Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Economics
  2. Master Degree
  3. Management e Design dei Servizi [F6303M - F6302N]
  4. Courses
  5. A.A. 2024-2025
  6. 2nd year
  1. Communication, Negotiation and New Media
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Communication, Negotiation and New Media
Course ID number
2425-2-F6302N058
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi formativi

Gli obiettivi formativi (OF) sono:

OF-1: Acquisire familiarità con i principi di base del Public Speaking.

OF-2: Acquisire familiarità con i principi di base della negoziazione.

OF-3: Acquisire familiarità con i principi dei processi di comunicazione sui social media

OF-4: Apprendere i principali strumenti di comunicazione per influenzare il comportamento delle persone

Contenuti sintetici

Il corso tocca principalmente 4 argomenti: il public speaking; l'utilizzo di social media (tra cui LinkedIn); gli strumenti per fare campagne di comunicazione efficace (tra cui lo schema MINDSPACE); come acquisire capacità di negoziazione di base.

Programma esteso

Il corso tocca principalmente 4 argomenti: il public speaking; l'utilizzo di social media (tra cui LinkedIn); gli strumenti per fare campagne di comunicazione efficace (tra cui lo schema MINDSPACE); come acquisire capacità di negoziazione di base.

Gli studenti eseguiranno simulazioni di presentazione in pubblico ed elaborazione di testi scritti nell'ambito delle attività tipiche delle Relazioni Pubbliche e analizzeranno esempi reali di presentazioni e di attività di comunicazione tratte del settore pubblico, privato e non profit. Come fare una presentazione in pubblico? Come scrivere un comunicato stampa efficace? Perché il mirroring è molto utile in certi tipi di trattative? Il corso risponderà a queste domande e coinvolgerà gli studenti in compiti pratici settimanali.

Gli studenti saranno incoraggiati a partecipare attivamente alle esercitazioni in aula

Prerequisiti

Nessuno

Metodi didattici

Il corso si compone di 48 ore ed è tenuto interamente in lingua inglese, di cui indicativamente il 50% con didattica erogativa (lezioni frontali con utilizzo di slides, audio e video, testimonianze di esperti) e il 50% con didattica interattiva (progetti di gruppo, discussione di casi di studio, esercitazioni, testimonianze di esperti, discussioni ed esercitazioni di gruppo in aula,Tutte le lezioni saranno tenute in presenza in classe.

Modalità di verifica dell'apprendimento

VALUTAZIONI DEGLI STUDENTI

Sono previste due modalità di verifica di apprendimento
MODALITA' 1: Progetto di gruppo + esame

Per gli studenti che scelgono questa modalità, la valutazione sarà strutturata nel seguente modo:
1a. prova scritta di 5 domande aperte in inglese sui testi del primo modulo (l'elenco esatto dei testi verrà indicato a lezione e sarà un sotto-insieme dei testi riportati nella sezione "Testi di riferimento qui sotto") + ** 1b:** un progetto di gruppo da presentare in aula entro la fine del corso in forma di presentazione orale con ausilio di slide dimostrando le proprie capacità di public speaking (con punteggio compreso tra 0 e 5, da sommare al voto della prova scritta se superiore ai 18/30)

MODALITA' 2: Esame
Per gli studenti che scelgono questa modalità, la valutazione sarà strutturata nel seguente modo: prova scritta di 8 domande aperte in inglese sui testi indicati qui sotto alla sezione "Testi di riferimento"

===
Eventuali ulteriori informazioni o precisazioni sulla valutazione degli studenti verranno fornite durante il corso attraverso la piattaforma https://elearning.unimib.it/ nella sezione del corso indicata come "INFORMAZIONI PER L'ESAME"

Paragrafo aggiornato al 21/Giugno/2023

Testi di riferimento

**Textbooks and Reading Materials:

Gallo C., (2014), Talk Like TED: The 9 Public Speaking Secrets of the World's Top Minds, St Martins Pr; New edition

Institute for Government, Cabinet Office (2014), MINDSPACE. Influencing behaviour through public policy. ONLY FROM PAGE 1 TO PAGE 68. File available from https://www.instituteforgovernment.org.uk/sites/default/files/publications/MINDSPACE.pdf

Rinaldi E.E., (2016), The relationship between financial education and society: a sociological perspective, in «Italian Journal of Sociology Of Education», vol. 8 (n.3), pp. 126-148.

Leo, C., Halloran, T., Valdez, C., Martinou, I., Connell, L., & Morin, J. (2024). THE LINKEDIN EFFECT: BUILDING PERSONAL BRANDS, ENHANCING SELF-ESTEEM AND JOB SEARCH BEHAVIORS FOR THE NEXT GENERATION. Marketing Education Review, 34(2), 107-120.

Voss C., Raz T., (2016), Never Split The Difference: Negotiating as if Your Life Depended on It, USA*,* HarperCollins.

Periodo di erogazione dell'insegnamento

II semestre

Lingua di insegnamento

Inglese

Sustainable Development Goals

RIDURRE LE DISUGUAGLIANZE | CONSUMO E PRODUZIONE RESPONSABILI
Export

Learning objectives

The intended learning objectives (LO) are:

LO–1: Becoming familiar with the basic principles of Public Speaking.

LO-2: Becoming familiar with the basic principles of negotiation.

LO-3: Becoming familiar with the basic principles of communication on social media.

LO–4: Learn main communication tools to influence people's behaviour

Contents

The course mainly covers 4 topics: public speaking; the use of social media (including LinkedIn); the tools for carrying out effective communication campaigns (including the MINDSPACE scheme); how to acquire basic negotiation skills.

Detailed program

The course mainly covers 4 topics: public speaking; the use of social media (including LinkedIn); the tools for carrying out effective communication campaigns (including the MINDSPACE scheme); how to acquire basic skills for negotiation

Students will perform simulations of presentation in public and processing of written texts in the context of typical Public Relations activities and will analyze real examples of presentations and communication activities drawn from the public, private, and non-profit sectors. How to make a presentation in public? How to write an effective press release? Why is mirroring very useful in certain types of negotiations? What is the relationship between financial education and financial communication? The course will answer these questions and engage students in weekly practical assignments.

Students will be encouraged to participate actively in the classroom

Prerequisites

None

Teaching methods

The course consists of 48 hours and is held entirely in English, of which approximately 50% with didactic teaching (frontal lessons with the use of slides, audio and video, testimonials from experts) and 50% with interactive teaching (group projects, discussion of case studies, exercises, testimonials from experts, discussions and group exercises in the classroom. All lessons will be held in person in the classroom.

Assessment methods

There are two ways of verifying learning
MODE 1: Group project + exam
For students who choose this method, the assessment will be structured as follows:
1a. written test of 5 open questions in English on the texts of the first module (the exact list of texts will be indicated in class and will be a subset of the texts listed in the section "Reference texts below") + ** 1b:** a group project to be presented in the classroom by the end of the course in the form of an oral presentation with the aid of slides demonstrating one's public speaking skills (with a score between 0 and 5, to be added to the test mark written if over 18/30)
MODE 2: Exam
For students who choose this method, the assessment is structured as follows: a written exam of 8 open quetions in English on texts indicated below in the "Textbooks and Reading Materials" section

===
Any further information about students’ assessments will be provided during the course through the platform https://elearning.unimib.it/ in the section of the course labeled "INFORMATION FOR THE EXAM"

Page updated on 14/June/2024

Textbooks and Reading Materials

**Textbooks and Reading Materials:

Gallo C., (2014), Talk Like TED: The 9 Public Speaking Secrets of the World's Top Minds, St Martins Pr; New edition

Institute for Government, Cabinet Office (2014), MINDSPACE. Influencing behaviour through public policy. ONLY FROM PAGE 1 TO PAGE 68. File available from https://www.instituteforgovernment.org.uk/sites/default/files/publications/MINDSPACE.pdf

Rinaldi E.E., (2016), The relationship between financial education and society: a sociological perspective, in «Italian Journal of Sociology Of Education», vol. 8 (n.3), pp. 126-148.

Leo, C., Halloran, T., Valdez, C., Martinou, I., Connell, L., & Morin, J. (2024). THE LINKEDIN EFFECT: BUILDING PERSONAL BRANDS, ENHANCING SELF-ESTEEM AND JOB SEARCH BEHAVIORS FOR THE NEXT GENERATION. Marketing Education Review, 34(2), 107-120.

Voss C., Raz T., (2016), Never Split The Difference: Negotiating as if Your Life Depended on It, USA*,* HarperCollins.

Semester

II semester

Teaching language

English

Sustainable Development Goals

REDUCED INEQUALITIES | RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION
Enter

Key information

Field of research
SPS/10
ECTS
6
Term
Second semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
48
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
English

Staff

    Teacher

  • Emanuela Emilia Rinaldi
    Emanuela Emilia Rinaldi

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

REDUCED INEQUALITIES - Reduce inequality within and among countries
REDUCED INEQUALITIES
RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION - Ensure sustainable consumption and production patterns
RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics