Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Single Cycle Master Degree (6 years)
  3. Medicine and Surgery [H4104D - H4102D]
  4. Courses
  5. A.A. 2023-2024
  6. 1st year
  1. Microscopic Anatomy
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Microscopic Anatomy
Course ID number
2324-1-H4102D087-H4102D022M
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Fundamentals of Human Morphology

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Lo studente sarà in grado di indicare l'organizzazione anatomica microscopica normale dei principali organi dell'organismo umano, riconoscendo la distribuzione dei diversi tessuti e le loro principali caratteristiche strutturali e funzionali

Sarà affrontata la struttura degli organi dell’apparato digerente, respiratorio, urinario, genitale, linfatico, nervoso, endocrino, tegumentario, in preparazione al riconoscimento degli aspetti patologici

Contenuti sintetici

Gli studenti saranno introdotti all'utilizzo del microscopio ottico per effettuare un esame microscopico di organi non patologici, con approfondimento delle caratteristiche microscopiche dei principali organi umani

Programma esteso

Esame microscopico dei seguenti organi/sistemi:

-sistema linfatico (linfonodi, milza, timo, tonsille)
-apparato respiratorio (laringe, trachea, bronchi principali e loro ramificazioni, polmoni, struttura dell’alveolo)
-apparato digerente e organi associati al tratto digerente (faringe, esofago, stomaco, intestino tenue, intestino crasso, fegato e pancreas)
-tratto urinario (reni e vie escretrici dell’urina)
-apparato riproduttivo femminile (ovaie, tube di Falloppio, utero, vagina, ghiandole mammarie)
-apparato riproduttivo maschile (tubi seminifero, epididimo, dotto deferente e le ghiandole accessorie: le vescicole seminali e la prostata)
-sistema endocrino (tiroide, paratiroide, ipofisi, ghiandole surrenali)
-sistema nervoso centrale e periferico
-lingua, cute e annessi

Prerequisiti

Gli studenti devono conoscere le nozioni di base di biologia cellulare acquisite nei corsi delle scuole secondarie superiori

Modalità didattica

Lezioni teoriche e riconoscimento preparati istologici vetrini mediante lezioni pratiche in laboratorio

La lingua di erogazione dell’insegnamento sarà l'inglese.

Materiale didattico

Junqueira's Basic Histology: Text and Atlas, Fifteenth Edition by Anthony L. Mescher

Wheaters functional histology: a text and colour atlas, Young Barbara

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Secondo semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

La conoscenza degli argomenti di questo modulo saranno valutati durante l'esame. Per le modalità dello stesso fare riferimento alla descrizione del sillabus generale del corso "Fondamenti di Anatomia Umana"

Orario di ricevimento

Tutti i giorni dopo aver concordato un appuntamento con il docente del corso

Sustainable Development Goals

ISTRUZIONE DI QUALITÁ | PARITÁ DI GENERE | RIDURRE LE DISUGUAGLIANZE
Export

Aims

The student will be able to indicate the normal microscopic anatomical organization of the main organs of the human organism, recognizing the distribution of the different tissues and their main structural and functional characteristics

The microscopic and functional structure of the organs of the digestive, respiratory, urinary, genital, lymphatic, nervous, endocrine and integumentary organs will be addressed in preparation to histopathological assessment

Contents

Students will be introduced to the use of the optical microscope to carry out a microscopic examination of non-pathological organs, with in-depth analysis of the microscopic characteristics of the main human organs

Detailed program

Microscopic examination of the following organs/or systems

-lymphatic system (lymph nodes, spleen, thymus, tonsils)
-respiratory system (larynx, trachea, main bronchi and their branches, lungs, alveolus structure)
-digestive tract and organs associated with the digestive tract (pharynx, esophagus, stomach, small intestine, large intestine, liver and pancreas)
-urinary system (kidneys, ureters, bladder, urethra)
-female and male reproductive systems (ovaries, Fallopian tubes, uterus, vagina, mammary glands, seminiferous tube, epididymis, vas deferens and the accessory glands: the seminal vesicles and prostate gland)
-endocrine system (thyroids, parathyroid, pituitary glands, adrenal gland)
-central and peripheral nervous systems
-Tongue, skin, and its appendages

Prerequisites

The student must know the basic notions of Cell Biology as acquired in the high school

Teaching form

Theoretical lessons and recognition of histological preparations slides through practical lessons in the laboratory

The language of delivery of the course will be English

Textbook and teaching resource

Junqueira's Basic Histology: Text and Atlas, Fourteenth Edition by Anthony L. Mescher

Wheaters functional histology: a text and colour atlas, Young Barbara

Semester

2nd term

Assessment method

The knowledge of the topics of this module will be assessed during the examination, see "Fundamentals of Human Anatomy" syllabus for the examination description

Office hours

Every day after agreeing an appointment with the teacher of the course

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION | GENDER EQUALITY | REDUCED INEQUALITIES
Enter

Key information

Field of research
BIO/17
ECTS
2
Term
Annual
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
30
Degree Course Type
6-year single cycle Master Degree
Language
English

Staff

    Teacher

  • CM
    Cristina Meregalli

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY
REDUCED INEQUALITIES - Reduce inequality within and among countries
REDUCED INEQUALITIES

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics