Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Economics
  2. Bachelor Degree
  3. Economia e Amministrazione delle Imprese [E1807M - E1802M]
  4. Courses
  5. A.A. 2024-2025
  6. 1st year
  1. Introduction To Public Law - 1
  2. Summary
Partizione di insegnamento Course full name
Introduction To Public Law - 1
Course ID number
2425-1-E1802M005-T1
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Introduction To Public Law

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi formativi

Il corso è volto anzitutto ad acquisire una buona padronanza dei principi e degli istituti dell’ordinamento giuridico.

In particolare l’obiettivo è presentare l’organizzazione e l’attività delle istituzioni della Repubblica italiana e dell’Unione europea. Analizzare i rapporti autorità – libertà, con riferimento al singolo individuo e ai gruppi sociali. Introdurre allo studio delle fonti normative e dei meccanismi della loro produzione. Evidenziare le trasformazioni costituzionali in atto.

Contenuti sintetici

L’insegnamento intende portare alla conoscenza degli ordinamenti giuridici dello Stato, degli enti territoriali e dell’Unione europea. Intende inoltre presentare il rapporto tra individui e istituzioni – nazionali ed europee – con riferimento alle libertà e ai sistemi di tutela di queste.

L’attenzione è poi dedicata ai principali profili del diritto dell’economia: accenni alla regolazione dei mercati e all’intervento pubblico nei rapporti economici.

Programma esteso

Nozioni di diritto pubblico generale.

1. Ordinamento giuridico e ordinamento statale.

2. Lo Stato. Elementi e funzione.

3. Forme di Stato e forme di governo.

4. Le fonti del diritto pubblico.

5. Le situazioni giuridiche di diritto pubblico.

Diritto pubblico italiano.

1. Dallo Statuto albertino alla Costituzione italiana.

2. L’organizzazione costitutiva dello Stato italiano.

3. Il potere legislativo.

4. Gli istituti legislativi della democrazia diretta.

5. Il Presidente della Repubblica.

6. Il Governo.

7. L’organizzazione amministrativa, centrale e periferica e l’attività amministrativa.

8. Il potere giurisdizionale.

9. La Corte Costituzionale.

10. Le regioni e gli enti territoriali minori.

11. I diritti costituzionali dei cittadini.

12. I doveri costituzionali dei cittadini.

13. I rapporti tra lo Stato e gli altri ordinamenti giuridici.

14. I rapporti tra Stato e Unione Europea.

Prerequisiti

Conoscenza delle fonti di diritto pubblico italiano ed europeo e dell’organizzazione generale del sistema giuridico italiano ed europeo.

Metodi didattici

Insegnamento con differenti modalità didattiche:

  • 25 lezioni da 2 ore svolte in modalità erogativa in presenza;
  • 5 lezioni da 2 ore svolte in modalità erogativa da remoto.
  • 6 attività di laboratorio da 2 ore svolte in modalità interattiva da remoto;

Nelle lezioni con didattica svolta in modalità interattiva da remoto avranno luogo delle presentazioni di volumi attinenti le tematiche dell'insegnamento.

Per le lezioni effettuate da remoto, in ogni caso avviene la registrazione e la messa a disposizione su questa piattaforma.

Modalità di verifica dell'apprendimento

Gli esami consistono in una prova orale, con domande aperte che spaziano sulle diverse componenti del programma: l'obiettivo è verificare la capacità di ragionamento secondo una logica giuridica, collegando i diversi istituti alla finalità che è loro propria.
Nel semestre di erogazione dell'insegnamento è prevista una verifica intermedia in forma scritta vertente sul programma svolto in aula nei primi due mesi; e una verifica conclusiva in forma scritta sulla restante parte del programma, alla fine del periodo di lezioni.

Sarà possibile concordare lavori specifici su uno dei volumi presentati durante le ore svolte con la didattica interattiva da remoto. In tal caso questi lavori potranno sostituire la valutazione della preparazione di alcune porzioni del programma.

Testi di riferimento

F. Bilancia, S. Civitarese Matteucci, Il diritto pubblico nella società contemporanea, Giappichelli Editore, 2023.

Piattaforma di studio con casi studio, mappe concettuali e quiz di autovalutazione:

www.giappichelliedu.it

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Primo semestre

Lingua di insegnamento

Italiano

Sustainable Development Goals

PARITÁ DI GENERE | LAVORO DIGNITOSO E CRESCITA ECONOMICA | IMPRESE, INNOVAZIONE E INFRASTRUTTURE | RIDURRE LE DISUGUAGLIANZE | CITTÀ E COMUNITÀ SOSTENIBILI | LOTTA CONTRO IL CAMBIAMENTO CLIMATICO | PACE, GIUSTIZIA E ISTITUZIONI SOLIDE | PARTNERSHIP PER GLI OBIETTIVI
Export

Learning objectives

The course is aimed primarily at acquiring a good knowledge of the principles and institutions of the legal system.

It is a specific purpose to present the organization and activity of the institutions of the Italian Republic and the European Union; to analyze the relationship between authority and freedom, with reference to the individual and to social groups; to introduce to the study of normative sources and the mechanisms of their production; to highlight the constitutional transformations underway.

Contents

The course aims at building a basic knowledge of the legal orders: the national legal order, the organization of the institutions of the local government and the European legal order. The course is also directed to illustrate the relationship between individuals and institutions – national and European – with regard to the freedoms and the means of their protection.

The attention is also devoted to the most relevant aspects of public economics law: regulation of the market and public intervention in economy.

Detailed program

The basics of general public law: the legal system, States and governments.

Sources of public law.

Outline of Italian constitutional history.

Constitutional organization of the Italian Republic.

Regions and local governments.

Rights and duties of the citizens

International relationships of the Italian Republic.

Public economics law: regulation of the market and public intervention in economy

Prerequisites

Knowledge of the legal sources of public law and the general organization of the Italian and European legal order.

Teaching methods

Teaching using a variety of teaching methods:

  • 25 2-hour face-to-face lectures;
  • 5 2-hour lectures delivered remotely.
  • 6 2-hour laboratory activities carried out in remote interactive mode;

The lectures with interactive remote teaching will include presentations of books relevant to the teaching topics.

Assessment methods

The examinations consist of an oral test with questions on the different components of the curriculum: the aim is to test the ability to reason according to a legal logic, linking the different institutions to their intended purpose.
In the semester in which the course is taught, there is an intermediate written examination covering the programme taught in the first two months of the course; and a final written examination covering the remaining part of the programme at the end of the lecture period.

It will be possible to agree specific assignments on one of the volumes presented during the hours spent in interactive distance learning. In this case, this work may replace the assessment of the preparation of certain parts of the programme.

Textbooks and Reading Materials

F. Bilancia, S. Civitarese Matteucci, Il diritto pubblico nella società contemporanea, Giappichelli Editore, 2023.

Piattaforma di studio con casi studio, mappe concettuali e quiz di autovalutazione:

www.giappichelliedu.it

Semester

First semester

Teaching language

Italian

Sustainable Development Goals

GENDER EQUALITY | DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH | INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE | REDUCED INEQUALITIES | SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES | CLIMATE ACTION | PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS | PARTNERSHIPS FOR THE GOALS
Enter

Key information

Field of research
IUS/09
ECTS
9
Term
First semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
72
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • CB
    Camilla Buzzacchi

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY
DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH - Promote sustained, inclusive and sustainable economic growth, full and productive employment and decent work for all
DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH
INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE - Build resilient infrastructure, promote inclusive and sustainable industrialization and foster innovation
INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE
REDUCED INEQUALITIES - Reduce inequality within and among countries
REDUCED INEQUALITIES
SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES - Make cities and human settlements inclusive, safe, resilient and sustainable
SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES
CLIMATE ACTION - Take urgent action to combat climate change and its impacts
CLIMATE ACTION
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS - Promote peaceful and inclusive societies for sustainable development, provide access to justice for all and build effective, accountable and inclusive institutions at all levels
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS
PARTNERSHIPS FOR THE GOALS - Strengthen the means of implementation and revitalize the global partnership for sustainable development
PARTNERSHIPS FOR THE GOALS

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics