- Sociology
- Master Degree
- Turismo, Territorio e Sviluppo Locale [F4901N]
- Courses
- A.A. 2023-2024
- 1st year
- Intercultural Relations
- Summary
Course Syllabus
Obiettivi formativi
Acquisire gli strumenti concettuali e metodologici per lo studio delle relazioni tra 'culture' nella società contemporanea
Acquisire gli strumenti concettuali e metodologici per mettere a fuoco le caratteristiche delle società multiculturali
Acquisire le capacità di analizzare le trasformazioni in senso multiculturale che investono vari ambiti della vita sociale contemporanea
Acquisire le competenze per elaborare progetti di tipo interculturale
Contenuti sintetici
Si analizzano le trasformazioni in senso multiculturale delle società contemporanee; lo straniero, il razzismo, l'identità e il riconoscimento, le politiche migratorie, le donne migranti, le seconde generazioni, l'associazionismo migratorio, la comunicazione interculturale, il multiculturalismo, il consumo della differenza nello spazio urbano e nella pratica turistica
Programma esteso
Nella prima parte del corso si analizzeranno, in modo critico, i concetti di cultura, straniero e multiculturalismo e si rifletterà sull’intreccio tra le dinamiche identitarie e le forme di riconoscimento, le pratiche comunicative interculturali. La seconda parte del corso è dedicata all’analisi del rapporto tra differenza e spazio pubblico: le politiche migratorie, i modelli di cittadinanza, la partecipazione politica dei migranti, l’affermarsi di una „seconda generazione” di migranti (o di „nuovi italiani”), le donne migranti saranno al centro dell’attenzione. Il corso si concluderà con l’analisi dei significati della differenza all’interno delle pratiche di consumo e del turismo etico.
Prerequisiti
None
Metodi didattici
Il corso prevede sia lezioni frontali sia attività seminariali con esperti/e; si prevedono inoltre lavori in aula di tipo individuale e/o di gruppo.
Modalità di verifica dell'apprendimento
Esame orale
Testi di riferimento
•Acocella, I. e Pepicelli, R., Giovani musulmane in Italia. Percorsi biografici e pratiche quotidiane, Bologna, Il Mulino, 2015
•Camozzi, I., Sociologia della relazioni interculturali, Bologna, il Mulino, 2019
•Camozzi, I., The Rise of Multicultural Festivals. Beyond Cultural Commodification and ‘ethnic’ Authenticity, Studi Culturali, 2/2021.
• Ormond M. and Vietti, F., Beyond multicultural ‘tolerance’: guided tours and guidebooks as transformative tools for civic learning, Journal of Sustainable Tourism, 2021
•Shaw, S., Bagwell, S. e Karmowska, J., Ethnoscapes as Spectacle: Reimaging Multicultural Districts as New Destinations for Leisure and Tourism Consumption, Urban Studies, 2004, 41, 10. (http://usj.sagepub.com/content/41/10/1983.full.pdf).
STUDENTI ERASMUS
•Baumann G., “The Multicultural Riddle. Rethinking National, Ethnic, and Religious Identities”, London, Routledge, (1999);
•Morning A., “The Nature of Race: How Scientists Think and teach about Human Difference”, Berkeley, University of California Press, (2011);
•Shaw, S., Bagwell, S. e Karmowska, J., (2004), “Ethnoscapes as Spectacle: Reimaging Multicultural Districts as New Destinations for Leisure and Tourism Consumption”, Urban Studies, Vol. 41, n.10, pp. 1983-2000 ()
•Wise A., Velayutham S., “Everyday Multiculturalism”, Palgrave, Macmillan, (2009);
Sustainable Development Goals
Learning objectives
To acquire theoretical and methodological tools in order to study intercultural relationships
To acquire theoretical and methodological tools in order to study multicultural societies
To acquire skills to analyze contemporary multicultural transformations
To acuire skills to elaborate intercultural projects
Contents
Contemporary multicultural transformations, stranger, racism, identity, recognition, intergration policies, second generations, migrant women, migrants associationism, intercultural communication, multiculturalism, commodification of diversity in tourism and cities
Detailed program
The first part of the course will focus on the concept of culture, stranger, identity, recognition, belonging, intercultural communicative practices; the second part will be devoted to the diversity within the public space: citizenship, intergration policies, migrants' associaionism, migrant women and second generations. The third part will analyze the commodofication of diversity in the touristic experience and in the urban space
Prerequisites
None
Teaching methods
The course includes both lectures and seminar activities with experts; individual and/or group work in the classroom is also planned.
Assessment methods
Oral exam
Textbooks and Reading Materials
•Acocella, I. e Pepicelli, R., Giovani musulmane in Italia. Percorsi biografici e pratiche quotidiane, Bologna, Il Mulino, 2015
•Camozzi, I., Sociologia della relazioni interculturali, Bologna, il Mulino, 2019
•Camozzi, I., The Rise of Multicultural Festivals. Beyond Cultural Commodification and ‘ethnic’ Authenticity, Studi Culturali, 2/2021.
• Ormond M. & Vietti, F., Beyond multicultural ‘tolerance’: guided tours and guidebooks as transformative tools for civic learning, Journal of Sustainable Tourism, 2021
•Shaw, S., Bagwell, S. e Karmowska, J., Ethnoscapes as Spectacle: Reimaging Multicultural Districts as New Destinations for Leisure and Tourism Consumption, Urban Studies, 2004, 41, 10. (http://usj.sagepub.com/content/41/10/1983.full.pdf).
ERASMUS STUDENTS
•Baumann G., “The Multicultural Riddle. Rethinking National, Ethnic, and Religious Identities”, London, Routledge, (1999);
•Morning A., “The Nature of Race: How Scientists Think and teach about Human Difference”, Berkeley, University of California Press, (2011);
•Shaw, S., Bagwell, S. e Karmowska, J., (2004), “Ethnoscapes as Spectacle: Reimaging Multicultural Districts as New Destinations for Leisure and Tourism Consumption”, Urban Studies, Vol. 41, n.10, pp. 1983-2000 ()
•Wise A., Velayutham S., “Everyday Multiculturalism”, Palgrave, Macmillan, (2009);