Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
You are currently using guest access
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Education
  2. Bachelor Degree
  3. Scienze dell'Educazione [E1902R - E1901R]
  4. Courses
  5. A.A. 2023-2024
  6. 3rd year
  1. Psychology of Disability and Integration
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Psychology of Disability and Integration
Course ID number
2324-3-E1901R082
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Titolo

Psicologia della Disabilità e dell'Integrazione

Argomenti e articolazione del corso

Il corso si concentra sulla Psicologia della disabilità e dell'integrazione, approfondendo i principi storici e metodologici sottostanti. Verranno esaminati i seguenti temi: la storia della disabilità, la definizione di disabilità e i principali modelli teorici ad essa correlati, gli strumenti di classificazione delle diverse forme di disabilità, le competenze necessarie all'educatore per l'intervento, i diversi contesti di vita e l'approccio di rete, nonché le varie tipologie di disabilità, come la disabilità uditiva, visiva e motoria, i disturbi dell'apprendimento, il disturbo da deficit di attenzione e iperattività e l'autismo. Sono previsti interventi di esperti su temi specifici di interesse.

Obiettivi

Alla fine del corso, ci si aspetta che i partecipanti raggiungano i seguenti obiettivi:

  1. Comprendere come il concetto di disabilità si sia evoluto nel tempo.
  2. Acquisire conoscenze sui principali strumenti utilizzati per classificare le diverse forme di disabilità nell'ambito dell'educazione.
  3. Apprezzare l'importanza di adottare approcci multidimensionali nello sviluppo umano, con particolare attenzione agli aspetti interattivi.
  4. Identificare diverse strategie di intervento che possono essere utilizzate nei contesti educativi

Metodologie utilizzate

Lezione frontale, presentazione di casi pratici, videolezioni registrate asincrone; interviste ad esperti del settore.

Materiali didattici (online, offline)

Slides, lezioni registrate in asincrono, video di approfondimento.

Programma e bibliografia

Zanobini M., Usai C. (2011). Psicologia della disabilità e dei disturbi dello sviluppo. Elementi di riabilitazione e di intervento. Milano: Franco Angeli

Un testo a scelta tra:

Cesaro, A. (2015) Asilo nido ed integrazione del bambino con disabilità. Carocci Editore.

Chryssochoou, X. (2006) Diversità culturali. Utet. (capitoli 1, 2, 3 e 4)

Gini, G. (2018) Psicologia dello sviluppo sociale. Editori Laterza

Marzocchi, G.M. & Bongarzone, E. (2019) Disattenti e iperattivi. Il Mulino Editore.

Vicari, S. & Menghini, D. (2018) La dislessia. Raffaello Cortina Editore.

Ulteriori materiali saranno disponibili durante il corso.

Modalità d'esame

La prova scritta sarà individuale e comprenderà una combinazione di domande chiuse (15) e domande aperte (3). Le domande chiuse, che sono a scelta multipla, mirano a valutare in modo approfondito la preparazione sul programma dell'esame. Le domande aperte, invece, sono finalizzate a verificare la capacità di esprimersi utilizzando un linguaggio tecnico-disciplinare. Inoltre, potrebbe esserci la possibilità di integrare la prova scritta con una componente orale, che può essere facoltativa o richiesta direttamente dal docente.

Orario di ricevimento

Richiesta di appuntamento tramite e-mail.

Durata dei programmi

I programmi valgono due anni accademici.

Cultori della materia e Tutor

Dott.ssa Loredana Addimando

Dott.ssa Giulia Deseri

Dott. Alberto Mascena

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | RIDURRE LE DISUGUAGLIANZE | PACE, GIUSTIZIA E ISTITUZIONI SOLIDE
Export

Course title

Psychology of Disability and Integration

Topics and course structure

The course focuses on Disability and Integration Psychology, diving into the underlying historical and methodological foundations. The following topics will be covered: the history of disability; the definition of disability and the major theoretical models associated with it; tools for classifying different types of disability; the skills required by educators for intervention; different living contexts and the network approach; and the various types of disabilities, such as hearing, visual, and motor disabilities, learning disabilities, attention deficit hyperactivity disorder, and autism. There will be expert discussions on specific areas of interest.

Objectives

Participants are expected to complete the following tasks by the end of the course:

  1. Recognize how the definition of disability has changed over time.
  2. Learn about the primary tools used in education to classify various types of impairment.
  3. Recognize the significance of multidimensional approaches to human development, with a focus on interactive components.
  4. Identify several intervention strategies for application in educational contexts.

Methodologies

Frontal lecture, presentation of practical cases, interviews with experts in the field.

Online and offline teaching materials

Slides, asynchronous recorded video lectures, video.

Programme and references

Zanobini M., Usai C. (2011). Psicologia della disabilità e dei disturbi dello sviluppo. Elementi di riabilitazione e di intervento. Milano: Franco Angeli

One textbook:

Chryssochoou, X. (2006) Diversità culturali. Utet. (capitoli 1, 2, 3 e 4)

Gini, G. (2018) Psicologia dello sviluppo sociale. Editori Laterza

Marzocchi, G.M. & Bongarzone, E. (2019) Disattenti e iperattivi. Il Mulino Editore.

Vicari, S. & Menghini, D. (2018) La dislessia. Raffaello Cortina Editore.

Further materials will be provided during the course.

Assessment methods

Individual written tests will be administered, including a mix of closed questions (15) and open questions (3). The multiple-choice closed questions are designed to examine in-depth knowledge of the exam syllabus. The open questions, on the other hand, are designed to assess the capacity to articulate oneself using technical-disciplinary terminology. Furthermore, the written test may be supplemented with an oral component, which may be voluntary or requested directly by the professor.

Office hours

On request by email.

Programme validity

Two academic years.

Course tutors and assistants

Dott.ssa Loredana Addimando

Dott.ssa Giulia Deseri

Dott. Alberto Mascena

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | REDUCED INEQUALITIES | PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS
Enter

Key information

Field of research
M-PSI/04
ECTS
6
Term
First semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
42
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • AP
    Alessandro Pepe

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
REDUCED INEQUALITIES - Reduce inequality within and among countries
REDUCED INEQUALITIES
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS - Promote peaceful and inclusive societies for sustainable development, provide access to justice for all and build effective, accountable and inclusive institutions at all levels
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS

You are currently using guest access (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics