Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • Calendar
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
You are currently using guest access
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home Calendar My Media
Percorso della pagina
  1. Economics
  2. Bachelor Degree
  3. Marketing, Comunicazione Aziendale e Mercati Globali [E1806M - E1801M]
  4. Courses
  5. A.A. 2024-2025
  6. 1st year
  1. Economic History and Microeconomics
  2. Summary
Insegnamento con unità didattiche Course full name
Economic History and Microeconomics
Course ID number
2425-1-E1801M061
Course summary SYLLABUS

Blocks

Skip Teaching units

Teaching units

Course full name Economic History - 1 Course ID number 2425-1-E1801M061-E1801M055M-T1
Course summary SYLLABUS
Course full name Economic History - 2 Course ID number 2425-1-E1801M061-E1801M055M-T2
Course summary SYLLABUS
Course full name Microeconomics - 1 (blended) Course ID number 2425-1-E1801M061-E1801M088M-T1
Course summary SYLLABUS
Course full name Microeconomics - 2 Course ID number 2425-1-E1801M061-E1801M088M-T2
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi formativi

Il corso fornisce agli studenti gli strumenti fondamentali per esaminare e interpretare i principali fenomeni economici. Lo scopo finale è l'acquisizione di strumenti che permettano di apprendere, investigare e analizzare gli sviluppi storici dei sistemi economici secondo una prospettiva microeconomica e storica. Lo studente impara ad affrontare i diversi problemi dei diversi sistemi economici, dimostrando la comprensione dei principali concetti presentati nella letteratura di base, considerando anche la dimensione temporale dei concetti microeconomici. Il corso fornisce anche gli strumenti concettuali e l'informazione necessaria a esaminare i principali fenomeni storico ed economici.
Alla fine dell’insegnamento, lo studente dovrebbe essere in grado di capire i meccanismi di formazione dei prezzi e il loro ruolo nel determinare gli equilibri di mercato, e le conseguenze in termini di efficienza ed equità.

Contenuti sintetici

Storia globale
Evoluzione degli scambi e della tecnologia
Evoluzione dei mercati
Il funzionamento dei mercati e delle diverse forme di mercato

Programma esteso

Microeconomia

  1. Il concetto di mercato e il ruolo delle funzioni di domanda e offerta;
  2. Variabili endogene ed esogene, e il ruolo degli esercizi di statica comparata
  3. Come si modella il comportamento razionale degli agenti e in particolare
    a. Il ruolo della funzione d’utilità
    b. la derivazione delle funzioni di domanda individuali
  4. Lo scambio e la creazione di valore tramite scambio
  5. Come si modella la produzione e il comportamento razionale delle imprese
  6. Il ruolo delle forme di mercato

Storia Economica
I) Gli elementi fondamentali dell'analisi storico-economica
II) 1760-1830: dalla Rivoluzione industriale alla nascita del Belgio
III) 1830-1869: dal Belgio all'apertura del Canale di Suez
IV) 1869-1914: da Suez alla Grande guerra
V) 1915-1947: il periodo infrabellico
VI) 1948-1973: dal Piano Marshall alla prima crisi petrolifera
VII) 1973-1992: dalle crisi petrolifere al Trattato di Maastricht
VIII) Il mondo globale

Prerequisiti

Microeconomia:
Calcolo differenziale
Massimi e minimi vincolati

Storia Economica
Conoscenza di base della storia contemporanea, al livello della scuola secondaria di secondo grado

Metodi didattici

Microeconomia
Blended Elearning

Storia Economica
Lezione frontale

Modalità di verifica dell'apprendimento

Microeconomia
Ci sono due modalità di valutazione, una per frequentanti e una per non frequentanti

La valutazione degli studenti frequentanti sarà basata sulla media tra

  1. Due prove scritte parziali consistenti ciascuna di due domande teoriche e un esercizio, e che contano
    complessivamente per l’80%
  2. Un forum di discussione online per il 20%

Per gli studenti non frequentanti è prevista solo la prova finale consistente in quattro domande teoriche e un
esercizio diviso in più punti.

Storia Economica
Esame finale, in forma scritta

La frequenza è molto caldamente suggerita per entrambi i moduli.

Testi di riferimento

Microeconomia
Edgar K. Browning Mark A. Zupan “Microeconomia: Teoria e Applicazioni”, Pearson, 2021.
Mario Gilli “Esercizi svolti di Microeconomia”, Pearson 2023.
Storia Economica
V. Zamagni, “Perché l'Europa ha cambiato il mondo. Una storia economica”, Bologna, il Mulino, 2024.

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Secondo semestre

Lingua di insegnamento

Italiano

Sustainable Development Goals

PARITÁ DI GENERE | LAVORO DIGNITOSO E CRESCITA ECONOMICA | RIDURRE LE DISUGUAGLIANZE | LOTTA CONTRO IL CAMBIAMENTO CLIMATICO
Export

Learning objectives

The course provides students with the conceptual tools necessary for the examination and interpretation of the main economic phenomena. The final aim is the acquisition of skills related to learning, investigation and analysis, with particular reference to microeconomics and the historical development of economic systems. The students learn to face the problems of the economic systems, demonstrating the understanding of the concepts expressed in the basic literature, also through the recognition of models that exemplify the theoretical concepts. The course also provides students with the conceptual tools and information necessary for the examination and interpretation of the main historical-economic phenomena.
At the end of the course, students are expected to be able to understand the mechanism that lead to market prices, and their role in determining market outcomes, evaluating the consequences in terms of efficiency and equity.

Contents

Global History
Evolution of trade and technolgy
Evolution of markets
Functioning of markets and market structures

Detailed program

Microeconomics

  1. The concept of market, demand and supply functions
  2. Endogenous and exogenous variable and comparative static methods
  3. Modeling of rational behavior of agents, and specifically:
    a. Utility maximization
    b. Individual demands
  4. Trade and surplus from trade
  5. Production function and modeling rational production decisions
  6. Forms of market organization and their role

Economic History
I) The basic elements of historical-economic research;
II) 1760-1830: From the Industrial Revolution to the foundation of Belgium
III) 1830-1869: from Belgium to the opening of the Suez Canal
IV) 1869-1914: from Suez to the Great War
V) 1915-1947: the infra-war period
VI) 1948-1973: Marshall Plan- first oil crisis
VII) 1973-1992: from the oil crises to the Maastricht Treaty
VIII) The Global World

Prerequisites

Microeconomics :
Calculus
Constrained optima

Economic History
Basic knowledge of contemporary history, at secondary school level

Teaching methods

Microeconomics
Blended Elearning

Economic History
Oral lectures

Assessment methods

Microeconomics

For attending students the final evaluation is the average between

  1. two partial written exams each consisting of two theoretical questions and one exercise, which totally will
    count for 80%
  2. a online discussion forum that will count for 20%

For non-attending students the final evaluation will be based on a written examination consisting of four theoretical questions and an exercise.

Economic History
Written final test

The students are strongly suggested to attend the course.

Textbooks and Reading Materials

Microeconomics
Edgar K. Browning Mark A. Zupan “Microeconomia: Teoria e Applicazioni”, Pearson, 2021.
Mario Gilli “Esercizi svolti di Microeconomia”, Pearson 2023.

Economic History
V. Zamagni, “Perché l'Europa ha cambiato il mondo. Una storia economica”, Bologna, il Mulino, 2024.

Semester

Second semester

Teaching language

Italian

Sustainable Development Goals

GENDER EQUALITY | DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH | REDUCED INEQUALITIES | CLIMATE ACTION
Enter

Key information

ECTS
13
Term
Second semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
104
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Guest access

Sustainable Development Goals

GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY
DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH - Promote sustained, inclusive and sustainable economic growth, full and productive employment and decent work for all
DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH
REDUCED INEQUALITIES - Reduce inequality within and among countries
REDUCED INEQUALITIES
CLIMATE ACTION - Take urgent action to combat climate change and its impacts
CLIMATE ACTION

You are currently using guest access (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics