Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • Calendar
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
You are currently using guest access
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home Calendar My Media
Expand all Collapse all
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Bachelor Degree
  3. Infermieristica [I0101D]
  4. Courses
  5. A.A. 2023-2024
  6. 2nd year
  1. Surgical Specialty Nursing
  2. Summary
Insegnamento con unità didattiche Course full name
Surgical Specialty Nursing
Course ID number
2324-2-I0101D012
Course summary SYLLABUS

Blocks

Skip Teaching units

Teaching units

Course full name General Surgery 2 Course ID number 2324-2-I0101D012-I0101D039M
Course summary SYLLABUS
Course full name Surgical Specialty Nursing Course ID number 2324-2-I0101D012-I0101D040M
Course summary SYLLABUS
Course full name Research Methodology Course ID number 2324-2-I0101D012-I0101D041M
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Al termine del corso lo studente sarà in grado di pianificare l’assistenza infermieristica alla persona sottoposta ad interventi di selezionati ambiti di chirurgia specialistica, identificando le priorità assistenziali e contestualizzando gli interventi di competenza.
Gli ambiti chirurgici specialistici identificati sono:
– Chirurgia Toracica
– Ginecologia
– Cardiochirurgia
– Chirurgia Vascolare
– Chirurgia addominale
– Urologia
– Neurochirurgia
– Otorinolaringoiatria
– Chirurgia Bariatrica
– Maxillo-facciale
– Vulnologia (approccio chirurgico)

Lo studente sarà inoltre in grado di comprendere il significato e la finalità della ricerca infermieristica, descrivere e giustificare il ruolo dell’infermiere quale contribuente e utilizzatore di ricerca infermieristica all’interno della comunità scientifica cui appartiene.

Contenuti sintetici

  • Il corso tratta l’approccio chirurgico e infermieristico alla persona sottoposta ad interventi chirurgici, in alcune specialità chirurgiche: Chirurgia Toracica, Ginecologia, Cardiochirurgia, Chirurgia Vascolare, Chirurgia addominale (interventi chirurgici al tratto intestinale con confezionamento stomale), Urologia, Neurochirurgia, Otorinolaringoiatria, Chirurgia Bariatrica, Chirurgia vulnologica, Chirurgia Maxillo facciale.
  • Fornisce inoltre le basi teoriche per approcciarsi alla ricerca infermieristica e alla fruizione della letteratura scientifica sanitaria

Programma esteso

Vedi Syllabus dei Moduli dei Corso

Prerequisiti

Definiti dal regolamento didattico.

Modalità didattica

Vedi Syllabus dei Moduli dei Corso

Materiale didattico

Vedi Syllabus dei Moduli dei Corso

Periodo di erogazione dell'insegnamento

2° Anno, 2° Semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

L'esame finale si compone di due parti:
-- Prova scritta su argomenti svolti a lezione e di approfondimento non trattati a lezione che verte sul programma dei moduli:
** 28 domande chiuse (scelta a risposta multipla),
* 20 di Chirurgia Generale 2
* 8 di Metodologia della ricerca infermieristica
** 4 domande aperte
* 2 di Chirurgia Generale 2
* 2 di Metodologia della ricerca infermieristica

Prova orale (colloquio su argomenti svolti a lezione e di approfondimento non trattati a lezione) che verte sul programma del modulo di Infermieristica in Chirurgia Specialistica

Orario di ricevimento

Su appuntamento

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ | PARITÁ DI GENERE
Export

Aims

At the end of the course, the student will be able to plan nursing care for the person undergoing surgery in selected specialised surgical fields, identifying nursing priorities and contextualising the interventions.
The specialist surgical fields identified are:

  • Thoracic surgery
  • Gynaecology
  • Cardiac Surgery
  • Vascular surgery
  • Abdominal surgery
  • Urology
  • Neurosurgery
  • Otolaryngology
  • Bariatric surgery
  • Maxillofacial surgery
  • Vulnology (surgical approach)

The student will also be able to understand the meaning and purpose of nursing research, describe and justify the role of the nurse as a contributor and user of nursing research within the scientific community to which he/she belongs.

Contents

The course aims to give elements to provide nursing to patients undergoing to surgical interventions in different fields: Thoracic, Gynecological, Heart, Vascular, Abdominal Surgery, Urology, Neurosurgery, Otorhinolaryngology, Bariatric Surgery, Vulnology, Maxillo-facial surgery

It also provides the theoretical basics for the research in a scientific field by consulting biomedical literature.

Detailed program

See Syllabus of the Course Modules

Prerequisites

Defined by the academic regulations.

Teaching form

See Syllabus of the Course Modules

Textbook and teaching resource

See Syllabus of the Course Modules

Semester

2nd Year, 2nd Semester

Assessment method

The final examination consists of two parts:
-- Written examination on topics covered in the lecture and in-depth study not covered in the lecture, covering the syllabus of the Course modules:
** 28 closed questions (multiple choice),
* 20 of General Surgery 2
* 8 of Nursing Research Methodology
** 4 open questions
* 2 of General Surgery 2
* 2 of Nursing Research Methodology

Oral test (interview on topics covered in the lecture and in-depth study not covered in the lecture) covering the programme of the module Nursing in Specialist Surgery

Office hours

On appointment

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION | GENDER EQUALITY
Enter

Key information

ECTS
5
Term
Second semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
48
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Guest access

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY

You are currently using guest access (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics