Course Syllabus
Obiettivi formativi
Il corso mira a fornire strumenti concettuali, analitici e metodologici utili alla comprensione delle principali trasformazioni socio-economiche delle società europee in ottica comparata.
Contenuti sintetici
Il corso approfondisce le principali caratteristiche e dinamiche di cambiamento delle società europee contemporanee con particolare attenzione alla regolazione del welfare e del mercato del lavoro, alle politiche sociali e di inclusione, alla questione di genere, ai fenomeni migratori e all’impatto del processo di integrazione sovranazionale su queste dimensioni.
Programma esteso
Il corso affronta le principali trasformazioni e sfide che le società europee stanno attraversando e adotta una prospettiva comparata per analizzare i processi di convergenza/divergenza interni all’Europa e il funzionamento delle istituzioni sociali e della regolazione socio-economica all'interno dei paesi europei. Particolare attenzione è dedicata ai cambiamenti nel mercato del lavoro e nell’arena del welfare, alla questione di genere, demografica e migratoria.
Il programma si sviluppa attorno alle seguenti tematiche:
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Società europee, multi-level governance e varietà dei capitalismi
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Lavoro, digitalizzazione, gig economy
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Donne, giovani e immigrati nel mercato del lavoro
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Inclusione attiva e politiche del lavoro
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Disuguaglianze e regolazione del welfare
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Nuovi rischi sociali, innovazione e investimento sociale
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Cambiamenti demografici, la famiglia e le politiche sociali
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Immigrazione, integrazione, cittadinanza e identità
Prerequisiti
Nessuno
Metodi didattici
La didattica si svolgerà tramite lezioni frontali combinate con discussioni in aula e si avvarrà di strumenti didattici per l’interazione e il confronto diretto con studenti e studentesse, i/le quali potranno partecipare a lavori di gruppo, dibattiti e presentazioni. Il corso si tiene in lingua inglese.
Modalità di verifica dell'apprendimento
L’esame prevede una prova scritta con tre domande aperte, finalizzate a verificare sia la preparazione sul programma d'esame che la capacità di riflessione critica e autonoma. Gli studenti e le studentesse frequentanti hanno la possibilità di presentare degli approfondimenti tematici in aula e/o di svolgere delle tesine di approfondimento.
Testi di riferimento
1 testo obbligatorio:
Crouch, C. (2016) Society and Social Change in 21ˢᵗ Century Europe, Palgrave Macmillan
e un testo a scelta tra i seguenti:
Crouch, C. (2019) Will the Gig Economy Prevail? Cambridge: Polity
Esping-Andersen, G. (2009) The Incomplete Revolution. Adapting to Women’s New Roles, Polity Press
Hassel, A., Palier, B. (2021, eds.) Growth & Welfare in Advanced Capitalist Economies, Oxford University Press
Hemerijck, A., (2017, ed.) The uses of Social Investment, Oxford University Press
Scalise, G. (2020) The political Economy of Policy Ideas: The European Strategy of Active Inclusion in Context, Palgrave Macmillan
Burroni, L., Pavolini, E., Regini, M. (2021) Mediterranean Capitalism Revisited. One Model, Different Trajectories, Cornell University Press
Sustainable Development Goals
Learning objectives
The course aims at providing conceptual, analytical and methodological tools for understanding the main socio-economic transformations of European societies from a comparative perspective.
Contents
The course explores the main characteristics and dynamics of change in contemporary European societies with particular attention to welfare and labour market regulation, social and inclusion policies, gender issues, migration phenomena and the impact of the process of supranational integration on these dimensions.
Detailed program
The course deals with the main transformations and challenges that European societies are going through and adopts a comparative perspective to analyse the convergence/divergence processes within Europe and the functioning of social institutions and socio-economic regulation in European countries. Particular attention is devoted to the changes in the labour market and welfare arena, to gender, demographic and migration issues.
The programme is developed around the following topics:
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European societies, multi-level governance and variety of capitalisms
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Work, digitalisation, gig economy
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Women, young people and immigrants in the labour market
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Active inclusion and labour policies
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Inequalities and welfare regulation
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New social risks, innovation and social investment
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Demographic change, family and social policies
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Immigration, integration, citizenship and identity
Prerequisites
None
Teaching methods
Lectures are combined with class discussions and use of teaching tools for interaction with students, who will be asked to participate to group work, debates and presentations. The course is held in English.
Assessment methods
The exam consists of a written test with three open questions aimed at assessing both preparation on the course programme and independent and critical thinking. Students have the opportunity to give presentations during the course and write a final paper.
Textbooks and Reading Materials
Basic textbook:
Crouch, C. (2016) Society and Social Change in 21ˢᵗ Century Europe, Palgrave Macmillan
One text among the following:
Crouch, C. (2019) Will the Gig Economy Prevail?, Cambridge, Polity
Esping-Andersen, G. (2009) The Incomplete Revolution. Adapting to Women’s New Roles, Polity Press
Hassel, A., Palier, B. (2021, eds.) Growth & Welfare in Advanced Capitalist Economies, Oxford University Press
Hemerijck, A., (2017, ed.) The uses of Social Investment, Oxford University Press
Scalise, G. (2020) The political Economy of Policy Ideas: The European Strategy of Active Inclusion in Context, Palgrave Macmillan
Burroni, L., Pavolini, E., Regini, M. (2021) Mediterranean Capitalism Revisited. One Model, Different Trajectories, Cornell University Press