Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • Calendar
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
You are currently using guest access
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home Calendar My Media
Percorso della pagina
  1. Sociology
  2. Bachelor Degree
  3. Sociologia [E4002N - E4001N]
  4. Courses
  5. A.A. 2023-2024
  6. 3rd year
  1. Laboratory 4
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Laboratory 4
Course ID number
2324-3-E4001N104
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi formativi

L’obiettivo del laboratorio è duplice: da un lato comprendere e imparare ad analizzare le strategie comunicative adottate nelle piattaforme online e più in generale nel digitale e dall'altro ad applicare le forme di scrittura online anche in ambito della ricerca sociale per sviluppare nuove modalità comunicative della stessa in termini partecipativi e innovativi

Contenuti sintetici

Il corso alternerà momenti di riflessione teorica con momenti di applicazione pratica centrati intorno ai seguenti topic: la creatività; le differenti forme di scrittura e comunicazione online; la dimensione etica della comunicazione online e le buone pratiche comunicative; la costruzione di reti sociali; la definizione delle identità attraverso le interazioni, pratiche e costruzioni discorsive online

Programma esteso

Prerequisiti

Non è necessario essere in possesso di alcun requisito preliminare.

Metodi didattici

Modalità di verifica dell'apprendimento

Gli studenti saranno valutati nel corso delle esercitazioni, e sarà prevista una prova finale per verificare l’acquisizione delle competenze relative all’organizzazione di un discorso e all'applicazione dei modelli argomentativi.

Sebbene non siano previste prove in itinere, durante le esercitazioni è richiesta una partecipazione attiva da parte degli studenti, che sarà oggetto di valutazione. Le esercitazioni verranno svolte in piccoli gruppi, e gli studenti saranno valutati individualmente sulla loro capacità di:

  • collaborare costruttivamente al raggiungimento dell'obiettivo condiviso
  • applicare concetti e nozioni esposte dai docenti
  • utilizzare al meglio i materiali discorsivi forniti per l'esercitazione
  • sintetizzare le diverse posizioni argomentative presenti nel gruppo
  • argomentare attraverso la costruzione di un efficace discorso organizzato

La prova finale consentirà, invece, di valutare la capacità di applicazione dei principali concetti esposti durante il laboratorio e dei modelli argomentativi, soprattutto in chiave analitica.

Testi di riferimento

Sustainable Development Goals

ISTRUZIONE DI QUALITÁ
Export

Learning objectives

The aim of the workshop is twofold: on a one hand, the students will learn to analize the communicative strategies produced and widespread in the digital media and, on the other hand, they will learn to apply the various forms of digital writing also in the field of the social research, in order to develop new innovative and participative ways of communicating the social research outputs

Contents

The workshop will deal with the following topics from a theoretical and praxis-oriented perspective: creativity; the different forms of digital writing and online communication; ethic questions concerning the online communication and good practices; the shaping of social networks; the building of digital identities through online interactions, practices and discourses

Detailed program

Prerequisites

Preliminary knowledge is not required.

Teaching methods

Assessment methods

The students will be evaluated on the basis of their participation during the lessons and there will be a final exam to assess the acquired skills related to discourse organization and the application of the argumentative models.

While there won’t be midterm exams, during the lessons it is mandatory for the students to actively participate, as this will influence the final evaluation. During the exercises, the students will be split in small groups and they will be individually evaluated in the basis of the:

  • constructive collaboration in reaching the shared goal;
  • application of the methods and the notions explained by the teachers;
  • correct use of the discursive materials provided;
  • ability to summarize all the various argumentative positions within the group;
  • capacity to argue through the construction of an effective organized speech.

The final exam will provide an evaluation of the skills needed to apply the main concepts expressed during the workshop and the argumentative models, especially in an analytical key.

Textbooks and Reading Materials

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION
Enter

Key information

Field of research
NN
ECTS
3
Term
Second semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
24
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • BG
    Barbara Grüning
  • SS
    Simona Sciancalepore

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION

You are currently using guest access (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics