Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • Calendar
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
You are currently using guest access
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home Calendar My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Bachelor Degree
  3. Infermieristica [I0101D]
  4. Courses
  5. A.A. 2023-2024
  6. 3rd year
  1. Psychiatry and Clinical Psychology
  2. Summary
Insegnamento con unità didattiche Course full name
Psychiatry and Clinical Psychology
Course ID number
2324-3-I0101D014
Course summary SYLLABUS

Blocks

Skip Teaching units

Teaching units

Course full name Psychiatry Course ID number 2324-3-I0101D014-I0101D043M
Course summary SYLLABUS
Course full name Clinical Psychology Course ID number 2324-3-I0101D014-I0101D044M
Course summary SYLLABUS
Course full name Psychiatric and Mental Health Nursing Course ID number 2324-3-I0101D014-I0101D045M
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Apprendimento di nozioni in relazione alla salute mentale e sua applicazione ai contesti clinici.

Contenuti sintetici

Apprendimento di nozioni in relazione alla salute mentale e sua applicazione ai contesti clinici.

Programma esteso

Vedi moduli del corso

Prerequisiti

Essere in regola con gli esami dell’iter curriculare.

Modalità didattica

Lezioni frontali e discussione di materiale documentario;

utilizzo di strumenti audiovisivi quali filmati su esperienze di malattia e sui luoghi della cura e visite documentarie.

Materiale didattico

PSICHIATRIA: a) DSM 5. Raffaello Cortina, Milano, 2014; b) DSM-IV-TR MG. Manuale diagnostico e statistico dei disturbi mentali per la Medicina generale. Masson, Milano, 2002; c) American Psychiatric Association. Linee guida per il trattamento dei disturbi psichiatrici. Quick Reference. Raffaello Cortina, Milano, 2015; d) American Psychiatric Association. Casi Clinici. Masson, Milano, 2015. PSICOLOGIA CLINICA: Liotti G., Fassone G., Monticelli F. (2017). L’evoluzione delle emozioni e dei sistemi motivazionali. Raffaello Cortina Editore. Capitoli 1,2,3; Wilhelm K., Tietze T. (2016). Difficult doctor-patient interactions. Applying principles of attachment-based care. Medicine Today, 17(1-2), 36-44; Silverman J., Kurtz S., Draper J. (2015). Competenze per comunicare con i pazienti. Piccin. INFERMIERISTICA IN PSICHIATRIA: a) Drigo M.L., Borzaga L., Mercurio A., Satta E. (1997) Clinica e Nursing in Psichiatria. Milano: CEA; b) Barelli P., Spagnolli E. (2004) Nursing di salute mentale. Firenze*:* Carocci Faber; c) Raucci V., Spaccapeli G. (2013) Fondamenti di infermieristica in salute mentale. Santarcangelo di Romagna: Maggioli. BIBLIOGRAFIA DI APPROFONDIMENTO: a) Basaglia F. (1997) Che cos’è la Psichiatria, Baldini & Castoldi; b) Basaglia F. (1998) L’istituzione negata. Rapporto da un ospedale psichiatrico, Baldini & Castoldi; c) Jervis G.(1997) Manuale critico di psichiatria, Feltrinelli; d) Sanza M.(1999) Il comportamento aggressivo e violento in psichiatria. Valutazione e intervento, Centro Scientifico Editore; e) Saraceno B. (1995) La fine dell’intrattenimento. Manuale di riabilitazione psichiatrica, ETAS-RCS.

Periodo di erogazione dell'insegnamento

3 Anno - 1 Semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Esame scritto: 30 domande a risposta multipla (10 per ogni modulo) e 3 domande aperte (una per ogni modulo). La valutazione finale è data dalla media pesata dei singoli moduli.

Orario di ricevimento

RICEVIMENTO DOCENTI - Prof. M. Clerici, Villa Serena/U38 c/o SPDC - riceve sempre, previo appuntamento: .

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ | PARITÁ DI GENERE | RIDURRE LE DISUGUAGLIANZE
Export

Aims

Learning basics related to mental health and their application to clinical context.

Contents

Learning basics related to mental health and their application to clinical context.

Detailed program

View course modules

Prerequisites

Be regular with the curricular exams.

Teaching form

Frontal lessons and discussion of documentary material; use of audiovisual instruments about experiences of disease and about treatment appointments and locations.

Textbook and teaching resource

PSYCHIATRY: a) DSM 5. Raffaello Cortina, Milano, 2014; b) DSM-IV-TR MG. Manuale diagnostico e statistico dei disturbi mentali per la Medicina generale. Masson, Milano, 2002; c) American Psychiatric Association. Linee guida per il trattamento dei disturbi psichiatrici. Quick Reference. Raffaello Cortina, Milano, 2015; d) American Psychiatric Association. Casi Clinici. Masson, Milano, 2015. CLINICAL PSYCHOLOGY: Liotti G., Fassone G., Monticelli F. (2017). L’evoluzione delle emozioni e dei sistemi motivazionali. Raffaello Cortina Editore. Capitoli 1,2,3; Wilhelm K., Tietze T. (2016). Difficult doctor-patient interactions. Applying principles of attachment-based care. Medicine Today, 17(1-2), 36-44; Silverman J., Kurtz S., Draper J. (2015). Competenze per comunicare con i pazienti. Piccin. PSYCHIATRIC AND MENTAL HEALTH NURSING: a) Drigo M.L., Borzaga L., Mercurio A., Satta E. (1997) Clinica e Nursing in Psichiatria. Milano: CEA; b) Barelli P., Spagnolli E. (2004) Nursing di salute mentale. Firenze*:* Carocci Faber; c) Raucci V., Spaccapeli G. (2013) Fondamenti di infermieristica in salute mentale. Santarcangelo di Romagna: Maggioli. IN-DEPTH BIBLIOGRAPHY: a) Basaglia F. (1997) Che cos’è la Psichiatria, Baldini & Castoldi; b) Basaglia F. (1998) L’istituzione negata. Rapporto da un ospedale psichiatrico, Baldini & Castoldi; c) Jervis G.(1997) Manuale critico di psichiatria, Feltrinelli; d) Sanza M.(1999) Il comportamento aggressivo e violento in psichiatria. Valutazione e intervento, Centro Scientifico Editore; e) Saraceno B. (1995) La fine dell’intrattenimento. Manuale di riabilitazione psichiatrica, ETAS-RCS.

Semester

3 Year - 1 Semester

Assessment method

Written test: 30 multiple choice questions (10 for each module) and 3 open questions (one for each module). Final vote deriving from the average of individual votes of each module (3 different parts) of the exam.

Office hours

PROFESSOR OFFICE HOURS - Prof. M. Clerici, Villa Serena/U38 c/o SPDC - by appointment only: .

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION | GENDER EQUALITY | REDUCED INEQUALITIES
Enter

Key information

ECTS
4
Term
First semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
32
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Guest access

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY
REDUCED INEQUALITIES - Reduce inequality within and among countries
REDUCED INEQUALITIES

You are currently using guest access (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics