Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • Calendar
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
You are currently using guest access
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home Calendar My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Single Cycle Master Degree (6 years)
  3. Medicine and Surgery [H4104D - H4102D]
  4. Courses
  5. A.A. 2023-2024
  6. 1st year
  1. Health Economics
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Health Economics
Course ID number
2324-1-H4102D005-H4102D014M
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Humanities

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

  • Generare conoscenza delle principali dinamiche e relazioni economiche nel settore sanitario.

  • Acquisire capacità di comprensione dei principali fenomeni economici legati al settore della salute.

  • Al termine dell'insegnamento lo studente avrà acquisito competenze tali da comprendere il funzionamento del sistema economico con le specificazioni relative al settore sanitario; inoltre avrà appreso le principali problematiche per definire indicatori di performances, e metodi di copertura delle spese sanitarie

Contenuti sintetici

Il corso fornisce conoscenze sulle principali caratteristiche economiche del settore sanitario, sia dal lato della domanda che dal lato dell'offerta. L'assistenza sanitaria è uno dei settori più importanti dei sistemi economici moderni, poiché comporta una grande quantità di risorse pubbliche e/o private e per il suo impatto sulla qualità della vita della popolazione e, a sua volta, sulla crescita economica. È essenziale imparare i principali fattori che influenzano la domanda e l'offerta nel settore della salute e come utilizzare in modo efficiente le crescenti risorse richieste dalla popolazione.

Programma esteso

· What is Health Economics – [FGS], Ch. 1

· Microeconomic tools for Health Economics, [FGS], Ch. 2

· Economic efficiency and Cost-benefit analysis, [FGS], Ch. 4

· The production, cost, and technology of health care, [FGS], Ch. 6

· Demand for Health Capital – [FGS], Ch. 7

· Demand and Supply of Health Insurance – [FGS], Ch. 8

· Asymmetric information and agency – [FGS], Ch. 10

. Social Insurance – [FGS], Ch. 20

Prerequisiti

Nessuno

Modalità didattica

L'insegnamento è erogato mediante lezioni frontali. Le lezioni prevedono anche lo svolgimento di esercizi numerici. I contenuti delle lezioni sono disponibili nelle slides predisposte dal docente e disponibili su elearning.

Materiale didattico

Folland, Goodman, Stano [FGS], The Economics of Health and Health Care: International Edition, 8th Edition, Routledge-Taylor & Francis Group, London & New York.

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Primo semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

20% del voto finale basato su un rapporto su un articolo fornito dall'insegnante. 80% basato sull'esame scritto finale. Il rapporto è un lavoro di gruppo (massimo 3 studenti per gruppo) e deve essere consegnato entro il 6 gennaio 2024, caricandolo nella cartella del rapporto Health Economics in Moodle / eLearning. È una presentazione Powerpoint o Keynote di un massimo di 20 diapositive, tra cui tabelle e figure. Deve essere consegnato in formato pdf, con il nome del file indicato dalle iniziali dei cognomi degli studenti del gruppo in lettere maiuscole in ordine alfabetico. La valutazione ottenuta nel rapporto è valida fino alla settembre 2024 incluso, ossia prima dell'inizio del nuovo anno accademico. L'esame finale è una prova scritta, che consiste nel rispondere a due domande aperte sugli argomenti trattati nel corso. Il tempo disponibile per la prova scritta è di 1 ora.

Orario di ricevimento

Al termine delle lezioni durante il semestre. In altri momenti prendere appuntamento via email: gianmaria.martini@unibg.it

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE
Export

Aims

  • Generate knowledge of the main dynamics and economic relationships in the health sector.

  • Acquire a better understanding of the main economic issues regarding health care.

  • At the end of the course, the student will have acquired skills such as to understand the functioning of the economic system with the specifications relating to the health sector; he will also have learned the main problems for defining performance indicators, and methods of covering health costs.

Contents

The course provides knowledge on the main economic features of the health care sector, both from the demand and supply side. Health care is one of the most important activity within modern economic systems, since it involves a large amount of public and/or private resources, and for its impact on the quality of life of population, and in turn on economic growth. It is essential to learn the key factors affecting the demand and the supply of health care and how to efficiently utilize the growing resources demanded by the population.

Detailed program

· What is Health Economics – [FGS], Ch. 1

· Microeconomic tools for Health Economics, [FGS], Ch. 2

· Economic efficiency and Cost-benefit analysis, [FGS], Ch. 4

· The production, cost, and technology of health care, [FGS], Ch. 6

· Demand for Health Capital – [FGS], Ch. 7

· Demand and Supply of Health Insurance – [FGS], Ch. 8

· Asymmetric information and agency – [FGS], Ch. 10

. Social Insurance – [FGS], Ch. 20

Prerequisites

Nothing

Teaching form

The teaching is delivered through lectures. The lessons also include the performance of numerical exercises. The contents of the lessons are available in the slides prepared by the teacher and available on elearning.

Textbook and teaching resource

Folland, Goodman, Stano [FGS], The Economics of Health and Health Care: International Edition, 8th Edition, Routledge-Taylor & Francis Group, London & New York.

Semester

First semester

Assessment method

20% of the final mark based on a report on a article provided by the teacher. 80% based on the final written exam. The report is a group work (maximum 3 students per group) and must be delivered by 6ᵗʰ January 2024, by uploading it in the Health Economics report folder in Moodle/eLearning. It is a Powerpoint or Keynote presentation of up to 20 slides, including tables and figures. It must be delivered in pdf format, with the name of the file given by the initials of the surnames of the group students in capital letters in alphabetical order. The evaluation obtained in the report is valid until September 2024 (included), i.e., before the beginning of the new academic year. The final exam is a written test, which consists in answering two open questions on the topics covered in the course. The time available for the written test is 1 hour.

Office hours

At the end of classes during the semester. In other moments book a meeting via email: gianmaria.martini@unibg.it

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING
Enter

Key information

Field of research
SECS-P/06
ECTS
3
Term
First semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
30
Degree Course Type
6-year single cycle Master Degree
Language
English

Staff

    Teacher

  • GM
    Gianmaria Martini

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING

You are currently using guest access (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics