Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Single Cycle Master Degree (6 years)
  3. Medicine and Surgery [H4104D - H4102D]
  4. Courses
  5. A.A. 2023-2024
  6. 3rd year
  1. Cognitive Traps and Medical Decision Making
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Cognitive Traps and Medical Decision Making
Course ID number
2324-3-H4102D124
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Il processo decisionale umano è costantemente influenzato da una miriade di fenomeni psicologici durante tutto il processo. Conoscere questi fenomeni e comprendere come salvaguardare il processo decisionale nella professione medica è fondamentale per gli studenti di medicina. Questo corso fornirà agli studenti alcune competenze di base e gli strumenti necessari per acquisire maggiore consapevolezza e controllo sul proprio processo decisionale.

Contenuti sintetici

Questo corso esplora i processi decisionali attraverso la lente delle scienze sociali. Esamineremo perché le persone prendono le decisioni che prendono e, in un approccio che promuove un ruolo attivo del paziende in medicina e supporta la presa di decisone condivisa, considereremo delle strategie suggerite dalla ricerca scientifica per prendere decisioni migliori in ambito sanitario. Tra gli argomenti trattati, nozioni di base di teorie normative e descrittive delle decisioni, pregiudizi cognitivi nel processo decisionale, psicologia morale della scelta e approfondimenti dall'economia comportamentale.

Programma esteso

I seguenti contenuti verranno trattati:
-Affrontare l'incertezza: introduzione alla teoria della decisione
-Il valore atteso soggettivo
-Trappole cognitive: euristiche ed errori nel processo decisionale in medicina
-Shared decision-making in medicina ed il ruolo dei decision aid

Prerequisiti

Nessuno, ma una conoscenza di base della probabilità è utile.

Modalità didattica

Lezioni frontali

Materiale didattico

Verrà fornita una selezione di articoli su riviste scientifiche; diapositive ppt e altro materiale pertinente saranno caricati sul sito web di e-learning

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Secondo semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Il livello di conoscenza e capacità di problem solving degli studenti sarà valutato attraverso l'analisi e la discussione di casi e scenari ipotetici o domande concettuali a risposta multipla.

Orario di ricevimento

Su Appartamento. Contattare: selena.russo@unimib.it
Office: U38, villa Serena (Monza), room number 5.27, V floor

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE
Export

Aims

Human decision-making is under continuous threat from a myriad of psychological phenomena throughout the process. Understanding and learning how to safeguard decision-making in the medical profession is crucial for medical students. This course will give students the foundations and the tools needed to gain greater awareness and control over their decision-making.

Contents

This course explores the decision-making processes through the lens of social science. We will examine why people make the decisions they do and, in a framework promoting a shared decision-making approach in medicine, we will consider research-based ways to make better decisions in healthcare settings. Topics covered will include basic notions of normative and descriptive theories of decisions, cognitive biases in decision-making, moral psychology of choice, and insights from behavioural economics.

Detailed program

The following contents will be covered:
-Dealing with uncertainty: Introduction to decision theory
-The subjective expected value
-Cognitive traps: heuristics and biases in medical decision-making
-Shared decision-making in medicine and the role of decision aids

Prerequisites

None, but a basic understanding of probability is helpful.

Teaching form

Frontal lessons

Textbook and teaching resource

A selection of scientific journal articles will be provided; ppt slides and other relevant material will be uploaded on the e-learning website.

Semester

Second

Assessment method

The students’ level of knowledge and problem-solving abilities will be assessed through analysis and discussion of cases and fictional scenarios or multiple-choice questions.

Office hours

To make an appointment, please contact:
selena.russo@unimib.it
Office: U38, villa Serena (Monza), room number 5.27, V floor

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING
Enter

Key information

Field of research
NN
ECTS
1
Term
Annual
Activity type
Elective
Course Length (Hours)
10
Degree Course Type
6-year single cycle Master Degree
Language
English

Staff

    Teacher

  • SR
    Selena Russo

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics