Course Syllabus
Obiettivi formativi
Gli obiettivi formativi (OF) sono:
OF-1: Acquisire familiarità con i principi di base del Public Speaking.
OF-2: Acquisire familiarità con i principi di base della negoziazione.
OF-3: Acquisire familiarità con i principi dei processi di comunicazione sui social media
OF-4: Apprendere i principali strumenti di comunicazione per influenzare il comportamento delle persone
Contenuti sintetici
Il corso tocca principalmente 4 argomenti: il public speaking; l'utilizzo di social media (tra cui LinkedIn); gli strumenti per fare campagne di comunicazione efficace (tra cui lo schema MINDSPACE); come acquisire capacità di negoziazione di base.
Programma esteso
Il corso tocca principalmente 4 argomenti: il public speaking; l'utilizzo di social media (tra cui LinkedIn); gli strumenti per fare campagne di comunicazione efficace (tra cui lo schema MINDSPACE); come acquisire capacità di negoziazione di base.
Gli studenti eseguiranno simulazioni di presentazione in pubblico ed elaborazione di testi scritti nell'ambito delle attività tipiche delle Relazioni Pubbliche e analizzeranno esempi reali di presentazioni e di attività di comunicazione tratte del settore pubblico, privato e non profit. Come fare una presentazione in pubblico? Come scrivere un comunicato stampa efficace? Perché il mirroring è molto utile in certi tipi di trattative? Il corso risponderà a queste domande e coinvolgerà gli studenti in compiti pratici settimanali.
Gli studenti saranno incoraggiati a partecipare attivamente alle esercitazioni in aula
Prerequisiti
Nessuno
Metodi didattici
Il corso si compone di 48 ore ed è tenuto interamente in lingua inglese, di cui indicativamente il 50% con didattica erogativa (lezioni frontali con utilizzo di slides, audio e video, testimonianze di esperti) e il 50% con didattica interattiva (progetti di gruppo, discussione di casi di studio, esercitazioni, testimonianze di esperti, discussioni ed esercitazioni di gruppo in aula,Tutte le lezioni saranno tenute in presenza in classe.
Modalità di verifica dell'apprendimento
VALUTAZIONI DEGLI STUDENTI
Sono previste due modalità di verifica di apprendimento
MODALITA' 1: Progetto di gruppo + esame
Per gli studenti che scelgono questa modalità, la valutazione sarà strutturata nel seguente modo:
1a. prova scritta di 5 domande aperte in inglese sui testi del primo modulo (l'elenco esatto dei testi verrà indicato a lezione e sarà un sotto-insieme dei testi riportati nella sezione "Testi di riferimento qui sotto") + ** 1b:** un progetto di gruppo da presentare in aula entro la fine del corso in forma di presentazione orale con ausilio di slide dimostrando le proprie capacità di public speaking (con punteggio compreso tra 0 e 5, da sommare al voto della prova scritta se superiore ai 18/30)
MODALITA' 2: Esame
Per gli studenti che scelgono questa modalità, la valutazione sarà strutturata nel seguente modo: prova scritta di 8 domande aperte in inglese sui testi indicati qui sotto alla sezione "Testi di riferimento"
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Eventuali ulteriori informazioni o precisazioni sulla valutazione degli studenti verranno fornite durante il corso attraverso la piattaforma https://elearning.unimib.it/ nella sezione del corso indicata come "INFORMAZIONI PER L'ESAME"
Paragrafo aggiornato al 21/Giugno/2023
Testi di riferimento
**Textbooks and Reading Materials:
Gallo C., (2014), Talk Like TED: The 9 Public Speaking Secrets of the World's Top Minds, St Martins Pr; New edition
Institute for Government, Cabinet Office (2014), MINDSPACE. Influencing behaviour through public policy. ONLY FROM PAGE 1 TO PAGE 68. File available from https://www.instituteforgovernment.org.uk/sites/default/files/publications/MINDSPACE.pdf
Rinaldi E.E., (2016), The relationship between financial education and society: a sociological perspective, in «Italian Journal of Sociology Of Education», vol. 8 (n.3), pp. 126-148.
Verdonck, B., Storkey, C., & Clark, M. (2019). How To Really Use LinkedIn: Implementing Social Selling & Social Recruiting Projects At Scale. Really Connect Limited.
(ED 2019)
Voss C., Raz T., (2016), Never Split The Difference: Negotiating as if Your Life Depended on It, USA*,* HarperCollins.
Periodo di erogazione dell'insegnamento
II semestre
Lingua di insegnamento
Inglese
Sustainable Development Goals
Learning objectives
The intended learning objectives (LO) are:
LO–1: Becoming familiar with the basic principles of Public Speaking.
LO-2: Becoming familiar with the basic principles of negotiation.
LO-3: Becoming familiar with the basic principles of communication on social media.
LO–4: Learn main communication tools to influence people's behaviour
Contents
The course mainly covers 4 topics: public speaking; the use of social media (including LinkedIn); the tools for carrying out effective communication campaigns (including the MINDSPACE scheme); how to acquire basic negotiation skills.
Detailed program
The course mainly covers 4 topics: public speaking; the use of social media (including LinkedIn); the tools for carrying out effective communication campaigns (including the MINDSPACE scheme); how to acquire basic skills for negotiation
Students will perform simulations of presentation in public and processing of written texts in the context of typical Public Relations activities and will analyze real examples of presentations and communication activities drawn from the public, private, and non-profit sectors. How to make a presentation in public? How to write an effective press release? Why is mirroring very useful in certain types of negotiations? What is the relationship between financial education and financial communication? The course will answer these questions and engage students in weekly practical assignments.
Students will be encouraged to participate actively in the classroom
Prerequisites
None
Teaching methods
The course consists of 48 hours and is held entirely in English, of which approximately 50% with didactic teaching (frontal lessons with the use of slides, audio and video, testimonials from experts) and 50% with interactive teaching (group projects, discussion of case studies, exercises, testimonials from experts, discussions and group exercises in the classroom. All lessons will be held in person in the classroom.
Assessment methods
There are two ways of verifying learning
MODE 1: Group project + exam
For students who choose this method, the assessment will be structured as follows:
1a. written test of 5 open questions in English on the texts of the first module (the exact list of texts will be indicated in class and will be a subset of the texts listed in the section "Reference texts below") + ** 1b:** a group project to be presented in the classroom by the end of the course in the form of an oral presentation with the aid of slides demonstrating one's public speaking skills (with a score between 0 and 5, to be added to the test mark written if over 18/30)
MODE 2: Exam
For students who choose this method, the assessment is structured as follows: a written exam of 8 open quetions in English on texts indicated below in the "Textbooks and Reading Materials" section
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Any further information about students’ assessments will be provided during the course through the platform https://elearning.unimib.it/ in the section of the course labeled "INFORMATION FOR THE EXAM"
Page updated on 14/June/2024
Textbooks and Reading Materials
**Textbooks and Reading Materials:
Gallo C., (2014), Talk Like TED: The 9 Public Speaking Secrets of the World's Top Minds, St Martins Pr; New edition
Institute for Government, Cabinet Office (2014), MINDSPACE. Influencing behaviour through public policy. ONLY FROM PAGE 1 TO PAGE 68. File available from https://www.instituteforgovernment.org.uk/sites/default/files/publications/MINDSPACE.pdf
Rinaldi E.E., (2016), The relationship between financial education and society: a sociological perspective, in «Italian Journal of Sociology Of Education», vol. 8 (n.3), pp. 126-148.
Verdonck, B., Storkey, C., & Clark, M. (2019). How To Really Use LinkedIn: Implementing Social Selling & Social Recruiting Projects At Scale. Really Connect Limited.
(ED 2019)
Voss C., Raz T., (2016), Never Split The Difference: Negotiating as if Your Life Depended on It, USA*,* HarperCollins.
Semester
II semester
Teaching language
English