Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Postgraduate
  2. Scuole di Specializzazione
  3. Area Psicologica
  4. Psicologia del Ciclo di Vita [003P]
  5. Courses
  6. A.A. 2022-2023
  7. 1st year
  1. Psicologia della Personalità 1
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Psicologia della Personalità 1
Course ID number
2223-1-003P001001
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi formativi

Fornire conoscenze su:
• Approcci teorici e metodologici a confronto nella psicologia della personalità
• La personalità individuale come sistema di tratti e meccanismi social-cognitivi
• Tecniche e strumenti di valutazione della personalità

Fornire competenze relative a:
• Saper scegliere strumenti di valutazione della personalità
• Saper elaborare profili di personalità

Dr. Di Sarno

  • Conoscere le principali evoluzioni storiche nello studio della personalità e della sua patologia
  • Approfondire le questioni aperte e controverse nello studio della personalità normale e patologica
  • Approfondire il rapporto tra personalità e psicopatologia, nonché tra la psicologia della personalità e la tradizione clinica
  • Aggiornare le proprie conoscenze sui modelli classificatori più recenti relativamente ai disturbi di personalità

Contenuti sintetici

Saranno introdotte le principali tematiche e i più importanti orientamenti teorici nello studio della personalità, con particolare attenzione alle più recenti proposte di integrazione. Saranno inoltre presentati alcuni strumenti di valutazione della personalità, con particolare attenzione al loro utilizzo in vari contesti applicativi.

Dr. Di Sarno

  • Panoramica storica sui modelli della personalità e sui disturbi di personalità
  • L’approccio dei tratti e le sue evoluzioni
  • Personalità e disturbi mentali
  • La patologia della personalità: aspetti descrittivi

Testi di riferimento

Cherubini P., Bricolo E., Reverberi C. (a cura di) (2021). Psicologia generale. Milano: Cortina (cap. Personalità).
Materiale didattico pubblicato sulla pagina e-learning

Dr. Di Sarno
Bibiliografia di riferimento:

  • Corr, P.J. (a cura di). The Cambridge Handbook of Personality Psychology, edizione 2020. Cambridge University Press. Cap. 1 ("Conceptual and historical perspectives"), 2 ("The trait approach"), 13 ("Personality traits and mental disorders").
  • Madeddu, F., Di Pierro, R. (2014). DSM-5: Lo strano caso disturbi di personalità. Psichiatria e Psicoterapia, 33(2), 109-133.
  • Huprich, S.K. (2020). Personality Disorders in the ICD-11: Opportunities and Challenges for Advancing the Diagnosis of Personality Pathology. Current Psychiatry Reports, 22, 40. https://doi.org/10.1007/s11920-020-01161-4
  • Crocq M.A. (2013). Milestones in the history of personality disorders. Dialogues in Clinical Neuroscience, 15(2), 147–153. https://doi.org/10.31887/DCNS.2013.15.2/macrocq

Altre letture consigliate:

  • Corr, P.J. (a cura di). The Cambridge Handbook of Personality Psychology, edizione 2021. Cambridge University Press. Cap. 8 e 33.
  • Bleidorn et al. (2019). The Policy Relevance of Personality Traits. American Psychologist, 74(9), 1056–1067. http://dx.doi.org/10.1037/amp00005037
  • Huprich, S.K. (2018). Moving beyond categories and dimensions in personality pathology assessment and diagnosis. The British Journal of Psychiatry, 213, 685–689. doi: 10.1192/bjp.2018.149
  • Sleep C., Lynam D.R., Miller J.D. (2021). Personality impairment in the DSM-5 and ICD-11: Current standing and limitations. Current Opinion in Psychiatry, 34(1), 39-43. doi: 10.1097/YCO.0000000000000657.
  • Berrios G.E. (1993). European views on personality disorders: a conceptual history. Comprehensive Psychiatry, 34(1), 14-30. doi: 10.1016/0010-440x(93)90031-x.

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE
Export

Learning objectives

Provide knowledge on:
• Theoretical and methodological approaches in personality psychology
• Personality as a system of traits and social-cognitive mechanisms
• Personality assessment techniques and tools

Develop skills to:
• Choose personality assessment tools
• Define personality profiles

Dr. Di Sarno

  • To become aware of the main historical developments in the study of personality and its pathology
  • To deepen open and controversial issues in the study of normal and pathological personality
  • To deepen the relationship between personality and psychopathology, as well as between personality psychology and the clinical tradition
  • To update knowledge on the most recent classificatory models of personality disorders

Contents

The main topics and the most important theoretical orientations in the study of personality will be introduced, with a particular attention to the most recent integration models. In addition, some personality assessment tools will be presented, and their use in various application contexts will be addressed.

Dr. Di Sarno

  • Historical overview of personality models and personality disorders
  • The trait approach and its developments
  • Personality and mental disorders
  • Personality pathology: descriptive aspects

Textbooks and Reading Materials

Cherubini P., Bricolo E., Reverberi C. (a cura di) (2021). Psicologia generale. Milano: Cortina (cap. Personalità).
Didactic material published on the e-learning page

Dr. Di Sarno
Main bibliografy:

  • Corr, P.J. (a cura di). The Cambridge Handbook of Personality Psychology, edizione 2020. Cambridge University Press. Cap. 1 ("Conceptual and historical perspectives"), 2 ("The trait approach"), 13 ("Personality traits and mental disorders").
  • Madeddu, F., Di Pierro, R. (2014). DSM-5: Lo strano caso disturbi di personalità. Psichiatria e Psicoterapia, 33(2), 109-133.
  • Huprich, S.K. (2020). Personality Disorders in the ICD-11: Opportunities and Challenges for Advancing the Diagnosis of Personality Pathology. Current Psychiatry Reports, 22, 40. https://doi.org/10.1007/s11920-020-01161-4
  • Crocq M.A. (2013). Milestones in the history of personality disorders. Dialogues in Clinical Neuroscience, 15(2), 147–153. https://doi.org/10.31887/DCNS.2013.15.2/macrocq

Additional recommended readings:

  • Corr, P.J. (a cura di). The Cambridge Handbook of Personality Psychology, edizione 2021. Cambridge University Press. Cap. 8 e 33.
  • Bleidorn et al. (2019). The Policy Relevance of Personality Traits. American Psychologist, 74(9), 1056–1067. http://dx.doi.org/10.1037/amp00005037
  • Huprich, S.K. (2018). Moving beyond categories and dimensions in personality pathology assessment and diagnosis. The British Journal of Psychiatry, 213, 685–689. doi: 10.1192/bjp.2018.149
  • Sleep C., Lynam D.R., Miller J.D. (2021). Personality impairment in the DSM-5 and ICD-11: Current standing and limitations. Current Opinion in Psychiatry, 34(1), 39-43. doi: 10.1097/YCO.0000000000000657.
  • Berrios G.E. (1993). European views on personality disorders: a conceptual history. Comprehensive Psychiatry, 34(1), 14-30. doi: 10.1016/0010-440x(93)90031-x.

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING
Enter

Key information

Field of research
M-PSI/01
ECTS
2
Term
Annual
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
16
Degree Course Type
Specialization School

Staff

    Teacher

  • MD
    Marco Di Sarno
  • PS
    Patrizia Steca

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Iscrizione spontanea 003P
Iscrizione spontanea 004P

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics