- International Business
- Summary
Course Syllabus
Obiettivi formativi
- Avere una buona comprensione dell'importante influenza delle differenze contestuali sul business e marketing internazionale.
- Comprendere le sfide e i processi unici implicati nel marketing oltre confine.
- Essere in grado di analizzare opportunità e problemi concreti di business/marketing internazionale e basarsi sulle migliori pratiche per affrontarli.
- Ragionare sulla migliore modalità di ingresso per entrare in un nuovo paese (panoramica generale ed analisi approfonditi).
- Riflettere sul dibattito standardizzazione/centralizzazione – adattamento/decentralizzazione.
- Elaborare un posizionamento e un marketing mix internazionale.
- Comprendere i quadri teorici fondamentali riguardanti la competitività globale e il marketing/strategia globale.
Contenuti sintetici
La strategia globale e il marketing globale sono piuttosto impegnativi. Significa "fare affari attraverso e oltre i confini". Questo implica che le aziende affrontano molte sfide quando operano nei mercati internazionali. I fattori inibitori potrebbero ostacolare i loro obiettivi di espansione internazionale. Anche le multinazionali hanno sperimentato diversi errori internazionali. La maggior parte delle aziende si preoccupa anche di sapere se il mondo è davvero così globale da rendere i confini geografici irrilevanti. In altre parole, vogliono sapere se le differenze nei fattori culturali e di mercato persisteranno in futuro.
Durante questo corso esamineremo i driver, gli inibitori e i fattori critici di successo del fare business oltre i confini. Parallelamente alle lezioni si svolgerà un progetto in cui verranno applicati i principali quadri analitici delle lezioni in forma di un duello tra due imprese multinationale.
Programma esteso
Allineandosi con la struttura del libro, il corso è diviso in cinque parti:
- La decisione di internazionalizzarsi
- Decidere quali mercati entrare
- Strategie di ingresso nel mercato (copertura solo breve)
- Progettare il programma di marketing globale
- Implementazione e organizzazione
Nella prima parte, durante le prime lezioni, vengono introdotte le motivazioni per l'internazionalizzazione e i concetti fondamentali. Ci si concentra anche sulle barriere e sui fattori di successo, e sulle teorie dietro l'internazionalizzazione. Viene descritto il business globale. Nel prossimo gruppo di lezioni, si studia la competitività internazionale delle aziende e delle nazioni. I driver strategici della competitività internazionale vengono esaminati a fondo, come l'innovazione del valore e la servitizzazione (digitale). Viene sviluppata una prospettiva strategica per l'internazionalizzazione. Nella seconda parte, decifriamo la selezione del mercato nell'internazionalizzazione. Verranno discussi l'ambiente internazionale, la ricerca di marketing internazionale e i quadri per la selezione dei paesi. Discutiamo la ricerca di marketing internazionale.
La terza parte esamina in dettalgio le strategie di ingresso, cioè, una volta che l'azienda ha deciso di entrare in mercati internazionali aggiuntivi, dovrà selezionare l'approccio più appropriato per entrare nel mercato. La quarta parte introduce quali componenti del marketing mix utilizzare come leve per realizzare l'ingresso e l'espansione nel mercato estero obiettivo. La domanda su quali elementi necessitano di adattamento e quali rimangono standardizzati tra i mercati è una questione fondamentale in questa fase. La quinta e ultima parte riassume i problemi principali di implementazione e considera l'impatto organizzativo.
Prerequisiti
Gli studenti devono aver seguito un corso di principi di marketing e/o di gestione del marketing di almeno 6 crediti (CTS) e di strategic management (6CTS) per avere la preparazione necessaria per il corso di Marketing Globale.
Dato il numero di articoli scientifici e il libro in lingua inglese utilizzato, è necessario avere una buona padronanza dell'inglese.
Metodi didattici
Le lezioni sono interattive, sia online (OL) che in aula (F2F). Faremo del nostro meglio per registrare le lezioni teoriche "frontali" e renderle disponibili per la visione post-lezione. Le discussioni interattive sui casi e le sessioni di coaching non saranno registrate per motivi di privacy e pratici. Le lezioni in formato online si svolgono tramite la piattaforma Webex. Sebbene la maggior parte delle lezioni si svolgano 'in aula' ('in presenza'), parte di questo corso sarà insegnata in modalità online ('a distanza'). Questo è dovuto alla scarsità di aule [provocata dalla ristrutturazione di alcuni edifici]. Tutte le lezioni contengono un mix equilibrato di insegnamento interattivo da parte del professore, piccoli video e casi da discutere, e applicazioni in gruppo o sottogruppi, seguite da una relazione plenaria e discussione.
Gli studenti che seguono sia la parte di Global Marketing che quella di Global Strategy partecipano a un grande progetto applicativo, chiamato Duel task, ovvero una sfida tra due aziende quotate. Questa ampia applicazione segue la struttura del corso e comporta l'applicazione dei quadri e dei concetti fondamentali di ciascuna parte del corso in un contesto reale. Il lavoro implica un'applicazione settimanale di questi concetti e quadri basata su dati secondari (ricerca su Internet seguita da interpretazione).
Gli studenti che seguono solo il corso di Global Marketing hanno un'applicazione minore, chiaramente più limitata per portata. Sarà fornita una nota separata con il briefing.
Gli studenti che non seguono le lezioni possono applicare i concetti alla propria organizzazione.
Modalità di verifica dell'apprendimento
Esame orale "a libro chiuso". Il contenuto da studiare riguarda il libro di Hollensen, Svend, 2020 (8ª edizione), e le slide, i casi studio, le letture e i video forniti tramite il sistema di apprendimento elettronico di Bicocca. Le domande d'esame sono piuttosto aperte e sono più orientate all'applicazione e all'argomentazione che alla memoria e alla replica. Una domanda applicativa sarà preparata a casa, consegnata prima dell'esame e discussa durante l'esame orale (un quinto della valutazione). Anche il progetto applicativo (discusso in precedenza) conta per un quinto della valutazione finale.
Testi di riferimento
Hollensen, Svend (2020), Global Marketing, Harlow, UK, Pearson, 8th edition, ISBN: 978-1-292-25180-6 (print), 978-1-292-25182-0 (ePub) (recommended e-version that can be rented, see a.o., https://www.vitalsource.com/en-uk/referral?term=9781292251820).
Besides, all slides used in class and selected academic articles of the Professors referred to in classes, and provided on e-learning, will be required examination material.
Lingua di insegnamento
English
Sustainable Development Goals
Learning objectives
- To get a good feeling of the important influence of contextual differences on international business & marketing.
- To understand the unique challenges and processes implied in marketing across borders.
- To be able to analyse real-life and actual international business/ marketing opportunities and problems and build on best practices to tackle them.
- To reason on the best entry mode for entering a new country.
- To reflect on the standardization/centralization – adaptation/decentralization debate.
- To work out a positioning and an international marketing mix.
- To understand the core theoretical frames regarding global competitiveness and global marketing/strategy.
Contents
Global strategy and global marketing are quite challenging. It is “doing business across and beyond borders”. This implies companies face lots of challenges when operating in international markets. Inhibitors might block their international expansion objectives. Even multinationals have experienced several international blunders. Most companies are also concerned about whether the world is really that global that borders will disappear. In other words, they want to know if differences in cultural and market factors will persist in the future.
Global managers experience a huge impact of political, legal, and social changes, creating uncertainties on their global strategies. Typical tensions arise in global and globalizing companies along the poles of standardization of the business/marketing approach across countries versus adaptation to each country’s unique characteristics, as well as centralization versus decentralization of decision-making.
During this course we will look at triggers, inhibitors, capabilities, processes, concepts, strategies, and outcomes which might be considered essential for any manager or company operating ‘abroad’ in this globalized world. Parallel with the classes runs a project in which the core analytical frames of the classes will be applied.
Detailed program
Aligning with the structure of the book, the course is divided in five parts:
- The decision to internationalize
- Deciding which markets to enter
- Market entry strategies
- Designing the global marketing program
- Implementing and organizing
In the first part, during the first lectures, the motivations for internationalization and foundational concepts are introduced. We focus also on barriers and success factors, and on the theories behind internationalization. Global business is described. In the next set of lectures, the international competitiveness of companies and nations is studied. The strategic drivers of international competitiveness are deeply studied such as value innovation and (digital) servitization. A strategy perspective on internationalization will be developed. In the second part, we decipher market selection in internationalization. The international environment, international marketing research and frames for country selection will be discussed.
The third part looks at entry strategies, that is, once the company has decided to enter additional international markets, it will have to select the most appropriate approach for entering the market. We study in-depth the different strategies to do this (called entry modes) and bring to the fore the reasoning behind choosing the best approach to tap the market potential of a foreign market.
The fourth part introduces which components of the marketing-mix to use as levers to realize the market entry and expansion in the targeted foreign market. The question which elements need adaptation and which remain standardized across markets is a core issue at this stage. The concluding, fifth part looks at organizational and human capital issues to underscore the above developed strategies.
Prerequisites
Students should have followed a marketing principles and/or marketing management course of minimally 6 CTS in order to have the necessary foundation for the Global Marketing course.
Students should have followed a strategic management or corporate strategy course of minimally 6 CTS in order to have the necessary foundation for the Global Strategy course.
Given the number of scientific articles and the English-language book used, it is required to have fluency of English.
Teaching methods
Classes are interactive whether online (OL) or in aula (F2F). We will do our utmost to record the theoretical classes and make these available for post-class viewing. The interactive case discussion and coaching sessions will not be recorded for privacy reasons. On-line format classes run via the Webex platform. Although the majority of the classes are ‘in aula’ (‘in presence’) part of this course will be thought in online modus (‘from a distance’). This is due to the scarcity of aulas [provoked by the restructuring of some buildings]. All classes contain a balanced mixture of interactive teaching by the professor, little videos and cases to be discussed, and applications in group or subgroups, followed by a plenaryreporting and discussion.
The students following both the Global Marketing and the Global Strategy parts participate in a large application project, called the Duel task, i.e. a battle between two listed companies. This larger application follows the structure of the course and entails the application of the core frameworks and concepts of each part of the course in a real-life setting. The work implies a weekly application of these concepts and frames based on secundary data (Internet search followed by interpretation). The students which follow either GM-only or GS-only have a minor application that is clearly more limited in scope. A separate note with the briefing will be provided.
Students that do not follow the classes can apply the concepts on their own organization.
Assessment methods
Oral "closed book' exam. The content to be studied refers to the book Hollensen, Svend, 2020 8th edition), and slides, case studies, readings and videos provided via the electronic learning system from Bicocca. The exam questions are quite open and are more application- and argumentation-oriented than on memory and replication. One application-question will be prepared at home and submitted before the exam and discussed at the oral exam (one-fifth of the evaluation). Also counting one-fifth in the final evaluation is the application project (discussed before).
Textbooks and Reading Materials
Hollensen, Svend (2020), Global Marketing, Harlow, UK, Pearson, 8th edition, ISBN: 978-1-292-25180-6 (print), 978-1-292-25182-0 (ePub) (recommended e-version that can be rented, see a.o., https://www.vitalsource.com/en-uk/referral?term=9781292251820).
Besides, all slides used in class and selected academic articles of the Professors referred to in classes, and provided on e-learning, will be required examination material.
Semester
First semester
Teaching language
English