Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Psychology
  2. Bachelor Degree
  3. Scienze e Tecniche Psicologiche [E2403P - E2401P]
  4. Courses
  5. A.A. 2023-2024
  6. 2nd year
  1. Laboratory: Methods for Textual and Discursive Data Analysis
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Laboratory: Methods for Textual and Discursive Data Analysis
Course ID number
2324-2-E2401P045
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Area di apprendimento

4: Conoscenze di metodologia della ricerca qualitativa e quantitativa

Obiettivi formativi

Conoscenza e comprensione

• Inquadramento teorico/epistemologico delle principali metodologie utilizzate negli ambiti di studio e ricerca legati all’analisi dei dati testuali
• Descrizione delle principali tecniche di costruzione di corpus testuali: Interviste, Focus Group e Dati d’archivio
• Conoscenza dei principali metodi di analisi quantitativa e qualitativa dei testi: Analisi del Contenuto, Analisi Tematica, Analisi del Discorso, Analisi Interpretativa Fenomenologica

Capacità di applicare conoscenza e comprensione

• Capacità di riconoscere e distinguere diversi metodi di analisi dei dati testuali
• Capacità di identificare le modalità di raccolta dati più adeguate a seconda del metodo di analisi.
• Capacità di discutere criticamente esempi di ricerche.
• Applicazione di diverse metodologie di analisi a corpus di dati testuali derivanti da interviste, focus group e dati d’archivio

Contenuti sintetici

L’analisi dei dati testuali rappresenta il punto di convergenza di diverse tradizioni di ricerca per lo studio delle produzioni discorsive scritte e orali. Il laboratorio presenta, sia da un punto di vista teorico/epistemologico che da un punto di vista operativo, i principali metodi utilizzati in questo ambito di studio e ricerca. In particolare il laboratorio consentirà agli studenti sia di discutere criticamente alcune ricerche esemplificative sia di sperimentare l’applicazione di tali metodologie di analisi a corpus di dati testuali relativi a interviste, focus group e dati d’archivio.

Programma esteso

• Presupposti epistemologici e metodologici dell’analisi quantitativa e qualitativa di dati testuali
• Costruzione della base dei dati testuali
• Inquadramento teorico, presentazione di ricerche rilevanti ed esercitazioni pratiche di codifica relative a diverse metodologie di analisi testuale, in particolare: Analisi del Contenuto, Analisi Tematica, Analisi del Discorso, Analisi Interpretiva Fenomenologica.

Prerequisiti

Buona conoscenza della lingua inglese, relativa in particolare alla comprensione di un testo scritto.

Metodi didattici

I metodi didattici includono l’utilizzo di presentazioni di contenuti rilevanti, filmati, discussioni in aula, presentazioni ed esercitazioni pratiche di gruppo. Tutto il materiale utilizzato a lezione viene reso disponibile sul sito e-learning del corso.

Agli studenti frequentanti verrà richiesto di lavorare a piccoli gruppi di 5/6 persone per analizzare articoli scientifici esemplificativi e dati di ricerca, per poi presentare alla classe i risultati del loro lavoro di analisi.

Modalità di verifica dell'apprendimento

La convalida del corso richiede il 75% di presenza alle lezioni.
La verifica dell’apprendimento verrà valutata a partire dalla partecipazione alle attività di gruppo e in aula. La partecipazione include la presentazione in aula di ricerche rilevanti in rapporto ai metodi discussi, e il coinvolgimento in esercitazioni pratiche di analisi.

Testi di riferimento

Informazioni dettagliate circa il materiale didattico saranno pubblicate sulla pagina e-learning associata al corso.

Sustainable Development Goals

ISTRUZIONE DI QUALITÁ
Export

Learning area

4: Knowledge about qualitative and quantitative research methodology

Learning objectives

Knowledge and understanding

  • Theoretical/epistemological framework of the main methodologies used in the fields of study and research related to textual data analysis.
  • Description of the main techniques of text corpus construction: Interviews, Focus Groups and Archival Data.
  • Knowledge of the main methods of quantitative and qualitative text analysis: Content Analysis, Thematic Analysis, Discourse Analysis.

Applying knowledge and understanding

  • Ability to recognize and distinguish between different methods of textual data analysis
  • Ability to identify the most adequate method of data collection in relation to the method of analysis
  • Ability to critically discuss research examples
  • Applying different methods of analysis of textual data deriving from interviews, focus groups and ethnographic observations.

Contents

Textual data analysis represents the point of convergence of different research traditions for the study of written and oral discursive productions. The lab presents, from both a theoretical/epistemological and an operational point of view, the main methods used in this area of study and research. In particular, the lab will enable students both to critically discuss some example research and to experiment with the application of these methods of analysis to corpuses of textual data related to interviews, focus groups, and archival data.

Detailed program

  • Epistemological and methodological assumptions of quantitative and qualitative analysis of textual data
  • Construction of the textual data base
  • Theoretical framework, presentation of relevant research and practical coding exercises related to various text analysis methodologies, in particular: Content Analysis, Thematic Analysis, Discourse Analysis, Interpretative Phenomenological Analysis.

Prerequisites

Good knowledge of english language, especially understanding of written texts.

Teaching methods

Teaching methods include presentation of relevant contents, videos, group works, and class discussions and presentations. Materials used in class will be made available to all students on the e-learning website associated to the course.

In class work will imply working in little groups – 5/6 people – to analyze scientific articles and research data, to be presented to the class.

Assessment methods

Presence and participation in class is required for at least 75% of course hours.
Learning evaluation will be based on involvement in classroom discussion and presentation of relevant research examples related to qualitative methods.

Textbooks and Reading Materials

Detailed information about other teaching material will be published on the e-learning page associated with the course.

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION
Enter

Key information

Field of research
NN
ECTS
6
Term
Second semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
32
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Manager

  • Laura Zapparoli
    Laura Zapparoli
  • Teacher

  • VS
    Virginia Sacchetti

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics