Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Sociology
  2. Bachelor Degree
  3. Scienze dell'Organizzazione [E1602N - E1601N]
  4. Courses
  5. A.A. 2023-2024
  6. 3rd year
  1. Organizational Analysis
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Organizational Analysis
Course ID number
2324-3-E1601N077
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi formativi

Conoscenza e comprensione: il corso ha l’obiettivo di introdurre le studentesse e gli studenti allo studio - teorico ed empirico - di alcuni aspetti di particolare rilievo per le organizzazioni del XXI secolo.

Capacità di applicare conoscenza e comprensione: la progettazione dell’affidabilità organizzativa e la gestione degli imprevisti nelle organizzazioni complesse.

Contenuti sintetici

Temi centrali del corso saranno:

  • le organizzazioni complesse;
  • il funzionamento delle organizzazioni in condizioni estreme;
  • il dilemma gerarchia-competenza;
  • decisioni e organizzazione;
  • la gestione dell’errore umano nelle organizzazioni;
  • i fattori socio-tecnici nella genesi degli incidenti;
  • l’affidabilità organizzativa e la resilienza;
  • loosely-coupled systems e tightly-coupled systems;
  • il "margine di manovra" degli attori organizzativi.

Programma esteso

Le organizzazioni complesse sono i mattoni costitutivi delle società contemporanee. Tuttavia, nel perseguire i propri obiettivi, queste possono fallire e/o deviare dai fini per cui sono state progettate. Saranno analizzate, tra le altre, quelle organizzazioni e quegli ambiti professionali che vivono quotidianamente in condizioni di alta affidabilità, come ad esempio i centri di coordinamento (controllo del traffico aereo, centri d’emergenza, ecc.), il trasporto aereo, i gruppi che operano in condizioni estreme e altre organizzazioni ancora.

Prerequisiti

Sufficienti nozioni di logica e di cultura sociale.

Metodi didattici

Lezioni frontali, analisi di testi e casi studio, lavori di gruppo ed esercizi in aula.

Modalità di verifica dell'apprendimento

Prova scritta con quattro domande a risposta aperta, della durata massima di 60 minuti.
È prevista un'integrazione orale facoltativa.
Non sono previste prove intermedie.

Testi di riferimento

  • Catino, M. (2006), “Da Chernobyl a Linate. Incidenti tecnologici o errori organizzativi?”, Milano, Bruno Mondadori - limitatamente alle seguenti parti: introduzione (pp. VII-XII), capitolo 1 (pp. 1-77), capitolo 3 (pp. 207-249), epilogo (pp. 250-253).
  • Zan, S. (2011), "Le organizzazioni complesse. Logiche d'azione dei sistemi a legame debole", Roma, Carocci - limitatamente alle seguenti parti: introduzione (pp. 9-22), capitolo 1 (pp. 23-34), capitolo 2 (pp. 35-66), capitolo 3 (pp. 67-94), capitolo 4 (pp. 95-110).

Altri materiali integrativi, come slide, articoli e casi studio, saranno indicati in dettaglio all’inizio del corso e durante le lezioni.
Questi materiali saranno forniti online, attraverso la piattaforma e-learning, e/o saranno reperibili presso la Biblioteca d'Ateneo.

Sustainable Development Goals

IMPRESE, INNOVAZIONE E INFRASTRUTTURE | PACE, GIUSTIZIA E ISTITUZIONI SOLIDE
Export

Learning objectives

Knowledge and understanding: the course aims to introduce students to some relevant aspects of the XXI century organizations, using both theoretical and empirical approaches.

Applying knowledge and understanding: the design of organizational reliability, and the management of unexpected in the complex organizations.

Contents

Main topics of the course:

  • complex organizations;
  • extreme organizations;
  • organizational decision-making;
  • hierarchy-competence dilemma;
  • managing human error in organizations;
  • socio-technical factors and organizational accidents;
  • high reliability organizations and resilience;
  • loosely-coupled systems and tightly-coupled systems;
  • organizational actors' room for maneuver.

Detailed program

Complex organizations are the foundations of our contemporary societies. They are created to pursue an aim, but they can fall short of expectations or deviate from the purposes for which they were designed. It will be analysed, among others, those organizations and professional fields that operate daily in conditions of high reliability, such as coordination centers (air traffic control, emergency centers, etc.), air transport, groups operating in extreme conditions, and other organizations.

Prerequisites

Basic elements of logic and social culture.

Teaching methods

Lectures, analysis of texts and case studies, group work and classroom exercises.

Assessment methods

Written exam with four open-ended questions, lasting no more than 60 minutes.
There is an optional oral integration.
No intermediate tests.

Textbooks and Reading Materials

  • Catino, M. (2006), “Da Chernobyl a Linate. Incidenti tecnologici o errori organizzativi?”, Milano, Bruno Mondadori - only the following parts: introduction (pp. VII-XII), chapter 1 (pp. 1-77), chapter 3 (pp. 207-249), epilogue (pp. 250-253).
  • Zan, S. (2011), "Le organizzazioni complesse. Logiche d'azione dei sistemi a legame debole", Roma, Carocci - only the following parts: introduction (pp. 9-22), chapter 1 (pp. 23-34), chapter 2 (pp. 35-66), chapter 3 (pp. 67-94), chapter 4 (pp. 95-110).

Slides, additional references, and further material will be specified in more detail with the beginning of the course and during lessons. They will be available online, through the e-learning system, and/or at the Bicocca University Library.

Sustainable Development Goals

INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE | PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS
Enter

Key information

Field of research
SPS/09
ECTS
8
Term
Second semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
56
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • Luca Verzelloni
    Luca Verzelloni

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE - Build resilient infrastructure, promote inclusive and sustainable industrialization and foster innovation
INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS - Promote peaceful and inclusive societies for sustainable development, provide access to justice for all and build effective, accountable and inclusive institutions at all levels
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics