Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
You are currently using guest access
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home
Expand all Collapse all
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Single Cycle Master Degree (6 years)
  3. Medicine and Surgery [H4104D - H4102D]
  4. Courses
  5. A.A. 2023-2024
  6. 2nd year
  1. Biostatistics
  2. Summary
Insegnamento con unità didattiche Course full name
Biostatistics
Course ID number
2324-2-H4102D009
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

La finalità generale del corso è di portare il futuro medico a conoscere i principali concetti e strumenti di statistica medica che sono alla base di una corretta metodologia di approccio alla ricerca in medicina. Lo studente sarà in grado di produrre le statistiche descrittive principali e apprezzare le caratteristiche di un campione dai principali indici statistici e dai grafici. Lo studente sarà in grado di valutare l’accuratezza di un test diagnostico con gli indici di sensibilità, specificità e valore predittivo. Lo studente sarà in grado di calcolare probabilità specifiche da distribuzioni Guassiana e Binomiale. Lo studente sarà in grado di impostare, sviluppare e interpretare un test di ipotesi (per medie e proporzioni) e l’intervallo di confidenza. Lo studente sarà in grado di leggere criticamente un articolo scientifico. Lo studente sarà in grado di utilizzare un software statistico (STATA) perprodurre le statistiche descrittive principali

Contenuti sintetici

Incertezza in medicina. Metodi per la descrizione di dati. Probabilità. Inferenza statistica: test d’ipotesi e intervallo di confidenza. Dimensione campionaria. Introduzione al modello di regressione. Tipi di studio. Utilizzo delle principali funzioni di un software statistico (STATA).

Programma esteso

METODI STATISTICI PER LA DESCRIZIONE DELLA VARIABILITA’ BIOLOGICA: Unità statistica, campione e popolazione, variabili e dati; Tipi di variabili; Indici di posizione e dispersione. RILEVAZIONE E PRESENTAZIONE DEI DATI: Metodi per la raccolta, codifica e controllo di qualità dei dati; La strutturazione di un archivio dati ai fini dell’elaborazione statistica; Presentazione dei dati in grafici e tabelle. VARIABILE CASUALE e DISTRIBUZIONE di PROBABILITA’: Le definizioni di probabilità; Concetto di probabilità condizionata e di indipendenza; Definizione di variabile casuale e distribuzione di probabilità, Distribuzioni Binomiale e Gaussiana. VALUTAZIONE DI UN PROCESSO DIAGNOSTICO: Sensibilità e specificità di un test diagnostico; Decisione clinica: probabilità come misura di incertezza; Valore predittivo di un test diagnostico. VALUTAZIONE DEI RISULTATI DI UNO STUDIO CLINICO: Concetto di parametro di una popolazione, sua stima campionaria ed errore standard; Intervallo di confidenza di un parametro: La logica del test di ipotesi, livello di significatività e potenza del test; L’applicazione di un test, valore di probabilità p e relazione con l’intervallo di confidenza; Dimensione campionaria; Inferenza statistica; Analisi della relazione fra variabili quantitative, qualitative e miste, cenni al modello di regressione semplice; Diversi tipi di studio nella ricerca clinica e nell’epidemiologia clinica; studi osservazionali e studi sperimentali; cenni alle diverse misure di efficacia (rischio relativo e odds ratio).

Prerequisiti

Nessuno

Modalità didattica

Lezioni frontali con l'utilizzo di metodologie attive. Lettura critica di articoli scientifici con approccio “Team-based learning”.

Lezioni in frequenza, fatte salve eventuali modifiche ministeriali a seguito della situazione di pandemia COVID-19.

Materiale didattico

Marc M. Triola, Mario F. Triola, Jason Roy. Biostatistics for the Biological and Health Sciences, 2nd Edition, ISBN 978-0-13-403901-5, published by Pearson Education © 2018.J.

Martin Bland. An Introduction to Medical Statistics, Oxford 2015

https://www.stata.com/ Software disponibile da licenza di Ateneo.

Periodo di erogazione dell'insegnamento

secondo anno, primo semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Prova scritta finale che comprende:

-3/4 esercizi per valutare la capacità di applicazione dei concetti statistici nel programma

-4/5 risposte a scelta multipla per il controllo estensivo della preparazione sul programma d’esame

-1 problema su un estratto di un lavoro clinico per valutare la capacità di interpretazione della statistica di base presente nella letteratura medica

Orario di ricevimento

Martedì 10-12 con appuntamento.

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ | PARITÁ DI GENERE
Export

Aims

This course aims to provide the basic tools of medical statistics that are at the basis of a proper methodological approach to a research project in medicine. The student will be able to calculate the main descriptive indexes and to appreciate the characteristics of a sample by descriptive statistics and plots. The student will be able to evaluate the accuracy of a diagnostic test by the sensitivity, specificity and predictive value indexes. The student will be able to calculate specific probabilities from Gaussian and Binomial distribution. The student will be able to calculate and interpret statistical tests for means and proportions and confidence intervals. The student will know how to critically read the methodology and results paragraphs of a clinical paper. The student will be able to use statistical software (STATA) to produce the main descriptive statistics.

Contents

Uncertainty in medicine. Methods for data description. Probability. Statistical inference: hypothesis testing, sampling and introduction to modelling. Sample size calculation. Type of studies. Use of the main functions of a statistical software (STATA)

Detailed program

DESCRIPTIVE STATISTICS FOR BIOLOGICAL VARIATION: Statistical unit, target population, sample, variables and data. Types of variables. Summary indicators (central tendency and dispersion). DATA COLLECTION AND PRESENTATION OF DATA: Methods for collecting and coding data; quality control; Data-bases for statistical analysis; Presentation of data in graphs and tables. RANDOM VARIABLES AND PROBABILITY DISTRIBUTIONS: definitions of probability; conditional probability and independence; probability distributions and random variables (examples of Gaussian and Binomial distribution). DIAGNOSTIC PROCESS EVALUATION: sensitivity, specificity; clinical decision: probability as uncertainty measure; predictive value of a test. EVALUATION OF RESULTS IN A CLINICAL STUDY: population parameter, sample estimate and standard error; confidence intervals; statistical hypothesis test, significant level and power; application of a statistical test, p-value; sample size calculation; statistical inference; basic concepts of regression and correlation; different types of studies in clinical and epidemiological research, observational and experimental studies; efficacy measures (relative risk, odds ratio).

Prerequisites

None

Teaching form

Lectures with the use of active methodologies (such as microsimulations). The team-based learning approach will be also used for critical reading of clinical papers.

Lessons in attendance, subject to any ministerial changes following the COVID-19 pandemic situation.

Textbook and teaching resource

Marc M. Triola, Mario F. Triola, Jason Roy. Biostatistics for the Biological and Health Sciences, 2nd Edition, ISBN 978-0-13-403901-5, published by Pearson Education © 2018.J.

Martin Bland. An Introduction to Medical Statistics, Oxford 2015

https://www.stata.com/ The software used is available as academic license

Semester

2nd year - 1st semester

Assessment method

Final written test including:

-3/4 exercises to test the ability of the student in the application of statistics

-4/5 questions with closed answer to evaluate the preparation on the overall program

-1 test on an extract of a clinical paper to evaluate the interpretation of basic statistics in medical literature.

Office hours

Tuesday 10-12 with appointment

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION | GENDER EQUALITY
Enter

Key information

ECTS
4
Term
First semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
45
Degree Course Type
6-year single cycle Master Degree
Language
English

Staff

    Teacher

  • Paola Rebora
    Paola Rebora
  • Tutor

  • DF
    Diletta Fabrizi

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Self enrolment (Student)
Manual enrolments
Guest access

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY

You are currently using guest access (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics