Course Syllabus
Obiettivi formativi
Il corso affronta alcuni tra i temi piu’ importanti per le aziende di ogni tipo nell’attuale contesto socio-economico, in particolare: la sostenibilita’ come discorso economico e politico; la sostenibilita’ implementata attraverso pratiche manageriali e organizzative; l’innovazione sociale e sostenibile come azione per creare nuovo valore condiviso, pubblico, e sociale. Il corso analizza tali temi usando un approccio sia pratico sia di critical thinking e prevede la possibilita’ di svolgere un project work.
Contenuti sintetici
- Sostenibilita’;
- Sustainable Development Goals;
- Management dell’ Impresa Sociale e dell’Impresa Sostenibile;
- Innovazione Sociale e Innovazione Sostenibile;
- Leadership for Social Change
Programma esteso
- Impresa, Economicita’ e Sostenibilita’
- Sostenibilita d’Impresa e Sviluppo Sostenibile
- Il concetto di Innovazione e le fonti dell’Innovazione
- Innovazione sostenibile e (nuovi) modelli di business
- Critical Thinking
- Impatto Sociale
- Project Work: presentazione
- Project Work: avvio lavori di gruppo (Caucus)
- Governance sostenibile: Focus - Cooperative
- Strategia della Sostenibilita’: Focus – Universita’ Milano-Bicocca
- Project work clinic
- Smart Working
- Economia Circolare
- Innovazione Sociale nei luoghi
- Finanziare la sostenibilita’ e l’innovazione sostenibile: il ruolo della filantropia e del crowdfunding
- Storytelling & Leadership for Social Change
- Scaling up dell’innovazione sostenibile e i confini della sostenibilita’ tra etica, politica e tecnologia
- Wrap-UP
- Presentazione Project Work
Prerequisiti
Padronanza dei concetti base di economia aziendale; interesse per il contesto economico, sociale e politico in cui agiscono le aziende e le organizzazioni; motivazione ad apprendere in modo partecipato.
Metodi didattici
Lezioni del docente con attiva partecipazione degli studenti, testimonianze, lavori individuali e in gruppo preparati e discussi durante il corso. Altre opportunita' esperenziali per gli studenti, individualmente o in gruppo, veranno proposte dal docente (ad esempio visione di film, partecipazione a eventi, visita di organizzazioni). Il Corso si compone di 48 ore, di cui indicativamente il 70% (34 ore) con didattica erogativa (lezioni frontali con utilizzo di slides, audio e video) e 30% (14 ore) con didattica interattiva (svolgimento di attivita' di elearning - Etivity).
Modalità di verifica dell'apprendimento
Frequentanti: esame scritto, project work e memo di ricerca.
Non frequentanti: esame orale e memo di ricerca.
Testi di riferimento
- Perrini, F. (2018), Sostenibilita’. Milano: Egea.
- Mulgan, G. (2019). Social Innovation: How societies find the power to change. Bristol University Press.
- Letture a cura del docente.
Periodo di erogazione dell'insegnamento
Secondo Semestre
Lingua di insegnamento
Inglese
Sustainable Development Goals
Learning objectives
The course addresses some of the most important and topical issues for organizations of all kinds, namely: sustainability as an economic and political discourse; sustainability implemented through managerial and organizational practices; social and sustainable innovation as practices to create new shared, public and social value. The course analyzes these issues using both a practical and critical thinking approach and provides the opportunity to carry out a project work.
Contents
- Sustainability
- Sustainable Development Goals;
- Impact Management and Social Entrepreneurship;
- Social & Sustainable Innovation;
- Leadership for Social Change
Detailed program
1. Business, Organizations and Sustainability
2. Corporate Sustainability and Sustainable Development
3. The concept of innovation and the sources of innovation
4. Sustainable innovation and (new) business models
5. Critical Thinking
6. Social impact
7. Project Work: presentation
8. Project Work: start of group work (Caucus)
9. Sustainable governance: Focus - Cooperatives
10. Sustainability Strategy: Focus - Milan-Bicocca University
11. Project work clinic
12. Smart Working
13. Circular Economy
14. Social Innovation
15. Financing sustainability and sustainable innovation: the role of philanthropy and crowdfunding
16. Storytelling & Leadership for Social Change
17. Scaling up of sustainable innovation and the boundaries of sustainability between ethics, politics and technology
18. Wrap-UP
19. Project Work presentation
Prerequisites
Mastery of the basic concepts of business economics; interest in the economic, social and political context in which companies and organizations operate; motivation to learn in a participatory way.
Teaching methods
Lectures by the teacher with active participation of students, keynote guest lectures, individual and group work prepared and discussed during the course. Other experiential opportunities for students, individually or in groups, will be proposed by the teacher (for example watching films, participating in events, visiting organizations). The course consists of 48 hours, of which approximately 70% (34 hours) are dedicated to traditional teaching methods (lectures with the use of slides, audio, and video) and 30% (14 hours) to interactive teaching methods (e-learning activities - Etivity).
Assessment methods
Attending students: written exam, project work and research memo.
Non-attending students: oral exam and research memo.
Textbooks and Reading Materials
- Perrini, F. (2018), Sostenibilita’. Milano: Egea.
- Mulgan, G. (2019). Social Innovation: How societies find the power to change. Bristol University Press.
- Readings provided by the lecturer.
Semester
Second semester
Teaching language
English
Sustainable Development Goals
Key information
Staff
-
Alessandro Angelo Sancino