- Medicine and Surgery
- Single Cycle Master Degree (6 years)
- Medicine and Surgery [H4102D]
- Courses
- A.A. 2023-2024
- 4th year
- Neuroanatomy I
- Summary
Course Syllabus
Obiettivi
Obiettivo del corso è fornire competenze sulla anatomia normale e l’embriologia del sistema nervoso. L'insegnamento includerà riferimenti all'anatomia topografica, radiologica e clinica. Per raggiungere gli obiettivi didattici verranno previste attività pratiche ed interattive utilizzando modelli (anche virtuali in 3D) e simulazioni di casi clinici.
Contenuti sintetici
Il corso permetterà di raggiungere una conoscenza dettagliata dell'anatomia del sistema nervoso necessaria per un corretto esame fisico e la comprensione della patogenesi delle malattie.
Programma esteso
Neuroanatomia I (2 ° semestre del 4 ° anno, 30 ore).
Sviluppo del sistema nervoso: neurologia, formazione e differenziazione della cresta neurale, vescicole cerebrali primarie e secondarie e loro sviluppo, formazione di strutture della linea mediana, sviluppo del midollo spinale. Difetti del tubo neurale e grave disturbo dello sviluppo del cervello.
Introduzione allo studio del sistema nervoso: organizzazione generale del sistema nervoso centrale.
Sistema nervoso centrale:
1. Struttura esterna ed interna del midollo spinale, del tronco encefalico, del cervelletto, del diencefalo e del telencefalo.
2. Tronco encefalico: midollo, ponte e mesencefalo; nuclei dei nervi cranici e altri nuclei principali; formazione reticolare.
3. Tetto del mesencefalo.
4. Diencefalo: talamo, ipotalamo, subtalamo, epitalamo.
5. Telencefalo: corteccia cerebrale, aree corticali, localizzazione di funzioni; gangli della base.
6. Sistema limbico.
7. Apporto vascolare di cervello e midollo spinale.
8. Sistema ventricolare e liquido cerebrospinale.
9. Strutture di rivestimento di cervello e midollo spinale (meningi).
10. Le principali vie: vie lemniscali spinali e mediali; tratti spinocerebellari; sistemi motori discendenti laterali e mediali; controllo motorio dei gangli cerebellari e basali; sistema visivo, uditivo e vestibolare.
Prerequisiti
Conoscenze acquisite durante il 1° anno nel contesto del corso "Fundamentals of human morphology".
Modalità didattica
Si effettueranno principalmente lezioni frontali per raggiungere una conoscenza completa della neuroanatomia, utilizzando in aula anatomia il tavolo AnatomageTM per effettuare dissezioni virtuali del sistema nervoso. Verranno assegnate attività di piccoli gruppi per consolidare le conoscenze con risoluzione di semplici casi anatomo-clinici.
Materiale didattico
· Gray's Anatomy: The Anatomical Basis of Clinical Practice, 41st Edition, by Susan Standring (Elsevier)
· Snell's Clinical Neuroanatomy, 8th Edition, by Ryan Splittgerber (Lippincott Williams & Wilkins)
· Clinical Neuroanatomy, 29ᵗʰ Edition, by Stephen Waxman (Mc Graw Hill)
· Fitzgerald's Clinical Neuroanatomy and Neuroscience, 8ᵗʰ Edition, by Estomih Mtui, Gregory Gruener, Peter Docker (Elsevier)
Periodo di erogazione dell'insegnamento
Secondo semestre del 4 ° anno.
Modalità di verifica del profitto e valutazione
Gli argomenti presentati nel corso di Neuroanatomia I saranno verificati con un esame orale con il supporto del tavolo anatomico virtuale Anatomage presente nell'edificio u8 (Monza); il voto entrerà a far parte della votazione finale della Neuroscience Track I. Tutti gli argomenti presenti nel syllabus sono oggetto di esame. Per maggiori informazioni sull'esame integrato si veda il syllabus generale di Neuroscience I.
Orario di ricevimento
Gli appuntamenti saranno dati contattando via e-mail il personale docente.
Sustainable Development Goals
Aims
The objectives of the course are to provide expertise in normal anatomy, embryology of the nervous system. Teaching will include reference to topographic, radiologic, and clinical anatomy. Practical activities using models (also virtual 3D) and clinical case simulations will be used to reach the teaching objectives.
Contents
The goal of the course is to provide a detailed knowledge of anatomy of the nervous system required for a correct physical examination and understanding of the diseases pathogenesis.
Detailed program
Neuroanatomy I (2ⁿᵈ term of 4ᵗʰ year, 30 hours).
Development of the nervous system: neurulation, neural crest formation and differentiation, primary and secondary brain vesicles and their development, formation of midline structures, development of the spinal cord. Neural tube defects and major disorder of brain development.
Introduction to the study of the nervous system: general organization of the central nervous system.
Central nervous system:
1. External and internal structure of spinal cord, brainstem, cerebellum, diencephalon and telencephalon.
2. Brainstem: medulla, pons and mesencephalon; nuclei of cranial nerves and other major nuclei; reticular formation.
3. Tectum mesencephali.
4. Diencephalon: thalamus, hypothalamus, subthalamus, epithalamus
5. Telencephalon: cerebral cortex, cortical areas, localization of functions; basal ganglia.
6. The limbic system.
7. Blood supply of the brain and spinal cord.
8. Ventricular system and cerebrospinal fluid.
9. Coverings of the brain and spinal cord (meninges).
10. The major pathways: spinal and medial lemniscal tracts; spinocerebellar tracts; lateral and medial descending motor systems; cerebellar and basal ganglia motor control; visual, auditory and vestibular system.
Prerequisites
Knowledge acquired during the 1ˢᵗ year in the “Fundamentals of Human morphology” course.
Teaching form
Frontal lessons are given mainly in Neuroanatomy I course to reach a comprehensive knowledge of neuroanatomy, exploiting virtual dissection of the nervous system thanks to AnatomageTM table in Anatomy Room. Small groups activities will be also assigned to consolidate knowledge. Students will consolidate knowledge through small groups activities solving clinical cases.
Textbook and teaching resource
· Gray's Anatomy: The Anatomical Basis of Clinical Practice, 41st Edition, by Susan Standring (Elsevier)
· Snell's Clinical Neuroanatomy, 8th Edition, by Ryan Splittgerber (Lippincott Williams & Wilkins)
· Clinical Neuroanatomy, 29ᵗʰ Edition, by Stephen Waxman (Mc Graw Hill)
· Fitzgerald's Clinical Neuroanatomy and Neuroscience, 8ᵗʰ Edition, by Estomih Mtui, Gregory Gruener, Peter Docker (Elsevier)
Semester
2ⁿᵈ term of 4ᵗʰ year.
Assessment method
Topics presented in Neuroanatomy I course will be verified with an oral examination with the support on the 3D virtual Table Anatomage for virtual dissection which is available in u8 building (Monza); the evaluation will be part of the general assessment of the Neuroscience Track I. All topics enlisted in the syllabus are to be tested during this part. For more details on the integrated exam, please, refer to Neuroscience I syllabus.
Office hours
Appointments will be given upon contacting by email the teaching staff.