Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Sociology
  2. Bachelor Degree
  3. Servizio Sociale [E3902N - E3901N]
  4. Courses
  5. A.A. 2023-2024
  6. 2nd year
  1. Social Policy
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Social Policy
Course ID number
2324-2-E3901N046
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi formativi

Il corso si propone di conseguire i seguenti obiettivi formativi:

  • fornire gli strumenti concettuali e analitici necessari per lo studio e la comprensione delle politiche sociali e del welfare state
  • presentare e discutere le caratteristiche dei diversi modelli di welfare state in Europa e, in questo quadro, le peculiarità del modello italiano
  • analizzare in modo critico le risposte politiche formulate a fronte dell’insorgere dei “nuovi rischi sociali”
  • approfondire le modalità di sviluppo delle politiche sociali a livello locale

Contenuti sintetici

  • I concetti fondamentali: politiche sociali, welfare state, rischi e bisogni sociali
  • L’evoluzione di lungo periodo del welfare state
  • I modelli delle politiche sociali in Europa e le caratteristiche del modello italiano
  • Politiche di welfare e "nuovi" rischi sociali
  • Il welfare locale

Programma esteso

Il corso si propone di fornire agli studenti gli strumenti concettuali e analitici necessari per lo studio delle politiche sociali e del welfare state. In specie:

  • la parte introduttiva ha l’obiettivo di presentare i concetti e le categorie fondamentali per la comprensione delle politiche sociali
  • la seconda parte è intesa a chiarire sia le principali caratteristiche dei modelli di welfare state in Europa sia le peculiarità del modello italiano
  • la terza parte mette a tema gli interventi di politica contro i nuovi rischi sociali
  • l’ultima parte prende in esame il welfare locale e le sue traiettorie recenti di sviluppo

Prerequisiti

Buone abilità logiche, di apprendimento, di scrittura e di comunicazione orale; conoscenze minime di servizio sociale e politica sociale.

Metodi didattici

Lezioni frontali; esercitazioni (individuali o di gruppo); discussioni di gruppo, in aula e online sulla pagina e-learning dell’insegnamento.

Modalità di verifica dell'apprendimento

Prova scritta, della durata massima di 100 minuti, con integrazione orale facoltativa. La prova scritta consisterà in:

  • 5 domande a risposta chiusa
  • 5 domande a risposta breve (definizioni o enunciazioni di concetti)
  • 1 domanda a risposta aperta

Per ciascuna prova, scritta o orale, verrà valutata la capacità di rispondere alle domande argomentando il ragionamento e utilizzando il linguaggio scientifico proprio della disciplina.

Testi di riferimento

Ranci C. e Pavolini E. (2015), Le politiche di Welfare, Il Mulino, Bologna [ad eccezione del capitolo VI "Le politiche di sostegno alle transizioni istruzione-lavoro"].

Altro materiale bibliografico, a carattere obbligatorio, verrà indicato dal docente e reso disponibile sulla piattaforma e-learning.

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | PARITÁ DI GENERE | RIDURRE LE DISUGUAGLIANZE
Export

Learning objectives

This course aims to:

  • introduce students to key ideas and concepts in social policy
  • examine the delivery of social policy in different welfare regime types
  • provide an overview of the main features of social policy in Italy in a comparative perspective
  • discuss and critically analyze the development of social policy against “new social risks”
  • examine the development of social policy at local level

Contents

  • Key social policy ideas and concepts: social policy, welfare state, social need, risks, and benefits
  • The development of the welfare state
  • The different welfare regimes in Europe and the main feature of the Italian regime
  • Social policy provision against the “new" social risks
  • The development of social policy at local level

Detailed program

This course introduces students to the theory and practice of social policy and welfare states. In particular, it

  • provides the theoretical foundations (key ideas and concepts) of social policy and the welfare state
  • explores the nature and extent of welfare provision in different European countries
  • analyses the main features of the Italian welfare regime
  • critically explore shifts in welfare provision and the nature of social policy responses to “new social risks”
  • examines the development of social policy at local level

Prerequisites

Good logical reasoning ability; good comprehension and communication skills; basic knowledge of social work and social policy.

Teaching methods

This course will address these topics by reading textbook and additional recommended resources, by lectures and class discussions.

Assessment methods

Written exam (max 100 minutes), with the opportunity to take an integrative oral exam.

The written exam contains:

  • 5 closed questions
  • 5 short-answer questions (definitions, concepts, theories)
  • 1 essay-type question

Each exam, written or oral, will be marked based on the ability to communicate effectively concepts, theories and empirical evidence by using the appropriate scientific language.

Textbooks and Reading Materials

Ranci C. e Pavolini E. (2015), Le politiche di Welfare, Il Mulino, Bologna [with the exception of chapter VI "Le politiche di sostegno alle transizioni istruzione-lavoro"].

Additional compulsory reading materials will be indicated and uploaded at the beginning of the course.

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | GENDER EQUALITY | REDUCED INEQUALITIES
Enter

Key information

Field of research
SPS/09
ECTS
8
Term
First semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
56
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • Egidio Riva
    Egidio Riva

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY
REDUCED INEQUALITIES - Reduce inequality within and among countries
REDUCED INEQUALITIES

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics