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e-Learning - UNIMIB
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Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Single Cycle Master Degree (6 years)
  3. Medicine and Surgery [H4104D - H4102D]
  4. Courses
  5. A.A. 2023-2024
  6. 2nd year
  1. Case Based Learning and General Clinical Practice
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Case Based Learning and General Clinical Practice
Course ID number
2324-2-H4102D054
Course summary SYLLABUS
National health service organization and the role of the GP in Lombardy

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
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Obiettivi

Coinvolgere lo studente in un’esperienza precoce di attività clinica per capire come interagire professionalmente con il paziente, partendo dai più comuni casi clinici, sperimentando un approccio olistico al malato e alla malattia, per imparare i principi del ragionamento clinico e acquisire le basi del professionalismo, della medicina orientata al paziente, della responsabilità professionale

L’obiettivo del corso è principalmente quello di contribuire a raggiungere il Livello 1dei seguenti risultati e aspetti di professionalismo descritti nel “Tuning Project” (Medicine):

Il laureato in medicina deve avere l’abilità di:

· Condurre la consultazione con il paziente, in presenza o telefonica

· Valutare la presentazione clinica, richiedere test, fare diagnosi differenziali, negoziare il piano di azione

· Comunicare efficacemente nel contesto medico

· Valutare gli aspetti psicologici e sociali della malattia

· Applicare I principi, le capacità e le conoscenze della medicina basata sulla prove

· Promuovere la salute, prestare attenzione ai problemi di salute della popolazione e lavorare efficacemente nel Sistema Sanitario

· Avere la capacità di gestire l’incertezza e adattarsi alle nuove situazioni

Inoltre, il corso tende a raggiungere gli obiettivi principali della School of Medicine and Surgery di UNIMIB:

· Formazione multidisciplinare e interprofessionale

· Integrazione di conoscenze e capacità

· Apertura mentale

· Pensiero critico e scientifico

· Atteggiamento di cura

· Approccio olistico ai bisogni di salute

· Lavorare in gruppo

· Apprendimento in team

Risultati attesi

Conoscenza e comprensione

Alla fine del corso lo studente deve conoscere:

1. Contesto e caratteristiche della medicina generale e delle cure primarie

2. Competenze distintive del medico di medicina generale descritte nella definizione WONCA

3. La struttura della consultazione

4. Gli obiettivi da raggiungere nella consultazione

5. Principi generali del ragionamento clinico nel setting delle cure primarie

6. Come il medico di MG valuta e gestisce l’emergenza

7. Come il medico di MG valuta e gestisce il paziente con malattia acuta

8. Come il medico di MG valuta e gestisce il paziente con una malattia cronica (per es. Paziente diabetico, bronchite cronica)

9. Come il medico di MG valuta e gestisce il paziente complesso (per es. Patologie multiple, anziano, terminale)

10. Come il medico di MG eroga l’assistenza in epoca post COVID

11. Come compilare un certificato, una prescrizione o altri documenti amministrativi

12. Epidemiologia delle cure primarie

13. Come il medico di MG gestisce una relazione di lunga durata con i suoi pazienti attraverso una relazione di fiducia

14. Come il medico di MG conclude la consultazione: la rete protettiva

Applicare conoscenza e comprensione

Alla fine del corso lo studente deve essere in grado di:

15. Coinvolgere paziente nella promozione della salute e rispetto ai consigli sul trattamento e sugli stili di vita per ridurre il rischio cardiovascolare

16. Fornire consigli e cure anticipatorie per ridurre il rischio di cancro

17. Curare il paziente valutando i benefici e i rischi per il paziente e la comunità

18. Valutare l’individuo sano e malato nel suo ambiente (famiglia, luogo di lavoro, contesto sociale)

19. Valutare il rischio cardiovascolare

20. Valutare il rischio di tumore

Capacità di giudizio

Alla fine del corso lo studente deve essere in grado di:

21. Condurre la consultazione in presenza o telefonica con il paziente

22. Prendere una decisione condivisa attraverso il raggiungimento di tre obiettivi: informare, ottenere il consenso e coinvolgere il paziente

23. Correlare il processo decisionale specifico alla prevalenza e incidenza della malattia nella comunità, attraverso un metodo clinico specifico

Abilità comunicative

Alla fine del corso lo studente deve essere in grado di:

24. Raggiungere gli obiettivi comunicativi nella consultazione

25. Coordinare l’assistenza con gli altri professionisti delle cure primarie e con gli altri specialisti

Contenuti sintetici

Struttura dell’insegnamento

Sei unità didattiche per comprendere le caratteristiche della medicina generale, seguite dal una clerkship in Medicina Generale. Poi quattro unità didattiche per riflettere sull’esperienza e sui casi clinici più complessi.

Durante la clerkship gli studenti lavorano accanto al tutor nel suo lavoro quotidiano, partecipando alle visite mediche e alle visite domiciliari. I tutor regolarmente guidano e monitorano la rielaborazione riflessiva delle esperienze fatte, discussione, attività pratiche e lavori scritti) per favorire sia l’acquisizione delle nozioni cliniche di volta in volta collegate ai casi clinici della giornata, sia lo sviluppo di un adeguato atteggiamento professionale (apprendimento del ruolo professionale).

I casi visti durante la clerkship favoriscono il consolidamento delle conoscenza che gli studenti apprendono nei corsi “Basic clinical skill” e “Behavioural Sciences, Communication skills”.

Programma esteso

UNITA’ 1 CONTESTO E DEFINIZIONE DI MEDICINA GENERALE

Risultati attesi

Contesto e caratteristiche della medicina generale e delle cure primarie

Competenze distintive del medico di medicina generale descritte nella definizione WONCA

Contenuti dello studio individuale e delle lezioni

Definizione, contesto e caratteristiche della medicina generale e delle cure primarie

Le competenze distintive secondo WONCA

Le competenze del medico di MG

UNITA’ 2 LA STRUTTURA DELLA CONSULTAZIONE

Risultati attesi

La struttura della consultazione

Gli obiettivi da raggiungere nella consultazione

Principi generali del ragionamento clinico nel setting delle cure primarie

Contenuti dello studio individuale e delle lezioni

Mal di gola

I compiti clinici del medico in ogni fase della consultazione

UNITA’ 3 Come gestire: IL PAZIENTE SANO- IL PAZIENTE CON MALATTIA ACUTA

Risultati attesi

Valutare l’individuo sano e malato nel suo ambiente (famiglia, luogo di lavoro, contesto sociale)

Come il medico di MG valuta e gestisce il paziente con malattia acuta

Contenuti dello studio individuale e delle lezioni

Le determinati della salute

La cartella clinica

La mappa della consultazione

UNITA’ 4 Come gestire: IL RISCHIO CARDIOVASCOLARE- IL PAZIENTE CRONICO

Risultati attesi

Valutare il rischio cardiovascolare

Coinvolgere paziente nella promozione della salute e rispetto ai consigli sul trattamento e sugli stili di vita per ridurre il rischio cardiovascolare

Fornire consigli e cure anticipatorie per ridurre il rischio di cancro

Come il medico di MG valuta e gestisce il paziente con una malattia cronica (per es. Paziente diabetico, bronchite cronica)

Prendere una decisione condivisa attraverso il raggiungimento di tre obiettivi: informare, ottenere il consenso e coinvolgere il paziente

Contenuti dello studio individuale e delle lezioni

Valutazione del rischio cardiovascolare

La decisione condivisa con il paziente con rischio cardiovascolare

Il paziente cronico

L’insufficienza respiratoria

UNITA’ 5 Come gestire: L’EMERGENZA- IL PAZIENTE COMPLESSO

Risultati attesi

Come il medico di MG valuta e gestisce l’emergenza

Come il medico di MG valuta e gestisce il paziente complesso (per es. Patologie multiple, anziano, terminale)

Contenuti dello studio individuale e delle lezioni

Decisione condivisa nell’emergenza e nelle situazioni complesse

Il paziente anziano

Infezioni delle basse vie respiratorie

UNITA’ 6 LA RELAZIONE DI LUNGA DURATA- LA CONSULTAZIONE TELEFONICA- LA RETE PROTETTIVA

Risultati attesi

Come il medico di MG gestisce una relazione di lunga durata con i suoi pazienti attraverso una relazione di fiducia

Come il medico di MG conclude la consultazione: la rete protettiva

Condurre la consultazione in presenza o telefonica con il paziente

Contenuti dello studio individuale e delle lezioni

La relazione di lunga durata in medicina generale

La consultazione telefonica

La rete protettiva

Perché le cure primarie?

Take-home messages

CLERKSHIP

Risultati attesi

Epidemiologia delle cure primarie

Coinvolgere paziente nella promozione della salute e rispetto ai consigli sul trattamento e sugli stili di vita per ridurre il rischio cardiovascolare

Fornire consigli e cure anticipatorie per ridurre il rischio di cancro

Curare il paziente valutando i benefici e i rischi per il paziente e la comunità

Come il medico di MG gestisce una relazione di lunga durata con i suoi pazienti attraverso una relazione di fiducia

Come il medico di MG valuta e gestisce il paziente con malattia acuta

Come il medico di MG valuta e gestisce l’emergenza

Come il medico di MG valuta e gestisce il paziente con una malattia cronica (per es. Paziente diabetico, bronchite cronica)

Come il medico di MG valuta e gestisce il paziente complesso (per es. Patologie multiple, anziano, terminale)

Come compilare un certificato, una prescrizione o altri documenti amministrativi

Come il medico di MG eroga l’assistenza in epoca post COVID

Valutare il rischio di tumore

Condurre la consultazione in presenza o telefonica con il paziente

Prendere una decisione condivisa attraverso il raggiungimento di tre obiettivi: informare, ottenere il consenso e coinvolgere il paziente

Correlare il processo decisionale specifico alla prevalenza e incidenza della malattia nella comunità, attraverso un metodo clinico specifico

Coordinare l’assistenza con gli altri professionisti delle cure primarie e con gli altri specialisti

Prerequisiti

Conoscenze base di anatomia, fisiologia e farmacologia

Modalità didattica

Metodi

Seguendo il metodo del case based learning, la struttura di una unità di apprendimento è

1) Pre class: studio individuale

2) In class: valutazione dei risultati dell’apprendimento attraverso lo studio individuale con test individuale

3) In class: feedback del professore se necessario e lezione su contenuti clinici e metodologici

4) In class: applicazione delle line guida e dei concetti in piccoli gruppi nel risolvere casi clinici (attraverso l’indagine strutturata) e nell’analisi e la discussione di casi clinici o di consultazioni simulate videoregistrate

5) In calss: valutazione tra pari dell’applicazione delle line guida o dei concetti ai casi clinici

Gli obiettivi del metodo sono:

Permettere lo studio autonomo individuale

Apprendere il metodo clinico

Applicare concetti e linee guida alla pratica

Sviluppare pensiero critico

Permettere apprendimento cooperativo

Materiale didattico

Articoli scientifici, documentazione fornita dai medici di medicina generale e dall’insegnante

Periodo di erogazione dell'insegnamento

SECONDO SEMESTRE

Modalità di verifica del profitto e valutazione

L’idoneità è basata sul punteggio individuale dei test individuali sullo studio individuale e la valutazione tra pari dell’applicazione dei concetti e delle linee guida ai casi clinici.

Le abilità apprese durante la clerkship vengono valutate dal Medico di Medicina Generale attraverso la griglia di valutazione della clerkship.

Orario di ricevimento

Attraverso contatto E-mail:

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | RIDURRE LE DISUGUAGLIANZE
Export

Aims

The objectives of the course are to involve students in an early clinical activity designed to understand how to interact professionally with patients, starting from the most common clinical cases, experiencing a holistic approach to the patient and the diseases. Furthermore, to learn the principles of clinical reasoning and to acquire the basics of the professionalism, of patient-centred medicine and of clinical responsibility.

The course chiefly aims to contribute to reach the following “Level 1 outcomes” and aspects of professionalism described in the “Tuning project (Medicine)”

Graduates in medicine will have the ability to:

· carry out a consultation with a patient

· assess clinical presentations, order investigations, make differential diagnoses, and negotiate a management plan

· communicate effectively in a medical context

· assess psychological and social aspects of a patient's illness

· apply the principles, skills and knowledge of evidence-based medicine

· promote health, engage with population health issues and work effectively in a health care system

· capacity to deal with uncertainty and adapt to new situations

Furthermore,** the course aims to reach the main objectives of the School of Medicine and Surgery of UNIMIB:

· multidisciplinary and interprofessional education

· integration of knowledge and skills

· open-mindedness

· scientific and critical thinking

· caring attitude

· holistic approach to health care needs

· group collaboration

· team learning

Learning outcomes

Knowledge and understanding

At the end of the course the student is expected to know:

1. Context and characteristics of general practice and primary care

2. Core competences of general practitioner as described in the WONCA definition of general practice/family medicine

3. Structure of the consultation

4. Objectives that the doctor has to reach in the consultation

5. Main principles of clinical reasoning in primary setting

6. How a GP evaluates and manages emergency

7. How a GP evaluates and manages a patient with an acute disease

8. How a GP evaluates and manages a patient with a chronic disease (e.g. diabetic patient, COPD patient)

9. How a GP evaluates and manages a complex patient (e.g. multimorbid, elderly patient, terminally ill patient)

10. How a GP delivers care in COVID19 era

11. How GP draws up a certificate, a prescription or other formal documents

12. Epidemiology of primary care

13. How a GP runs a long-term relationship with his/her patients through trusty relation

14. How a GP ends the consultation: the safety net

Applying knowledge and understanding

At the end of the course the student is expected to:

15. Engage in health promotion, in treatment and lifestyle advices to reduce cardiovascular risk

16. Give advices and anticipatory care to reduce cancer risk

17. Provide patient care assessing the benefits and risks of harm to patients and to community

18. Evaluate healthy and ill individuals in their environment (family, working place, social context)

19. Assess cardiovascular risk

20. Assess cancer risk

Making judgement

At the end of the course the student is expected to:

21. Perform a face to face and telephone consultation with the patient

22. Take a shared decision reaching three objectives: to inform, to obtain consensus and to involve the patient

23. Relate specific decision-making processes to the prevalence and incidence of illness in the community, through a specific clinical method

Communication skills

At the end of the course the student is expected to:

24. Perform communication tasks in the consultation

25. Co-ordinate care with other professionals in primary care and with other specialists

Contents

Six learning units designed to learn the characteristics of General Practice, followed by a clerkship in General Practice. Then other four learning units designed to reflect on the experience in general practice and on complex cases.

The students will work alongside the GP tutors, attending routine medical examinations and home visits.

Tutors regularly guide and monitor students’ reflective re-elaboration of the experiences made (discussion, practical activities and written homework).

The clinical cases seen during the GP clinical activity allow the consolidation of the basic knowledge learnt in the learning units of this course and the two other courses: "Basic Clinical Skills" and in the "Behavioral Sciences, Communication Skills".

Detailed program

UNIT 1

CONTEXT AND DEFINITION OF GENERAL PRACTICE

Learning outcomes

The context and the characteristics of general practice and primary care

The core competences of general practitioner as described in the WONCA definition of general practice/family medicine

Content of the individual study and lectures

The definition, context and characteristics of general practice and primary care

WONCA Core competences

Definition and context of general practice and primary care

Competences of GP

UNIT 2

STRUCTURE OF THE CONSULTATION

Learning outcomes

The structure of the consultation

The objectives that the doctor has to reach in the consultation

Main principles of clinical reasoning in primary setting

Content of the individual study and lectures

Sore throat

The clinical tasks of the doctor in each phase of consultation

UNIT 3

How to manage: HEALTHY PATIENT- PATIENT WITH AN ACUTE DISEASE

Learning outcomes

Evaluate healthy and ill individual in his/her environment (family, working place, social context)

How a GP evaluates and manages a patient with an acute disease

Content of the individual study and lectures

Determinants of health

Medical records

Consultation mapping

UNIT 4

How to manage: CARDIOVASCULAR RISK- CHRONIC PATIENT

Learning outcomes

Assess cardiovascular risk

Engage in health promotion and in treatment and lifestyle advices to reduce cardiovascular risk

Give advices and anticipatory care to reduce cancer risk

How a GP evaluates and manages a patient with a chronic disease (e.g. diabetic patient, COPD patient)

Take a shared decision reaching three objectives: to inform, to obtain consensus and to involve the patient

Content of the individual study and lectures

CV risk assessment

Shared decision making with the patient with cardiovascular or cancer risk

Chronic patient

Respiratory failure

UNIT 5

How to manage: EMERGENCY- COMPLEX PATIENT

Learning outcomes

How a GP evaluates and manages emergency

How a GP evaluates and manages a complex patient (e.g. multimorbid, elderly patient, terminally ill patient)

Content of the individual study and lectures

Shared decision making with the complex patient and in emergency

Older patient

Lower respiratory tract infections

UNIT 6

LONG TERM RELATIONSHIP- TELEPHONE CONSULTATION- THE SAFETY NET

Learning outcomes

How a GP runs a long-term relationship with his/her patients through trusty relation

How a GP ends the consultation: the safety net

Perform a face to face and a telephone consultation with the patient

Content of the individual study and lectures

Long term relation in general practice

Telephone consultation

Safety net

Why primary care?

Take-home messages

CLERKSHIP

Learning outcomes

The epidemiology in primary care setting

Engage in health promotion and in treatment and lifestyle advices to reduce cardiovascular risk

Deliver advices and anticipatory care to reduce cancer risk

Provide patient care assessing the benefits and the risk of harm to patients and to community

How a GP run a long-term relationship with his/her patients through trust relation

How a GP evaluates and manages a patient with an acute disease

How a GP evaluates and manages emergency

How a GP evaluates and manages a patient with a chronic disease (e.g. diabetic patient, COPD patient)

How a GP evaluates and manages a complex patient (e.g. multimorbid, elderly patient, terminally ill patient)

How GP draw up a certificate, a prescription or other formal documents

How a GP delivers care in COVID19 era

Evaluate healthy and ill individual in his/her environment (family, working place, social context)

Assess cancer risk

Carry out a face to face and telephone consultation with the patient

Take a shared decision reaching three objectives: to inform, to obtain consensus and to involve the patient

Relate specific decision-making processes to the prevalence and incidence of illness in the community, through a specific clinical method

Co-ordinate care with other professionals in primary care and with other specialists

Prerequisites

Basic knowledge of anatomy, physiology, pharmacology

Teaching form

Methods

Following the case based learning method, the structure of a learning unit is:

· Pre class: individual study

· In class: evaluation of the learning outcome of the individual study through individual test

· In class: feedback of the professor if necessary and lecture about clinical contents and methods

· In class: application of guidelines and concepts in small groups in order to solve clinical cases (structured inquiry) or analysis and discussion of clinical cases or video recorded simulated consultation

· In class: peer evaluation of the application of guidelines and concepts to clinical cases

The objectives of the method are:

· To enable self directed learning

· To learn clinical method

· To apply concepts and guidelines to practice

· To develop critical thinking

· To enable cooperative learning

Textbook and teaching resource

Scientific articles, documentation provided by general practitioners and professor

Semester

SECOND TERM

Assessment method

Assessment method

The evaluation is based on the individual scoring of the evaluation of the individual study and the peer evaluation of the application of concepts and guidelines to clinical cases.

The skills acquired during the training period will be assessed by the GP through the evaluation grid of the training booklet.

Office hours

By email contact: giuseppe.parisi.trento@gmail.com

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | REDUCED INEQUALITIES
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Key information

Field of research
MED/42
ECTS
7
Term
Second semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
56
Degree Course Type
6-year single cycle Master Degree
Language
English

Staff

    Teacher

  • GP
    Giuseppe Parisi
  • AP
    Anna Carla Pozzi

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
REDUCED INEQUALITIES - Reduce inequality within and among countries
REDUCED INEQUALITIES

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