- Medicine and Surgery
- Single Cycle Master Degree (6 years)
- Medicine and Surgery [H4102D]
- Courses
- A.A. 2023-2024
- 1st year
- General Psychology I
- Summary
Course Syllabus
Obiettivi
questo modulo è il primo elmento nelpercorso verticale delle Medical Humanities che comprende il corso Medicine and Society del 2° anno, alcuni elettivi attivati neli anni 3-6, il modulo Cinical Psychology del corso integrato Neuroscience del 5° anno;
lo studente al termine del corso :
(1) avrà acquisito un’iniziale competenza nell'individuare e differenziare gli elementi relazionali nell’interazione medico paziente;
(2) avrà acquisito la capacità di riconoscere alcuni meccanismi di base del proprio stile relazionale.
(3) saprà riconoscere e descrivere le caratteristiche dei differenti stili di attaccamento e le implicazioni per il rapporto di cura con il paziente;
(4) saprà riconoscere e descrivere i sistemi motivazionali interpersonali in relazione ai segnali di attivazione, disattivazione, agli obiettivi e alle emozioni che li segnalano
Contenuti sintetici
I sistemi motivazionali interpersonali
L’attaccamento nella relazione con i pazienti
La dimensione umana della relazione medico paziente
Programma esteso
La motivazione, dalla piramide di Maslow ai sistemi motivazionali interpersonali. I sistemi motivazionali interpersonali in dettaglio (attaccamento, accudimento, predatorio, competitivo, sessuale, gioco e affiliazione, cooperativo).
Il sistema motivazionale dell’attaccamento come modello esplicativo della relazione medico paziente. Tipologie dell’attaccamento (attaccamento sicuro, evitante, ambivalente, disorganizzato); attachment-based care approach.
Il processo della cura e la relazione medico/paziente: aspetti motivazionali e relazionali
Prerequisiti
nessuno
Modalità didattica
Lezioni frontali, con utilizzo di metodologie attive e interattive (e.g. mentimeter, flipped classroom, buzz groups), discussione guidata in aula, con fruizione di video didattici e spezzoni di film; attività riflessive a piccolo gruppo a partire da stimoli definiti dal docente (questionari, domande aperte, articoli).
Visione guidata di film e discussione: "The doctor" 1991; "Mi vida sin mi" 2003, "Le scaphandre et le papillon" 2007
Eventuali cambiamenti dovuti ad una recrudescenza pandemica seguiranno strettamente le indicazioni eventualmente fornite dall'Ateneo
Any changes may be possible in the event of a national pandemic, strictly following the instructions of the University
Materiale didattico
Wilhelm K., Tietze T. (2016). Difficult doctor-patient interactions. Applying principles of attachment-based care. Medicine Today, 17(1-2), 36-44.
Liotti, G. and Gilbert, P. (2011) 'Mentalizing, motivation, and social mentalities: theoretical considerations and implications for psychotherapy', Psychology and Psychotherapy: Theory, Research and Practice, 84,1, 9-25.
Hunter J. and Maunder R. (Editors) (2016). Improving Patient Treatment with Attachment Theory: A Guide for Primary Care Practitioners and Specialists. Springer
Periodo di erogazione dell'insegnamento
primo semestre
Modalità di verifica del profitto e valutazione
La prova di valutazione, scritta, misura il livello delle conoscenze acquisite, il livello di ragionamento induttivo, deduttivo e di problem solving.
Comprende discussione di problemi, analisi di casi e domande aperte di tipo concettuale
Orario di ricevimento
Per appuntamento contattare per e-mail: mariagrazia.strepparava@unimib.it
Ufficio: U38-Villa Serena (Monza), stanza numero 5-24, V piano
Sustainable Development Goals
Aims
This module is the first step in the "medical humanities" pillar that include: second year "Medicine and society" integrated course, some electives, years 3-6, the "Clinical Psychology" module " in Neuroscience 2 integrated course.
At the end of the course students:
(1) will have acquired an initial competence in identifying and differentiating the relational elements in the medical patient interaction;
(2) will have acquired the ability to recognize some basic mechanisms of one's relationship style.
(3) will recognize and describe the characteristics of the different attachment styles and the implications for the relationship of care with the patient;
(4) will know how to recognize and describe interpersonal motivational systems (activation, deactivation, related emotions).
Contents
Interpersonal motivational systems
Attachment in the relationship with patients
Human dimension in doctor patient relationship
Detailed program
The motivation, from Maslow pyramid to interpersonal motivational systems. Interpersonal motivational systems (attachment, care, predatory, competitive, sexual, play and affiliation, cooperative).
Attachment and relationship with patients (secure, avoidant, ambivalent, disorganized attachment); attachment-based care approach. Different attachment styles (secure, avoidant, ambivalent, disorganized).
Being a doctor and the doctor / patient relationship: motivational and relational aspects
Prerequisites
none
Teaching form
Frontal lessons, with the use of active and interactive methodologies (e.g. mentimeter, flipped classroom, buzz groups), guided discussion in the classroom, with the use of educational videos and film clips; reflective activities in small groups on questionnaires, opening questions, brief articles.
Videos: clips from "The doctor" 1991; "Mi vida sin mi" 2003, "Le scaphandre et le papillon" 2007
Any changes may be possible in the event of a national pandemic, strictly following the instructions of the University
Textbook and teaching resource
Wilhelm K., Tietze T. (2016). Difficult doctor-patient interactions. Applying principles of attachment-based care. Medicine Today, 17(1-2), 36-44.
Liotti, G. and Gilbert, P. (2011) 'Mentalizing, motivation, and social mentalities: theoretical considerations and implications for psychotherapy', Psychology and Psychotherapy: Theory, Research and Practice, 84,1, 9-25.
Hunter J. and Maunder R. (Editors) (2016). Improving Patient Treatment with Attachment Theory: A Guide for Primary Care Practitioners and Specialists. Springer
Semester
first term
Assessment method
The final written test measures the level of knowledge, the level of inductive and deductive reasoning, and problem solving ability.
It includes discussion of problems, analysis of clinical cases and open conceptual questions
Office hours
To make an appointment, please contact the teachers by e-mail: mariagrazia.strepparava@unimib.it
office: U38-Villa Serena (Monza), room number 5-24, V floor
Sustainable Development Goals
Key information
Staff
-
Maria Grazia Strepparava