Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • Calendar
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
You are currently using guest access
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home Calendar My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Single Cycle Master Degree (6 years)
  3. Medicine and Surgery [H4104D - H4102D]
  4. Courses
  5. A.A. 2023-2024
  6. 2nd year
  1. Society and Health II
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Society and Health II
Course ID number
2324-2-H4102D013-H4102D038M
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Medicine and Society

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Scopo del modulo Storia della Medicina è fornire allo studente gli strumenti necessari alla comprensione degli aspetti culturali e sociali della medicina moderna, attraverso l’analisi della sua evoluzione storica ed epistemologica. Le conoscenze fornite costituiscono la base per saper adeguatamente collocare l’attività del medico nell’attuale contesto socio-culturale.

Contenuti sintetici

Introduzione alla Storia della Medicina. Medicina nel mondo antico (Medicina Pre-Ippocratica e Medicina Greco-Romana), Medicina medievale, il Rinascimento medico, Medicina Barocca, Medicina nel secolo dei lumi, Medicina nell'Ottocento e Medicina nel Novecento.

Programma esteso

Origini e sviluppo delle malattie nella storia. Il concetto di patocenosi. Medicina in Mesopotamia, nell'antico Egitto, medicina greca pre-ippocratica. Ippocrate, la medicina nell'antica Roma, Galeno, medicina bizantina. Medicina nell'alto medieovo, la Scuola medica salernitana, la medicina araba, la nascita degli ospedali, la peste del 1348 e la crisi del sistema sanitario medioevale. Umanesimo in medicina, l'anatomia prerinascimentale, Vesalio, l'anatomia dopo Vesalio, Parè e la chirurgia moderna. William Harvey e la circolazione corporea, Marcello Malpighi e l'anatomia microscopica, l'uso del microscopio in medicina, iatrochimica, iatrofisica e neoippocraticismo, la medicina nelle accademie. Le teorie dei sistemi, Giovan Battista Morgagni e la nascita dell'anatomia patologica, medicina sociale (Ramazzini, Percival Pott), la polizia medica di Johann Peter Frank, la medicina negli anni della Rivoluzione Francese. Mesmerismo, omeopatia e frenologia, la medicina ospedaliera, la nascita degli ospedali specialistici e delle specialità mediche, lo sviluppo della semeiotica (Auerbrugger, Laennec), la scoperta dei gas anestetici, l'antisepsi (Semmelweis, Lister), lo sviluppo della chirurgia. La teoria dei germi, i cacciatori di microbi, la nascita e lo sviluppo dell'epidemiolgia, galatei medici, lo sviluppo della biochimica e della fisiologia, il positivismo in medicina, Rudolf Virchow e la patologia cellulare. Immunologia e chemioterapia antimicrobica, sieroterapia, i primi chemioterapici, i sulfamidici, gli antibiotici, medicina durante la Prima Guerra Mondiale, il periodo tra le due guerre, medicina durante la Seconda Guerra Mondiale, eugenetica e esperimenti nazisti, il codice di Norimberga e la dichiarazione di Helsinki sulla sperimentazione umana, la nascita del Welfare State inglese, i progressi della medicina nel Dopoguerra, i primi trapianti, evoluzione del sistema sanitario italiano e sue principali riforme, il progetto genoma umano. Le sfide aperte del XXI secolo.

Prerequisiti

Prerequisiti richiesti dal corso Medicine and Society

Modalità didattica

Lezioni frontali. Durante le lezioni, il docente promuoverà momenti di discussione tra gli studenti su problemi relativi alla medicina moderna, coinvolgendo gli studenti e chiedendo loro di riportare esperienze personali e di riflettere sull'evoluzione del concetto di salute e del rapporto medico-paziente

Materiale didattico

Roy Porter. The Cambridge History of Medicine. Cambridge University Press

Periodo di erogazione dell'insegnamento

I semestre, II anno

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Esame finale: Esame scritto a domande chiuse a scelta multipla e singola risposta esatta (12 domande) e domande a risposta aperta sintetica (2 domande), per valutare le conoscenze di base la comprensione di un argomento e per valutare le competenze conoscitive e interpretative dello studente.

Durante l'emergenza COVID-19, l'esame potrà essere effettuato online

Orario di ricevimento

Su appuntamento, scrivendo ai docenti via email

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE
Export

Aims

The aim of the module History of Medicine is to provide students with the tools for understanding the cultural and social aspects of modern medicine, through the analysis of its historical and epistemological evolution. The knowledge provided is the basis for knowing how to properly place the activity of the physician in the current socio-cultural context.

Contents

Introduction to the History of Medicine. Medicine in the ancient world (Pre-Hippocratic Medicine and Greek-Roman Medicine), Medieval Medicine, the Medical Renaissance, Baroque Medicine, Medicine in the Enlightenment, Medicine in the 19th century and Medicine in the 20th century.

Detailed program

Origins of diseases in history. The concept of pathocenosis. Medicine in Mesopotamia, Ancient Egypt, pre-Hippocratic medicine. Hippocrates, Medicine in ancient Rome, Galen, Byzantine Medicine. Medicine in the early Middle Ages, the Salerno medical school, Arab medicine, the birth of hospitals, the plague of 1348 and the crisis of the medieval health system. Humanism in medicine, pre-Renaissance anatomy, Vesalius, Anatomy after Vesalius, Parè and Modern Surgery. William Harvey and the discovery of blood circulation, Marcello Malpighi and microscopic anatomy, the use of the microscope in medicine, iatrochemistry, iatrophysics and neo-hippocraticism, medicine in academies. Giovan Battista Morgagni and the birth of pathological anatomy, social medicine (Ramazzini, Percival Pott), Johann Peter Frank's medical police, medicine in the years of the French Revolution. Mesmerism, homeopathy and phrenology, hospital medicine, the birth of specialist hospitals and medical specialties, the development of semeiotics (Auerbrugger, Laennec), the discovery of anesthetic gases, antisepsis (Semmelweis, Lister), the development of surgery. The theory of germs, the hunters of microbes, the birth and development of epidemiology, the development of biochemistry and physiology, Positivism in medicine, Rudolf Virchow and cell pathology. Immunology and antimicrobial chemotherapy, serum therapy, early chemotherapy, sulfonamides, antibiotics, medicine during the First World War, the interwar period, Medicine during the Second World War, eugenics and Nazi experiments, the Nuremberg code and the declaration of Helsinki on human experimentation, the birth of the English Welfare State, medical advances in the post-war period, the first transplants, evolution of the Italian health system and its main reforms, the human genome project. The open challenges of the 21st century.

Prerequisites

Prerequisites requested by the course "Medicine and Society"

Teaching form

Lectures. During the lessons, the teacher promotes discussion among students on problems related to modern medicine, involving students and asking them to report personal experiences and to reflect on the evolution of the concept of health and of the relationship between doctor and physician.

Textbook and teaching resource

Roy Porter. The Cambridge History of Medicine. Cambridge University Press

Semester

semester 1, year 2

Assessment method

Final exam: written test with closed multiple-choice questions with only one correct answer and short-answer questions, in order to assess the basic knowledge and understanding of a topic and to evaluate the cognitive and interpretative skills.

Office hours

By appointment, writing to the teachers by email

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING
Enter

Key information

Field of research
MED/02
ECTS
3
Term
Annual
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
30
Degree Course Type
6-year single cycle Master Degree
Language
English

Staff

    Teacher

  • Luca Cambioli
    Luca Cambioli
  • FOTO PROFILO
    Michele Augusto Riva

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING

You are currently using guest access (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics