Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Single Cycle Master Degree (6 years)
  3. Medicine and Surgery [H4104D - H4102D]
  4. Courses
  5. A.A. 2023-2024
  6. 5th year
  1. Legal Medicine
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Legal Medicine
Course ID number
2324-5-H4102D037-H4102D154M
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Legal Medicine and Hta

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

L'obiettivo del corso è quello di illustrare il ruolo della medicina legale in una società moderna, con la missione fondamentale di una corretta applicazione della giustizia nei diversi sistemi giuridici, in tutti i settori della sanità e dell’assistenza medica.

Contenuti sintetici

I diritti fondamentali e i principi legislativi correlati alla medicina legale saranno presentati nell'ambito dei diversi compiti della medicina legale: patologia forense, tanatologia, autopsia medico-legale, medicina legale clinica, aspetti medici della morte, antropologia forense, rapporto medico-paziente, consulenza/perizia nei tribunali, sistema di welfare, leggi speciali in medicina, malpractice in medicina e in chirurgia.

Programma esteso

Introduzione alla medicina legale (Storia e Compiti della medicina legale).

Patologia forense (classificazione delle lesioni, studio e documentazione delle lesioni, studio della scena del crimine).

Tanatologiae autopsia medico-legale (modificazioni post-mortem, epoca della morte, certificazione del decesso e della causa della morte, esame esterno, tecnica autoptica dell'esame interno, imaging post-mortem).

Medicina legale clinica (reati sessuali, violenza domestica e di genere, abuso e negligenza nel minore, tortura, stima dell'età nel vivente).

Aspetti medico-legali della morte naturale e violenta (morte improvvisa da cause naturali nell'adulto e nel minore, morte violenta).

Antropologia forense (identificazione nel vivente, identification di resti umani).

Relazione medico-paziente (cartella clinica, consenso informato, sperimentazione medica, referto e denuncia di reato).

Attività per gli ufici giudiziari (testimonianza dell'esperto e presentazione delle evidenze scientifiche).

Sistema di welfare in una società moderna: disabilità, malatie croniche, infortuni del lavoro e malattie professionali.

Leggi speciali in medicina (tranpianti/donazioni d'organi, interruzione volontaria di gravidanza, trattamenti sanitari obbligatori).

Malpractice medica (malpractice medica attiva e omissiva, negligenza nelle attività di cura, strategie di prevenzione dell'errore).

Prerequisiti

Non vi sono corsi precedenti obbligatori ma gli studenti potranno beneficiare dell’aver seguito i corsi di “biostatistics”, “health economics” e “Turning Clinical Experience Into Research Projects”.

Modalità didattica

Corsi in presenza: Lezioni frontali; il docente promuoverà momenti di discussione tra gli studenti su problemi di malpractice odontoiatrica e relativi all’odontoiatria moderna, coinvolgendo gli studenti e chiedendo loro di riportare esperienze personali, con discussione di casi reali con esempi della pratica professionale e della valutazione del danno odontoiatrico.

In caso di distanziamento sociale: Piattaforma moodle elearning (Virtual learning environment) con didattica online da remoto in modalità mista

Didattica asincrona: Videolezioni e slide; articoli, video, podcast, casi studio (sentenze).

Didattica sincrona per attivare partecipazione studenti: lezioni per rispondere a domande degli studenti, videolezioni su argomenti specifici.

Materiale didattico

Sentenze, linee guida e altro materiale didattico caricato in vari fomati sul sito e-learning.

Madea, Handbook of Forensic Medicine, Wiley-Blackwell, 2014

Pekka Saukko and Bernard Knight, Knight's Forensic Pathology, 4th Ed. CRC Press, 2015.

Pomara, Fineschi Forensic and Clinical Forensic Autopsy, CRC Press, 2021.

Periodo di erogazione dell'insegnamento

secondo semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

L'esame finale è composto da due sezioni:

una presentazione scritta di un case report, preparata individualmente da ogni studente, e presentata oralmente in classe con slide e due domande riguardanti il programma del corso

in caso di distanziamento sociale l'esame si svolge online (presentazione e domande)

Orario di ricevimento

Su appuntamento fissato via e-mail

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE
Export

Aims

The aim of the course is to explain the role of legal/forensic medicine in a modern society, with the basic mission of proper application of justice in different legal systems, in all medical health care fields.

Contents

Fundamentals rights and legislative principles related to legal medicine will be presented within the different tasks of forensic medicine: forensic pathology, thanatology and forensic autopsy, clinical forensic medicine, medical aspects of death; forensic anthropology, doctor-patient relation, expert opinions in court, welfare system, special legislations in medicine, medical and surgical malpractice.

Detailed program

Introduction to legal/forensic medicine (History and Duties of legal medicine).

Forensic pathology (wound classification, wound examination and wound documentation, crime scene investigation).

Thanatology and forensic autopsy (post-mortem changes, time since death, certification of death and of cause of death; external examination, autopsy technique in internal examination, post-mortem imaging).

Clinical forensic medicine (sexual offences, domestic and gender violence, child abuse and neglect, torture, age estimation in living individuals).

Medico-legal aspects of natural and violent death (sudden and unexpected death from natural causes in adults and infants, violent death).

Forensic anthropology (identification in living and in deceased, identification of human remains).

Doctor-patient relation (medical record, informed consent, medical research trials, mandatory judicial authority report in suspect crimes).

Expert opinions in court (expert witnesses and presentation of scientific evidence).

Welfare system in a modern society: disability, chronic illness, work injury, work-related illness.

Special legislations in medicine (transplantation/organ donation, legal abortion, mandatory medical activities).

Medical malpractice (active malpractice, omission in medicine, negligence in health care, error prevention strategies).

Prerequisites

There are no mandatory courses however students will benefit from having undertaken “biostatistics”, “health economics” and “Turning Clinical Experience Into Research Projects”.

Teaching form

Face-to-face classroom: Lectures; the teacher promotes discussion among students on problems related to forensic medicine with real case reports.

In case of social distancing for preventing a pandemy: Online Teaching in a *Virtual learning environment (*moodle elearning) with a mixed model

Asynchronous: Videolectures and slides; schemes, articles, videos, podcasts, casework (trial decisions)

Syncronous for active student's participation: Q&A lectures, single topic lectures

Textbook and teaching resource

Italian Court Judgments, guidelines and other educational material uploaded in various formats on the e-learning website

Madea, Handbook of Forensic Medicine, Wiley-Blackwell, 2014
Pekka Saukko and Bernard Knight, Knight's Forensic Pathology, 4th Ed. CRC Press, 2015.
Pomara, Fineschi Forensic and Clinical Forensic Autopsy, CRC Press, 2021.

Semester

second semester

Assessment method

The final exam is composed by two sections:

a written presentation of a case report, prepared individually by each student at home and presented orally with slides to the classrooom and two open questions regarding topics of the course

In case of social distancing the exam will be online (forensic report presentation and questions).

Office hours

By appointment arranged via e-mail

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING
Enter

Key information

Field of research
MED/43
ECTS
2
Term
Second semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
20
Degree Course Type
6-year single cycle Master Degree
Language
English

Staff

    Teacher

  • DS
    Daniela Roberta Schillaci

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics