Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Sociology
  2. Master Degree
  3. Programmazione e Gestione delle Politiche e dei Servizi Sociali [F8702N - F8701N]
  4. Courses
  5. A.A. 2023-2024
  6. 1st year
  1. Communication, Negotiation and New Media
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Communication, Negotiation and New Media
Course ID number
2324-1-F8701N075
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi formativi

Il corso ha l’obiettivo di offrire una panoramica il più possibile completa sulle dinamiche mediali contemporanee, e sull’influsso che esse hanno sulla cultura e sulla negoziazione. Attraverso l'analisi del funzionamento dei nuovi media, il corso permette di approfondire nozioni relative alle caratteristiche tecnologiche, culturali e sociali dell'ecosistema mediale contemporaneo, formando studentesse e studenti in vista di sbocchi occupazionali in questo campo.

Contenuti sintetici

Nella prima parte si analizzeranno i cambiamenti dell’industria mediale nel nuovo secolo, cercando di mettere in luce le trasformazioni tecnologiche e digitali che hanno profondamente modificato questo settore.

Nella seconda parte ci si focalizzerà nell’analizzare la nascita e la struttura dell’industria culturale sui social media. Oltre che da una serie di lezione teoriche per inquadrare il tema, in questa parte saranno presenti approfondimenti tematici che comprenderanno la presenza di ospiti esterni provenienti da vari settori della produzione culturale e dell'intrattenimento digitale.

Programma esteso

Parte prima

Cultura, tecnologia e media

I media digitali: storia e contesti sociali

I paradigmi per studiare l’innovazione tecnologica

Studiare i media digitali in prospettiva storica

Digitale e modelli di società

Il computer

Internet

La telefonia mobile

La digitalizzazione dei media analogici

Parte seconda

Le strategie delle piattaforme

Cambiamenti istituzionali

Gli intermediari dei social media

Il cambiamento delle pratiche culturali

Linguaggio e hate speech

I videogiochi

Celebrity e influencer (nano e micro)

Onlyfans e le piattaforme del sex work

Il pericolo della gogna digitale

La comunicazione memetica

Prerequisiti

Nessuno

Metodi didattici

Lezioni frontali, lavori di gruppo e singoli

Modalità di verifica dell'apprendimento

Esame scritto finale.

Per chi ha partecipato ai lavori di gruppo, limitatamente al primo appello, vi sarà la possibilità di fare una presentazione in aula finale, concordata con il docente. In questo caso il voto finale sarà una media tra il risultato dello scritto e quello della presentazione.

Testi di riferimento

Balbi, G. Magaudda, P. (2021) I media digitali. La storia, i contesti sociali, le narrazioni, Laterza, Roma-Bari

Uno a scelta tra:

Boltanski, L. (2000) Lo spettacolo del dolore, Cortina (Esaurito, verrano date parti a lezione)
Lolli, A. (2019) La guerra dei meme, Effequ.
Domaneschi, F (2020) Insultare gli altri, Einaudi.
Nagle, A. (2018) Contro la vostra realtà, Luiss
Ronson, J (2015) I giustizieri della rete. La pubblica umiliazione ai tempi di Internet, Codice

Sustainable Development Goals

ISTRUZIONE DI QUALITÁ
Export

Learning objectives

The course aims to provide an overview of contemporary media dynamics, particularly emphasizing the influence they have on culture and negotiation. By studying the functioning of new media, the course will allow students to deepen their understanding of the technological, social and cultural underpinnings of the contemporary media ecosystem, and will provide them with tools that will be useful during their work life.

Contents

In the first part we will analyze the changes in the media industry in the new century, trying to highlight the technological and digital transformations that have profoundly changed this sector.

In the second part we will focus on analyzing the birth and structure of the creative industry on social media. In addition to a series of theoretical lectures to frame the theme, this part will feature thematic insights that will include the presence of external guests from various sectors of digital entertainment.

Detailed program

Culture, technology and media

Digital media: history and social contexts

Paradigms for studying technological innovation

Studying digital media in historical perspective

Models of digital society

The Computer

Internet

Mobile phone

The digitization of analog media

Part Two

Platform strategies

Istitutional changes

Social media intermediaries

Shifting cultural practices

Language and hate speech

Video games

Celebrities and influencers (nano and micro)

Onlyfans and the digital sex work

Public shaming

Memes and society

Prerequisites

None

Teaching methods

Lectures, group and individual work

Assessment methods

Final written exam. For those who participated in group work there will be the option, at the first session, to do a presentation arranged with the teacher. In this case both the presentation and the written exam will contribute to the final grade.

Textbooks and Reading Materials

Balbi, G. Magaudda, P. (2021) I media digitali. La storia, i contesti sociali, le narrazioni, Laterza, Roma-Bari

One book from the following options:

Boltanski, L. (2000) Lo spettacolo del dolore, Cortina
Lolli, A. (2019) La guerra dei meme, Effequ.
Domaneschi, F (2020) Insultare gli altri, Einaudi.
Nagle, A. (2018) Contro la vostra realtà, Luiss
Ronson, J (2015) I giustizieri della rete. La pubblica umiliazione ai tempi di Internet, Codice

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION
Enter

Key information

Field of research
SPS/08
ECTS
6
Term
First semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
42
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • OR
    Oscar Ricci

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics