Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Sociology
  2. Bachelor Degree
  3. Servizio Sociale [E3902N - E3901N]
  4. Courses
  5. A.A. 2023-2024
  6. 1st year
  1. Sociology
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Sociology
Course ID number
2324-1-E3901N042
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi formativi

Conoscenza e comprensione:
-dei processi sociali e delle dinamiche di interazione;
-astrazione e società complesse;
-principali teorie sulla società elaborate nell’ambito del pensiero sociologico;
-l’applicazione delle competenze acquisite e delle
categorie sociologiche all’analisi e all’osservazione consapevole della realtà sociale;

  • auto-riflessività e autonomia di giudizio;
  • sviluppo di riflessioni critiche;
  • familiarizzazione del lessico sociologico
  • capacità di combinare coscienza teoria e realtà sociale empirica.

Contenuti sintetici

Il modulo sarà articolato in due parti:

  1. il pensiero sociologico classico

  2. Pensiero sociologico contemporaneo

Programma esteso

  • concetto di modernita' e le tendenze all'astrazione;
  • Indagine sociologica e modelli di società;
  • funzioni sociali e culturali della sociologia;
  • la logica del ragionamento sociologico;
  • processi e struttura dell'azione sociale;
  • socializazione e indentità
  • globalizzazione e società mondo.
  • La realtà come costruzione sociale.
  • stratificazione sociale e mobilità sociale;
  • sesso e genere, “razza” ed etnia; cultura, differenze culturali;
  • postmodernità, ipermodernità, surmodernità, società globale, società liquida, società del rischio.

Prerequisiti

Sufficienti abilità logiche, rudimenti di cultura sociale, ragionevoli capacità di apprendimento, di scrittura e di comunicazione orale.

Metodi didattici

Lezioni frontali e lezioni ibride.

Modalità di verifica dell'apprendimento

Combinazione domande a risposta multipla e domande aperte.
Esame orale, facoltativo non sostituivo.

Testi di riferimento

Jedlowski, P., “Il mondo in questione”, Carocci, Roma;
Dispensa con letture di approfondimento.

Sustainable Development Goals

RIDURRE LE DISUGUAGLIANZE | LOTTA CONTRO IL CAMBIAMENTO CLIMATICO | PACE, GIUSTIZIA E ISTITUZIONI SOLIDE
Export

Learning objectives

Knowledge and understanding

Acquisition of the basic instruments to analyze social phenomena through the study of classical and contemporary sociological thought.
Students are expected to familiarize with the the fundamentals of social theory; to apply such therethical knowledge upon empirical social reality; to gain self-reflexivity and the capability of autonomnous critical thinking.

Contents

The course consists of two parts:

  1. Classical sociological thought;

  2. Current sociological trends;

Detailed program

  • concept of modernity and tendencies towards abstraction;
  • Sociological investigation and models of society;
  • social and cultural functions of sociology;
  • the logic of sociological reasoning;
  • processes and structure of social action;
  • socialization and identity
  • globalization and world society.
  • Reality as a social construction.
  • social stratification and social mobility;
  • sex and gender, “race” and ethnicity; culture, cultural differences;
  • postmodernity, hypermodernity, supermodernity, global society, liquid society, risk society.

Prerequisites

Basic educational skills in logic, social culture and reasonable ability in learning, writing and communication.

Teaching methods

Mostly lectures in person and few remote-teaching sessions.

Assessment methods

Combination of multiple-choice and open-ended questions.
Oral exam, optional and not substitutive.

Textbooks and Reading Materials

Jedlowski, P., “Il mondo in questione”, Carocci, Roma;
Suplementary readings (journal articles on PDF)

Sustainable Development Goals

REDUCED INEQUALITIES | CLIMATE ACTION | PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS
Enter

Key information

Field of research
SPS/07
ECTS
8
Term
Second semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
56
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • MB
    Marco Briziarelli

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

REDUCED INEQUALITIES - Reduce inequality within and among countries
REDUCED INEQUALITIES
CLIMATE ACTION - Take urgent action to combat climate change and its impacts
CLIMATE ACTION
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS - Promote peaceful and inclusive societies for sustainable development, provide access to justice for all and build effective, accountable and inclusive institutions at all levels
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics