Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Science
  2. Bachelor Degree
  3. Scienze e Tecnologie Chimiche [E2703Q - E2702Q]
  4. Courses
  5. A.A. 2023-2024
  6. 3rd year
  1. Marketing in The Chemical Industry
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Marketing in The Chemical Industry
Course ID number
2324-3-E2702Q046
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Obiettivi dell’insegnamento

dotare i giovani laureati di un bagaglio di competenze basiche di Marketing Strategico e Operativo con particolare riguardo alle problematiche di marketing specificatamente relative all’ industria chimica.

Conoscenza e capacità di comprensione teoriche e applicate

Al termine del corso lo studente sarà in grado di possedere i concetti di base del marketing strategico e di quello operativo e di comprenderne l' applicazione nell' ambito dell' industria chimica con un focus particolare per lo sviluppo di nuovi prodotti.

Una sezione è dedicata alle tematiche di marketing specificatamente applicate all’ industria chimica.

Autonomia di Giudizio e Abilita' Comunicative

Essere in grado di colloquiare in maniera efficace con le diverse funzioni presenti in azienda.

Capacità di apprendere

Attraverso la comprensione dei principali modelli di analisi e del linguaggio specialistico, potranno apprendere e sviluppare competenze multidisciplinari e complementari alle nozioni scientifiche.

Contenuti sintetici

Contenuti Sintetici

- Il Marketing Strategico

- Il Marketing Operativo

- Elementi di Marketing per L' Industria Chimica

- Esercitazioni

Programma esteso

Programma esteso :

A ) - Il Marketing Strategico:

  • L'analisi del Consumatore e il comportamento d'acquisto
  • Analisi del Mercato e della Concorrenza
  • Le strategie di Marketing (Segmentazione, Posizionamento)

B ) - Il Marketing Operativo:

  • Il Prodotto (Lancio di un Nuovo Prodotto, Ciclo di Vita)
  • Il Prezzo (definizione, strategie)
  • La Distribuzione
  • La Marca e la Comunicazione (Advertising, Promozioni, PR)

C ) - Il Marketing per l’ industria Chimica :

  • Panoramica dell’Industria Chimica
  • Diverse tipologie di prodotti chimici
  • Elementi e strumenti di Marketing caratterizzanti il settore chimico

D ) - Esercitazioni settimanali con discussione di casi pratici, tratti dalla realtà

Prerequisiti

Prerequisiti :

data la natura del corso - che tratta tematiche di base a partire dai primi rudimenti - non è richiesto alcun prerequisito .

Modalità didattica

Modalità didattiche :

- Lezioni frontali

- esercitazioni numeriche in aula.

Materiale didattico

Materiale didattico :

le dispense relative alle tre tematiche delle lezioni ( Il Marketing Strategico - Il Marketing Operativo - Elementi di Marketing per l' Industria Chimica ) unitamente alle esercitazioni sono messe a disposizione da parte del docente.

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Periodo di erogazione dell'insegnamento :

- Secondo semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Modalità di verifica del profitto e valutazione:

Checking knowledge and understanding: assessment through a written test with a “multiple choice” part to check terminology and basic concepts understanding and a part with open-ended questions on specific topics. Possible interview following the results of the written test.

Orario di ricevimento

Orario di ricevimento :

Su appuntamento da fissare via e-mail

Sustainable Development Goals

CONSUMO E PRODUZIONE RESPONSABILI
Export

Aims

Aims : To provide young graduates with basic competence in Strategic and Operational Marketing, in order to facilitate their placement in Chemical Companies and to enable them to interact with different company functions. To understand and manage analytical models and specific language of Marketing, to ensure a multidisciplinary approach to problems.

Contents

A ) - Strategic Marketing

B ) - Operational Marketing

C)- Marketing in the Chemical Industry

D) - Weekly practice sessions with case history discussions, taken from company real industry life

Detailed program

Main topics:

A ) - Strategic Marketing:

- Consumer analysis and purchasing behaviour

  1. Market and Competitor Analysis
  2. Marketing Strategies (Segmentation, Positioning)
  3. Operational Marketing
  4. The four P - Product (New product launch, Product life cycle)

- Pricing

- Placement

- Promotion

C)- Marketing in the Chemical Industry :1. 1. Short presentation of the Chemical Industry

 2. Different typologies of chemical products

 3. Main marketing features and working tools directly related to the Chemical sector.

D) - Weekly practice sessions with case history discussions, taken from company real life.

Prerequisites

NO PREREQUISITES ARE REQUIRED

Teaching form

Lessons and numerical exercise

Textbook and teaching resource

Material Course - both lessons and numerical exercises - are made available on line on e-learning page

Semester

2nd semester of each academic year

Assessment method

Checking knowledge and understanding: assessment through a written test with a “multiple choice” part to check terminology and basic concepts understanding and a part with open-ended questions on specific topics. Possible interview following the results of the written test.

Office hours

MEETING TO BE REQUESTED THROUGH E-MAIL

Sustainable Development Goals

RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION
Enter

Key information

Field of research
SECS-P/08
ECTS
5
Term
Second semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
35
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • Paolo Ferrario
    Paolo Ferrario

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION - Ensure sustainable consumption and production patterns
RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics