Course Syllabus
Obiettivi
Conoscere le fasi del modello transteorico del cambiamento; saper utlizzare il modello per descrivere situazioni cliniche
Conoscere le fasi in cui si struttura l’intervista motivazionale; saper riconoscere ed utilizzare i principi dell’intervista motivazionale in un colloquio simulato.
Conoscere le caratteristiche di un feedback, Descrivere le tipologie di feedback, Formulare feedback efficaci, Saper ricevere feedback
Saper descrivere il fenomeno placebo in termini relazionali e i meccanismi attraverso cui agisce.
Contenuti sintetici
L’effetto placebo nella relazione di cura, la percezione soggettiva di malattia, il modello transteorico del cambiamento, l’Intervista Motivazionale, il feedback
Programma esteso
Definizioni di effetto placebo e nocebo sia in relazione ai trattamenti che in termini relazionali; implicazioni nell’uso del placebo per la relazione con il paziente; differenti meccanismi attraverso cui agiscono l’effetto placebo e nocebo.
La percezione di malattia.
Principi di base dell’intervista motivazionale; le cinque fasi del modello del cambiamento (precontemplazione, contemplazione, preparazione, azione, mantenimento).
Il feedback nella pratica clinica, formulazione di feedback efficaci, barriere al feedback.
Prerequisiti
nessuno
Modalità didattica
Lezioni frontali, attività riflessive a piccolo gruppo, discussione di casi clinici.
Le lezioni verranno erogate in modalità “in presenza”
Materiale didattico
Communication Skills for Medicine, 4e Lloyd et al., Elsevier, 2018
The patient’s brain: the neuroscience behind the doctor patient relationship, Oxford Press, 2011
Kelly E., Richards J.B. (2019). Medical education: giving feedback to doctors in Training, BMJ, 366:l4523 doi: 10.1136/bmj.l4523
Van de Ridder JMM, Stokking KM, McGaghie WC, ten Cate OTJ. What is feedback in clinical education? Med Educ. 2008;42:189–97
Periodo di erogazione dell'insegnamento
secondo semestre
Modalità di verifica del profitto e valutazione
La prova di valutazione misura il livello delle conoscenze acquisite, il livello di ragionamento induttivo, deduttivo e di problem solving.
Comprende discussione di problemi, analisi di casi e domande aperte di tipo concettuale
Orario di ricevimento
su appuntamento: marco.bani1@unimib.it
Sustainable Development Goals
Aims
Knowing the phases of the transtheoretical model of change and its application to clinical situations
Knowing how to describe the placebo effect in relational context and the mechanisms through which it acts.
Knowing the phases of the motivational interview; be able to recognize and use the principles of motivational interview in a simulated interview
To know the features of feedback, To describe types of feedback, To formulate effective feedback, Being able to receive feedback
Contents
The placebo effect in the care relationship, subjective illness perception, the transtheoretical model of change, the Motivational Interview, feedback
Detailed program
Definitions of placebo and nocebo effect both in relation to treatments and in relational terms; implications in the use of placebo for the relationship with the patient; different mechanisms through which the placebo and nocebo effect act.
The perception of illness.
Basic principles of motivational interview; the five phases of the model of change (precontemplation, contemplation, preparation, action, maintenance).
The feedback in clinical practice, how to formulate effective feedbacks, barriers to feedbacks.
Prerequisites
nessuno
Teaching form
Lectures, reflective activities in small groups, clinical cases.
Lessons in attendance
Textbook and teaching resource
Communication Skills for Medicine, 4e Lloyd et al., Elsevier, 2018
The patient’s brain: the neuroscience behind the doctor patient relationship, Oxford Press, 2011
Kelly E., Richards J.B. (2019). Medical education: giving feedback to doctors in Training, BMJ, 366:l4523 doi: 10.1136/bmj.l4523
Van de Ridder JMM, Stokking KM, McGaghie WC, ten Cate OTJ. What is feedback in clinical education? Med Educ. 2008;42:189–97
Semester
second term
Assessment method
The final test measures the level of knowledge, the level of inductive and deductive reasoning, and problem solving ability.
It includes discussion of problems, analysis of clinical cases and open conceptual questions
Office hours
on appointment: marco.bani1@unimib.it