Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • Calendar
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
You are currently using guest access
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home Calendar My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Single Cycle Master Degree (6 years)
  3. Medicine and Surgery [H4104D - H4102D]
  4. Courses
  5. A.A. 2023-2024
  6. 4th year
  1. Neuroanatomy I
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Neuroanatomy I
Course ID number
2324-4-H4102D028-H4102D101M
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Neuroscience 1

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Obiettivo del corso è fornire competenze sulla anatomia normale e l’embriologia del sistema nervoso. L'insegnamento includerà riferimenti all'anatomia topografica, radiologica e clinica. Per raggiungere gli obiettivi didattici verranno previste attività pratiche ed interattive utilizzando modelli (anche virtuali in 3D) e simulazioni di casi clinici.

Contenuti sintetici

Il corso permetterà di raggiungere una conoscenza dettagliata dell'anatomia del sistema nervoso necessaria per un corretto esame fisico e la comprensione della patogenesi delle malattie.

Programma esteso

Neuroanatomia I (2 ° semestre del 4 ° anno, 30 ore).

Sviluppo del sistema nervoso: neurologia, formazione e differenziazione della cresta neurale, vescicole cerebrali primarie e secondarie e loro sviluppo, formazione di strutture della linea mediana, sviluppo del midollo spinale. Difetti del tubo neurale e grave disturbo dello sviluppo del cervello.

Introduzione allo studio del sistema nervoso: organizzazione generale del sistema nervoso centrale.

Sistema nervoso centrale:

1. Struttura esterna ed interna del midollo spinale, del tronco encefalico, del cervelletto, del diencefalo e del telencefalo.

2. Tronco encefalico: midollo, ponte e mesencefalo; nuclei dei nervi cranici e altri nuclei principali; formazione reticolare.

3. Tetto del mesencefalo.

4. Diencefalo: talamo, ipotalamo, subtalamo, epitalamo.

5. Telencefalo: corteccia cerebrale, aree corticali, localizzazione di funzioni; gangli della base.

6. Sistema limbico.

7. Apporto vascolare di cervello e midollo spinale.

8. Sistema ventricolare e liquido cerebrospinale.

9. Strutture di rivestimento di cervello e midollo spinale (meningi).

10. Le principali vie: vie lemniscali spinali e mediali; tratti spinocerebellari; sistemi motori discendenti laterali e mediali; controllo motorio dei gangli cerebellari e basali; sistema visivo, uditivo e vestibolare.

Prerequisiti

Conoscenze acquisite durante il 1° anno nel contesto del corso "Fundamentals of human morphology".

Modalità didattica

Si effettueranno principalmente lezioni frontali per raggiungere una conoscenza completa della neuroanatomia, utilizzando in aula anatomia il tavolo AnatomageTM per effettuare dissezioni virtuali del sistema nervoso. Verranno assegnate attività di piccoli gruppi per consolidare le conoscenze con risoluzione di semplici casi anatomo-clinici.

Materiale didattico

· Gray's Anatomy: The Anatomical Basis of Clinical Practice, 41st Edition, by Susan Standring (Elsevier)

· Snell's Clinical Neuroanatomy, 8th Edition, by Ryan Splittgerber (Lippincott Williams & Wilkins)

· Clinical Neuroanatomy, 29ᵗʰ Edition, by Stephen Waxman (Mc Graw Hill)

· Fitzgerald's Clinical Neuroanatomy and Neuroscience, 8ᵗʰ Edition, by Estomih Mtui, Gregory Gruener, Peter Docker (Elsevier)

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Secondo semestre del 4 ° anno.

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Gli argomenti presentati nel corso di Neuroanatomia I saranno verificati con un esame orale con il supporto del tavolo anatomico virtuale Anatomage presente nell'edificio u8 (Monza); il voto entrerà a far parte della votazione finale della Neuroscience Track I. Tutti gli argomenti presenti nel syllabus sono oggetto di esame. Per maggiori informazioni sull'esame integrato si veda il syllabus generale di Neuroscience I.

Orario di ricevimento

Gli appuntamenti saranno dati contattando via e-mail il personale docente.

Sustainable Development Goals

ISTRUZIONE DI QUALITÁ | PARITÁ DI GENERE | RIDURRE LE DISUGUAGLIANZE
Export

Aims

The objectives of the course are to provide expertise in normal anatomy, embryology of the nervous system. Teaching will include reference to topographic, radiologic, and clinical anatomy. Practical activities using models (also virtual 3D) and clinical case simulations will be used to reach the teaching objectives.

Contents

The goal of the course is to provide a detailed knowledge of anatomy of the nervous system required for a correct physical examination and understanding of the diseases pathogenesis.

Detailed program

Neuroanatomy I (2ⁿᵈ term of 4ᵗʰ year, 30 hours).

Development of the nervous system: neurulation, neural crest formation and differentiation, primary and secondary brain vesicles and their development, formation of midline structures, development of the spinal cord. Neural tube defects and major disorder of brain development.

Introduction to the study of the nervous system: general organization of the central nervous system.

Central nervous system:

1. External and internal structure of spinal cord, brainstem, cerebellum, diencephalon and telencephalon.

2. Brainstem: medulla, pons and mesencephalon; nuclei of cranial nerves and other major nuclei; reticular formation.

3. Tectum mesencephali.

4. Diencephalon: thalamus, hypothalamus, subthalamus, epithalamus

5. Telencephalon: cerebral cortex, cortical areas, localization of functions; basal ganglia.

6. The limbic system.

7. Blood supply of the brain and spinal cord.

8. Ventricular system and cerebrospinal fluid.

9. Coverings of the brain and spinal cord (meninges).

10. The major pathways: spinal and medial lemniscal tracts; spinocerebellar tracts; lateral and medial descending motor systems; cerebellar and basal ganglia motor control; visual, auditory and vestibular system.

Prerequisites

Knowledge acquired during the 1ˢᵗ year in the “Fundamentals of Human morphology” course.

Teaching form

Frontal lessons are given mainly in Neuroanatomy I course to reach a comprehensive knowledge of neuroanatomy, exploiting virtual dissection of the nervous system thanks to AnatomageTM table in Anatomy Room. Small groups activities will be also assigned to consolidate knowledge. Students will consolidate knowledge through small groups activities solving clinical cases.

Textbook and teaching resource

· Gray's Anatomy: The Anatomical Basis of Clinical Practice, 41st Edition, by Susan Standring (Elsevier)

· Snell's Clinical Neuroanatomy, 8th Edition, by Ryan Splittgerber (Lippincott Williams & Wilkins)

· Clinical Neuroanatomy, 29ᵗʰ Edition, by Stephen Waxman (Mc Graw Hill)

· Fitzgerald's Clinical Neuroanatomy and Neuroscience, 8ᵗʰ Edition, by Estomih Mtui, Gregory Gruener, Peter Docker (Elsevier)

Semester

2ⁿᵈ term of 4ᵗʰ year.

Assessment method

Topics presented in Neuroanatomy I course will be verified with an oral examination with the support on the 3D virtual Table Anatomage for virtual dissection which is available in u8 building (Monza); the evaluation will be part of the general assessment of the Neuroscience Track I. All topics enlisted in the syllabus are to be tested during this part. For more details on the integrated exam, please, refer to Neuroscience I syllabus.

Office hours

Appointments will be given upon contacting by email the teaching staff.

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION | GENDER EQUALITY | REDUCED INEQUALITIES
Enter

Key information

Field of research
BIO/16
ECTS
3
Term
Second semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
30
Degree Course Type
6-year single cycle Master Degree
Language
English

Staff

    Teacher

  • Paola Alberti
    Paola Alberti

Enrolment methods

Self enrolment (Student)
Manual enrolments

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY
REDUCED INEQUALITIES - Reduce inequality within and among countries
REDUCED INEQUALITIES

You are currently using guest access (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics