Course Syllabus
Obiettivi formativi
Gli obiettivi formativi (OF) sono:
OF-1: Acquisire familiarità con i principi di base del Public Speaking.
OF-2: Acquisire familiarità con i principi di base della negoziazione.
OF-3: Acquisire familiarità con i principi dei processi di comunicazione e di educazione finanziaria
OF-4: Apprendere le principali teorie sociologiche per comprendere gli audience dei diversi mezzi di comunicazione
OF-5: Apprendere i principali strumenti di comunicazione per influenzare il comportamento delle persone
Contenuti sintetici
Il corso è volto in primo luogo a sviluppare capacità di public speaking (parlare in pubblico), di scrivere e presentare agli altri, acquisendo anche i principi di base delle teorie della comunicazione da una prospettiva sociologica. In secondo luogo, a permettere agli studenti di acquisire capacità di negoziazione di base.
Programma esteso
Il corso ha lo scopo di esplorare e analizzare i principi di base della comunicazione e della negoziazione. Il corso parte dei principi base del public speaking efficace, passando alle abilità di presentazione ai principi base della comunicazione e allo studio sui differenti tipi di audience. Prosegue con alcune letture ed esercizi volti a consentire agli studenti di acquisire capacità di negoziazione di base e termina con un focus sui processi di comunicazione e educazione in ambito finanziaria
Gli studenti eseguiranno simulazioni di presentazione in pubblico ed elaborazione di testi scritti nell'ambito delle attività tipiche delle Relazioni Pubbliche e analizzeranno esempi reali di presentazioni e di attività di comunicazione tratte del settore pubblico, privato e non profit. Come fare una presentazione in pubblico? Come scrivere un comunicato stampa efficace? Perché il mirroring è molto utile in certi tipi di trattative? Quale è il rapporto tra educazione finanziaria e comunicazione finanziaria? Il corso risponderà a queste domande e coinvolgerà gli studenti in compiti pratici settimanali.
Gli studenti saranno tenuti a partecipare attivamente alle esercitazioni in aula
Prerequisiti
Nessuno
Metodi didattici
Il corso è tenuto interamente in lingua inglese. Il corso prevede: lezioni teoriche, lettura di paper da riviste peer-reviewed, analisi di video e talk, illustrazione di case histories, testimonianze di esperti, discussioni ed esercitazioni di gruppo in aula, presentazioni in aula. Maggiori informazioni verranno fornite durante le lezioni su https://elearning.unimib.it/
Modalità di verifica dell'apprendimento
VALUTAZIONI DEGLI STUDENTI
Sono previste due modalità di verifica di apprendimento
MODALITA' 1: Progetto di gruppo + esame
Per gli studenti che scelgono questa modalità, la valutazione sarà strutturata nel seguente modo:
1a. prova scritta di 5 domande aperte in inglese sui testi del primo modulo (l'elenco esatto dei testi verrà indicato a lezione e sarà un sotto-insieme dei testi riportati nella sezione "Testi di riferimento qui sotto") + ** 1b:** un progetto di gruppo da presentare in aula entro la fine del corso in forma di presentazione orale con ausilio di slide dimostrando le proprie capacità di public speaking (con punteggio compreso tra 0 e 5, da sommare al voto della prova scritta se superiore ai 18/30)
MODALITA' 2: Esame
Per gli studenti che scelgono questa modalità, la valutazione sarà strutturata nel seguente modo: prova scritta di 8 domande aperte in inglese sui testi indicati qui sotto alla sezione "Testi di riferimento"
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Eventuali ulteriori informazioni o precisazioni sulla valutazione degli studenti verranno fornite durante il corso attraverso la piattaforma https://elearning.unimib.it/ nella sezione del corso indicata come "INFORMAZIONI PER L'ESAME"
Paragrafo aggiornato al 21/Giugno/2023
Testi di riferimento
Testi di riferimento
Gallo C., (2014), Talk Like TED: The 9 Public Speaking Secrets of the World's Top Minds, St Martins Pr; New edition
Institute for Government, Cabinet Office (2014), MINDSPACE. Influencing behaviour through public policy. ONLY FROM PAGE 1 TO PAGE 68. File available from https://www.instituteforgovernment.org.uk/sites/default/files/publications/MINDSPACE.pdf
Mc Quail D., Deuze M., (2020), Media&Mass communicaton Theory, ed. SAGE, 7h Edition (only PART 6 "Audience").
Rinaldi E.E., (2016), The relationship between financial education and society: a sociological perspective, in «Italian Journal of Sociology Of Education», vol. 8 (n.3), pp. 126-148.
Voss C., Raz T., (2016), Never Split The Difference: Negotiating as if Your Life Depended on It, USA*,* HarperCollins.
Periodo di erogazione dell'insegnamento
II semestre
Lingua di insegnamento
Inglese
Sustainable Development Goals
Learning objectives
The intended learning objectives (LO) are:
LO–1: Becoming familiar with the basic principles of Public Speaking.
LO-2: Becoming familiar with the basic principles of negotiation.
LO–3: Becoming familiar with the basic principles of financial communication and education
LO-4: Learning main sociological theories to read communication audience
LO–5: Learn main communication tools to influence people's behaviour
Contents
This course is for students firstly to build mainly on public speaking, writing, presentation skills, acquiring also basic principles of communication theories from a sociological perspective. Secondarily, for students to acquire basic negotiation skills
Detailed program
The course aims to explore and analyze the basic principles of communication and negotiation. The course starts with the basic principles of effective public speaking, moving on to presentation skills, the basic principles of communication, and the study of different types of audiences. It continues with some readings and exercises aimed at enabling students to acquire basic negotiation skills and ends with focusing on financial communication and education processes.
Students will perform simulations of presentation in public and processing of written texts in the context of typical Public Relations activities and will analyze real examples of presentations and communication activities drawn from the public, private, and non-profit sectors. How to make a presentation in public? How to write an effective press release? Why is mirroring very useful in certain types of negotiations? What is the relationship between financial education and financial communication? The course will answer these questions and engage students in weekly practical assignments.
Students will be required to participate actively in the classroom
Prerequisites
None
Teaching methods
The course is entirely held in ENGLISH LANGUAGE. The course includes: theoretical lectures, reading of papers from peer-reviewed journal, analyses of video and talks, illustration of case histories, experts’ testimonies, discussions and group exercises in the classroom, classroom presentations. More information will be given during the lessons on
Assessment methods
There are two ways of verifying learning
MODE 1: Group project + exam
For students who choose this method, the assessment will be structured as follows:
1a. written test of 5 open questions in English on the texts of the first module (the exact list of texts will be indicated in class and will be a subset of the texts listed in the section "Reference texts below") + ** 1b:** a group project to be presented in the classroom by the end of the course in the form of an oral presentation with the aid of slides demonstrating one's public speaking skills (with a score between 0 and 5, to be added to the test mark written if over 18/30)
MODE 2: Exam
For students who choose this method, the assessment is structured as follows: a written exam of 8 open quetions in English on texts indicated below in the "Textbooks and Reading Materials" section
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Any further information about students’ assessments will be provided during the course through the platform https://elearning.unimib.it/ in the section of the course labeled "INFORMATION FOR THE EXAM"
Page updated on 21/June/2026
Textbooks and Reading Materials
Textbooks and Reading Materials:
Gallo C., (2014), Talk Like TED: The 9 Public Speaking Secrets of the World's Top Minds, St Martins Pr; New edition
Institute for Government, Cabinet Office (2014), MINDSPACE. Influencing behaviour through public policy. ONLY FROM PAGE 1 TO PAGE 68. File available from https://www.instituteforgovernment.org.uk/sites/default/files/publications/MINDSPACE.pdf
Mc Quail D., Deuze M., (2020), Media&Mass communicaton Theory, ed. SAGE, 7h Edition (only PART 6 "Audience").
Rinaldi E.E., (2016), The relationship between financial education and society: a sociological perspective, in «Italian Journal of Sociology Of Education», vol. 8 (n.3), pp. 126-148.
Voss C., Raz T., (2016), Never Split The Difference: Negotiating as if Your Life Depended on It, USA*,* HarperCollins.
Semester
II semester
Teaching language
English