correttezza, alla completezza, alla capacità di argomentare e fare collegamenti tra i concetti e di applicare i contenuti del corso al contesto reale. Per gli studenti che lo richiedano, è previsto anche un colloquio orale, su tutti gli argomenti del corso, che può portare a un aumento o decremento rispetto al punteggio dell’esame scritto.
Durante il corso verrà proposto agli studenti un lavoro di gruppo che se valutato con profitto può aggiungere fino a 3 punti al voto dello scritto.
Non sono previste prove in itinere.
Gli studenti/le studentesse Erasmus possono contattare il/la docente per concordare la possibilità di studiare su una bibliografia in lingua inglese e/o la possibilità di sostenere l'esame in inglese.

Testi di riferimento

Libri di testo:

- Salzberger-Wittenberg I., Williams Polacco G., Osborne E. (1993). L’esperienza emotiva nel processo di insegnamento e di apprendimento. Liguori. Dal capitolo I al capitolo VIII

- Tagliani P. (2017). Difficoltà di apprendimento come sintomo. Legami, trauma e identità. Mimesis. Da pag 17 a pag 91, da pag 117 a pag 144, da pag 149 a pag 211, da pag 229 a pag 239.

- Williford, A. P., Carter, L. M. & Pianta, R.C. (2016). Attachment and School Readiness. In Handbook of Attachment, Third Edition, Theory, Research, and Clinical Applications, J. Cassidy & P. R. Shaver, New York: Guilford, p. 966-982.
- Slides del corso fornite dal docente

Sustainable Development Goals

ISTRUZIONE DI QUALITÁ
Export

Learning area

Typical development and educational contexts

Learning objectives

Knowledge and understanding

● What is learning: an operational mode.

● Development of relational skills and emotional skills.

● Evaluation of the emotional-relational organization in learning.

● Mentalization, affective regulation and development of the Self in teaching-learning processes.

Applying knowledge and understanding

● Ability to understand and evaluate the evolutionary and relational factors involved in learning processes.

● Ability to understand the risk/protective factors of a family system and in the school context.

Contents

The course aims to illustrate the role of emotions and relationships in learning processes, focusing mainly on the characteristics of the environment (family and school) that can represent protection and/or risk factors for learning.

Detailed program

  • Characteristics of the development of emotional skills.
    • Mentalization, affective regulation and development of the Self in learning processes

    • Relational characteristics of learning.

    • Affectivity and emotions in learning processes.

    • Protection and/or risk factors of learning with respect to family and school.

    • Relational dynamics with the teacher and the class.

    • Relational and emotional dynamics in learining contexts during the life cycle

Prerequisites

None.

Teaching methods

Frontal lesson will be the main mode of the course. The active participation of the students is desirable. There will be group exercises, focused on course topics. Some themes will be studied in depth by clinical cases.

These modalities, together with the discussion in the classroom, have the purpose of making the course contents more usable and facilitate the acquisition of specific skills on the emotional and relational characteristics of learning

Assessment methods

The final assessment will consist in a written exam with open questions. Questions will be aimed at ascertain the proper knowledge of the theoretical foundations of the course. The evaluation criteria are: the correctness of the answers, the ability to argue, synthesize, create links, and apply the course contents to the reality. For those students who request it, an oral interview is also provided, on all the topics of the course, which can lead to an increase or decrease of the score of the written exam.
During the course a group assignement will be presented to the students. Depending on the assessment, the assignment could lead to an increase of the final grade up to 3 points.
No mid semester examination will be presented.
Although this course is held in Italian, for Erasmus students, course material can also be available in English, and students can take the exam in English if they wish to do so.

Textbooks and Reading Materials

Textbooks:

- Salzberger-Wittenberg I., Williams Polacco G., Osborne E. (1993). L’esperienza emotiva nel processo di insegnamento e di apprendimento. Liguori. Dal capitolo I al capitolo VIII

- Tagliani P. (2017). Difficoltà di apprendimento come sintomo. Legami, trauma e identità. Mimesis. Da pag 17 a pag 91, da pag 117 a pag 144, da pag 149 a pag 211, da pag 229 a pag 239.

- Williford, A. P., Carter, L. M. & Pianta, R.C. (2016). Attachment and School Readiness. In Handbook of Attachment, Third Edition, Theory, Research, and Clinical Applications, J. Cassidy & P. R. Shaver, New York: Guilford, p. 966-982.
- Slides provided by the teacher

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION
Enter

Key information

Field of research
M-PSI/07
ECTS
8
Term
First semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
56
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • PD
    Pietro De Carli

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics