Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Sociology
  2. Bachelor Degree
  3. Scienze del Turismo e Comunità Locale [E1503N - E1501N]
  4. Courses
  5. A.A. 2023-2024
  6. 2nd year
  1. Methods for Spatial Analysis in Tourism Field
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Methods for Spatial Analysis in Tourism Field
Course ID number
2324-2-E1501N142
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi formativi

Conoscenza e comprensione
L'obiettivo è fornire agli studenti le principali conoscenze metodologiche per l'utilizzo delle fonti, dei metodi e delle tecniche di analisi dei dati territoriali nella ricerca sociale applicata al turismo.

Capacità di applicare conoscenza e comprensione
Saper utilizzare le fonti, i dati, i metodi e le tecniche della ricerca socio-territoriale per descrivere, analizzare, interpretare, pianificare e progettare politiche nell'ambito del turismo.

Contenuti sintetici

L’analisi territoriale è indispensabile per qualsiasi territorio che intenda definire, pianificare e valutare politiche e interventi per lo sviluppo locale, sostenibile e turistico dei territori. Permettendo di identificare e comprendere i profili, gli impatti, le criticità e le opportunità degli specifici territori, consente infatti di mettere a fuoco la visione e di formulare e valutare il raggiungimento degli obiettivi e dei target, andando a individuare le leve su cui agire per migliorare la qualità e sostenibilità del turismo nei territori.
Il corso è un’introduzione ai metodi per l’analisi territoriale, con particolare attenzione all’applicazione nel campo del turismo e al raggiungimento degli obiettivi di sostenibilità. Dopo un’introduzione storico-metodologica, gli studenti verranno familiarizzati all’analisi socio-territoriale attraverso l’approfondimento delle principali fonti, metodi, tecniche di analisi e interpretazione dei dati e della disseminazione dei risultati.

Programma esteso

Il corso è organizzato in tre parti principali.

Nella prima, si effettuerà una panoramica storico-introduttiva sull’analisi dei dati territoriali nelle scienze sociali e del turismo, attraverso l’approfondimento di casi, progetti, indagini e ricerche e il riferimento ai più recenti ambiti di applicazione e ricerca attraverso open, big or spatial data e l’adozione di approcci partecipativi.

Nella seconda, di taglio metodologico, particolare attenzione è dedicata: all’individuazione delle fonti primarie e secondarie, in particolare open data, nelle diverse unità territoriali a livello locale, nazionale e internazionale; alla qualità, comparabilità e interoperabilità dei dati; alla costruzione di indicatori e indici; ai metodi e alle tecniche di analisi statistica ed ecologica dei dati; all’interpretazione e comunicazione dei risultati.

Nella terza, di taglio laboratoriale, gli studenti svilupperanno un project work su un tema legato alla sostenibilità e il turismo con l’obiettivo di applicare, anche grazie all’ausilio di esercitazioni guidate, le conoscenze metodologiche acquisite durante il corso.

Prerequisiti

Nessuno in particolare, fatti salvi quelli definiti nel Regolamento Didattico.

Metodi didattici

Lezioni frontali, esercitazioni, project work.

Modalità di verifica dell'apprendimento

Prova scritta (test a risposte chiuse + domande aperte) per verificare la conoscenza dei concetti e degli argomenti fondamentali.
I criteri di valutazione della prova sono i seguenti: 1. Conoscenza dei contenuti del programma d'esame; 2. Capacità comunicative nell'ambito disciplinare di riferimento (proprietà di linguaggio e capacità di sintesi); 3. Competenze di problem solving disciplinare e capacità di rielaborazione autonoma delle conoscenze acquisite.

Per gli studenti frequentanti c’è la possibilità di svolgere un project work (con elaborato finale).
I criteri di valutazione tengono conto della partecipazione attiva degli studenti durante le lezioni; della conoscenza dei contenuti del programma; della proprietà di linguaggio; della capacità di sintesi, dell’abilità nell’utilizzare le conoscenze acquisite, della capacità critica di analisi dei fenomeni e dell’abilità ad applicare concetti teorici a casi empirici.

Testi di riferimento

  • Borrelli N. (2022), Turismo, in Nuvolati G. e d'Ovidio M. (a cura di), Temi e metodi per la sociologia del territorio, Milano: UTET, pp. 285-303.
  • OECD/European Union/EC-JRC (2008), Handbook on Constructing Composite Indicators: Methodology and User Guide, Paris: OECD Publishing (Part 1)
  • Pasetti P. (2002), Statistica Del Turismo, Roma: Carocci. (capitoli da 1 a 8)
  • Pintaldi F. (2009), Come si analizzano i dati territoriali, Milano: FrancoAngeli.
  • WTO (2004), Indicators of Sustainable Development for Tourism Destinations A Guidebook, World Tourism Organization (Part 1,2,3)

Ulteriori testi e materiali di approfondimento verranno resi disponibili durante lo svolgimento del corso e pubblicati sulla pagina e-learning del corso.

Sustainable Development Goals

SCONFIGGERE LA POVERTÀ | SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ | PARITÁ DI GENERE | ENERGIA PULITA E ACCESSIBILE | LAVORO DIGNITOSO E CRESCITA ECONOMICA | IMPRESE, INNOVAZIONE E INFRASTRUTTURE | RIDURRE LE DISUGUAGLIANZE | CITTÀ E COMUNITÀ SOSTENIBILI | CONSUMO E PRODUZIONE RESPONSABILI | LOTTA CONTRO IL CAMBIAMENTO CLIMATICO
Export

Learning objectives

Knowledge and understanding
The aim is to provide students with the main methodological knowledge for the use of sources, methods and techniques of territorial data analysis in social research applied to tourism.

Applying knowledge and understanding
Learning how to use the sources, data, methods and techniques of socio-territorial research to describe, analyse, interpret, plan and design policies in the field of tourism.

Contents

Territorial analysis is essential for any territory that intends to design, plan and evaluate policies and interventions for the local, sustainable and touristic development of the territories. By making it possible to identify and understand the profiles, impacts, criticalities and opportunities of specific territories, it allows in fact to focus the vision and to formulate and evaluate the achievement of objectives and targets, identifying the levers on which to act to improve the quality and sustainability of tourism in the territories.
The course is an introduction to methods for territorial analysis, with particular attention to the application in the field of tourism and the achievement of sustainability goals. After a historical-methodological introduction, students will be familiarized with socio-territorial analysis through an in-depth study of the main sources, methods, techniques for analyzing and interpreting data and disseminating the results.

Detailed program

The course is organized in three main parts.

In the first, a historical-introductory overview will be carried out on the analysis of territorial data in the social sciences and tourism, through the in-depth analysis of cases, projects, surveys and research and reference to the most recent fields of application through open, big or spatial data or the adoption of participatory approaches.

In the second, of a methodological nature, particular attention is dedicated to: the identification of primary and secondary sources, in particular open data, in the various territorial units at local, national and international level; the quality, comparability and interoperability of data; the construction of indicators and indices; the statistical and ecological data analysis methods and techniques; the interpretation and communication of the results.

In the third, of a workshop nature, the students will develop a project work on a topic related to sustainability and tourism with the aim of applying, also with the help of guided exercises, the methodological knowledge acquired during the course.

Prerequisites

No specific prerequisite, except those decided in the Didactic Regulation.

Teaching methods

Lectures, exercises, project work.

Assessment methods

Written exam (closed-ended test + open questions) to verify knowledge of fundamental concepts
The evaluation criteria are as follows: 1. Knowledge of the contents of the exam program; 2. Communication skills in the disciplinary context of reference (correct use of language and ability to synthesize information); 3. Disciplinary problem solving skills and ability to re-elaborate the acquired knowledge.

For attending students: there is the possibility to develop a project work (with final paper).
Evaluation criteria include: active participation of students during the course; content knowledge; language skills;
ability to synthesise; ability to use the knowledge acquired; critical skills to analyse phenomena; and ability to applying theoretical concepts to empirical cases.

Textbooks and Reading Materials

  • Borrelli N. (2022), Turismo, in Nuvolati G. e d'Ovidio M. (a cura di), Temi e metodi per la sociologia del territorio, Milano: UTET, pp. 285-303.
  • OECD/European Union/EC-JRC (2008), Handbook on Constructing Composite Indicators: Methodology and User Guide, Paris: OECD Publishing (Part 1)
  • Pasetti P. (2002), Statistica Del Turismo, Roma: Carocci. (chapters 1 to 8)
  • Pintaldi F. (2009), Come si analizzano i dati territoriali, Milano: FrancoAngeli.
  • WTO (2004), Indicators of Sustainable Development for Tourism Destinations A Guidebook, World Tourism Organization (Parts 1,2,3)

Further texts and in-depth materials will be made available during the course and published on the e-learning page of the course.

Sustainable Development Goals

NO POVERTY | GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION | GENDER EQUALITY | AFFORDABLE AND CLEAN ENERGY | DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH | INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE | REDUCED INEQUALITIES | SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES | RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION | CLIMATE ACTION
Enter

Key information

Field of research
SPS/10
ECTS
8
Term
First semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
56
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • LD
    Luca Daconto
  • Tutor

  • SD
    Sara Della Santina

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

NO POVERTY - End poverty in all its forms everywhere
NO POVERTY
GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY
AFFORDABLE AND CLEAN ENERGY - Ensure access to affordable, reliable, sustainable and modern energy for all
AFFORDABLE AND CLEAN ENERGY
DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH - Promote sustained, inclusive and sustainable economic growth, full and productive employment and decent work for all
DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH
INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE - Build resilient infrastructure, promote inclusive and sustainable industrialization and foster innovation
INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE
REDUCED INEQUALITIES - Reduce inequality within and among countries
REDUCED INEQUALITIES
SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES - Make cities and human settlements inclusive, safe, resilient and sustainable
SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES
RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION - Ensure sustainable consumption and production patterns
RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION
CLIMATE ACTION - Take urgent action to combat climate change and its impacts
CLIMATE ACTION

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics