Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Single Cycle Master Degree (6 years)
  3. Medicine and Surgery [H4104D - H4102D]
  4. Courses
  5. A.A. 2023-2024
  6. 1st year
  1. Scientific and Medical Language
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Scientific and Medical Language
Course ID number
2324-1-H4102D052
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Al termine del corso lo studente avrà raggiunto il Livello C1 del Common European Framework of Languages ("È in grado di comprendere un’ampia gamma di testi complessi e piuttosto lunghi e ne sa ricavare anche il significato implicito. Si esprime in modo scorrevole e spontaneo, senza un eccessivo sforzo per cercare le parole. Usa la lingua in modo flessibile ed efficace per scopi sociali, accademici e professionali. Sa produrre testi chiari, ben strutturati e articolati su argomenti complessi, mostrando di saper controllare le strutture discorsive, i connettivi e i meccanismi di coesione.").

Contenuti sintetici

Il corso introduce lo studente allo studio dell'inglese accademico applicato all’ambito medico.

Programma esteso

LEZIONI FRONTALI IN AULA

Il corso intende preparare lo studente nell'organizzazione, nella stesura e nella presentazione orale in inglese di diversi generi accademici, quali:

· Articoli scientifici

· Lab reports

· Abstracts

· Academic posters

Agli studenti verrà richiesto un vocabolario medico adeguato (acquisito durante il corso) e una partecipazione attiva alle lezioni, che avranno un carattere teorico-pratico.

Prerequisiti

Per gli studenti non madrelingua inglese è richiesto il possesso di una certificazione di lingua inglese rilasciata da un Ente accreditato dall’Ateneo e corrispondente al livello B2 del Common European Framework of Languages.

Modalità didattica

· Lezioni frontali con utilizzo di slide e filmati;

· Esercitazioni

· Lavori di gruppo

· Mock conference conclusiva con la partecipazione degli studenti

Gli insegnamenti verranno erogati in modalità “in presenza”, salvo successive diverse disposizioni ministeriali legate all’emergenza pandemica

Materiale didattico

  • Eric Glendinning (2006). Professional English in Use - Medicine. Cambridge
  • Materiale messo a disposizione dalla docente

Periodo di erogazione dell'insegnamento

primo semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

L’esame consiste in una serie di prove scritte e una prova orale. Per accedere alla prova orale , gli studenti devono aver completato le prove scritte.

In particolare, agli studenti verranno somministrate le seguenti prove scritte in itinere:

- Medical vocabulary test: 40% del punteggio

- stesura di un poster accademico: 40% del punteggio.

- peer review di un articolo di ricerca e di un poster accademico (ambito medico): 20% del punteggio

L'esame orale verterà sulla presentazione e discussione del poster accademico e valuterà la conoscenza orale del linguaggio scientifico/medico.

Orario di ricevimento

Prima e dopo le lezioni (please book an appointment with Prof. L. D'Angelo via email at larissa.dangelo@unibg.it)

Sustainable Development Goals

ISTRUZIONE DI QUALITÁ
Export

Aims

The course will enable students to reach the CEFR C1 level ("Can understand a wide range of long, demanding texts, and recognise implicit meaning. Can express him/herself fluently and spontaneously without searching for expressions. Can use language flexibly and effectively for social, academic and professional purposes. Can produce a clear, well-structured and detailed text on complex subjects, showing a controlled use of organisational patterns, connectors and cohesive devices.").

Contents

The course offers an introduction to English for Academic Purposes with particular attention devoted to the medical field.

Detailed program

Lecture sessions

Students will be exposed to an adequate medical vocabulary and will work on the organization, writing and presentation of scientific research articles, lab reports, abstracts and posters. The module comprises theoretical aspects as well as several practical activities.

Prerequisites

Non-native English students are required to possess an English language certification issued by an institution accredited by the University and corresponding to level B2 of the Common European Framework of Languages.

Teaching form

Lectures, applied language activities, group work, student mock conference

Textbook and teaching resource

  • Eric Glendinning (2006). Professional English in Use - Medicine. Cambridge
  • Material provided by the lecturer

Semester

first semester

Assessment method

The exam consists of a written test and an oral test. To have access to the oral exam, students need to pass a series of written tests.

Specifically, attending students will have three written partial exams:

- Medical vocabulary test: 40% of final mark

- writing and designing an academic poster: 40% of final mark.

- peer reviewing a research article and an academic poster: 20% of final mark

The oral exam will test the student's overall knowledge of scientific and Medical English and will focus on the presentation and defence of the academic poster.

Office hours

Before and after class (please book an appointment with Prof. L. D'Angelo via email at larissa.dangelo@unibg.it)

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION
Enter

Key information

Field of research
L-LIN/12
ECTS
3
Term
First semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
30
Degree Course Type
6-year single cycle Master Degree
Language
English

Staff

    Teacher

  • LD
    Larissa D'Angelo

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics