Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Economics
  2. Bachelor Degree
  3. Economia, Analisi dei Dati e Management [E3305M - E3303M]
  4. Courses
  5. A.A. 2024-2025
  6. 2nd year
  1. Computer Science - 3
  2. Summary
Partizione di insegnamento Course full name
Computer Science - 3
Course ID number
2425-2-E3303M011-T3
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Computer Science

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi formativi

Il corso è finalizzato ad acquisire competenze di base sulla programmazione software in Python, focalizzandosi sulle strutture dati elementari utilizzate nell'analisi dei dati, e sulle basi di dati relazionali. Al termine del corso, lo studente sarà in grado di esprimere semplici interrogazioni SQL e di progettare algortimi ed implementarli in Python al fine di elaborare dati per risolvere specifici problemi.

Contenuti sintetici

La nozione di algoritmo, costrutti fondamentali in Python, strutture dati elementari e tabelle, funzioni, scrittura e lettura file, interrogazioni SQL

Programma esteso

  1. Definizione di algoritmo
  2. Il linguaggio Python
  •   struttura di un programma
    
  • variabili e tipi di dati: bool, int, float, str, tuple, list.
    
  • espressioni aritmetiche, relazionali, e logiche.
    
  • funzioni predefinite: abs, len, list, max, min, range, str, sum.
    
  • istruzioni elementari: assegnamento, return, break, continue, import.
    
  • istruzioni composte: if, for, while, with
    
  • Istruzioni di lettura e scrittura: input, print, da file di testo
    
  • definizione di funzioni.
    
  • Cenni sulla libreria pandas: DataFrame, input e output (read_excel, read_csv, to_excel, to_csv), indicizzazione di un DataFrame, calcolo di indicatori (sum, min, max, mean, median, mode).
    
  1. Basi di dati relazionali ed SQL: CREATE, DROP, ALTER, INSERT, UPDATE, DELETE,SELECT

Prerequisiti

Le conoscenze di tipo matematico, logico e statistico acquisite nella scuola superiore.

Metodi didattici

Lezioni frontali. Le lezioni si svolgono nei laboratori didattici per consentire agli studenti di applicare immediatamente i concetti spiegati.

Modalità di verifica dell'apprendimento

La verifica dell'apprendimento comprende una prova scritta e al superamento di essa una prova orale. La prova scritta si svolgerà nei laboratori didattici per valutare le abilità dello studente nell'utilizzo applicazioni per lo sviluppo di software e le sue competenze nella risoluzione di semplici problemi.

Per finalità didattiche, verrà applicato il salto di appello per:
tutti gli studenti assenti ingiustificati,
tutti gli studenti gravemente insufficienti,
tutti gli studenti sorpresi a copiare o a scambiare informazioni con i compagni.
Tali studenti non potranno sostenere lo scritto successivo. Agli studenti che si ritirano (cioe' dichiarano di ritirarsi durante lo scritto) non è applicato il salto di appello.

Testi di riferimento

  • Per i punti 1 e 2 utilizzare: Think Python First Edition, by Allen B. Downey (disponibile online) oppure A. Lorenzi, E. Cavalli, V. Moriggia. Linguaggio Python. Atlas
  • Per il punto 3 utilizzare: A. Lorenzi, D. Rossi. Le basi di dati. Il linguaggio SQL. Atlas

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Secondo semestre

Lingua di insegnamento

Italiano

Sustainable Development Goals

ISTRUZIONE DI QUALITÁ
Export

Learning objectives

The course aim is to introduce the basic skills in software programming in Python, focusing on the elementary data structures used in data analysis, and on relational databases.
At the end of the course, the student will be able to express simple SQL queries and design algorithms and implement them in Python in order to process data to solve specific problems.

Contents

The notion of algorithm, fundamental constructs in Python, elementary data structures and tables, functions, writing and reading files, SQL queries

Detailed program

  1. Definition of algorithm
  2. The Python language
  •   structure of a program
    
  •    variables and data types: bool, int, float, str, tuple, list.
    
  •    arithmetic, relational, and logical expressions.
    
  •    predefined functions: abs, len, list, max, min, range, str, sum.
    
  •    elementary instructions: assignment, return, break, continue, import.
    
  •    compound statements: if, for, while, with
    
  •    Reading and writing instructions: input, print, from text file
    
  •    definition of functions.
    
  •    Notes on the pandas library: DataFrame, input and output (read_excel, read_csv, to_excel, to_csv), indexing of a DataFrame, calculation of indicators (sum, min, max, mean, median, mode).
    
  1. Relational databases and SQL: CREATE, DROP, ALTER, INSERT, UPDATE, DELETE,SELECT

Prerequisites

Mathematical,logical, statistical knowledge as acquired during high-school.

Teaching methods

Frontal lessons. Lessons take place in computer science lab to allow students to immediately apply the concepts explained.

Assessment methods

Learning assessment includes a written exam and, if the student gets a passing grade, an oral exam. The written exam will take place in the teaching laboratories to evaluate the student's skills in using software development kit and their competence in solving simple problems.

Textbooks and Reading Materials

  • For 1 and 2: Think Python First Edition, by Allen B. Downey (disponibile online) or A. Lorenzi, E. Cavalli, V. Moriggia. Linguaggio Python. Atlas
  • For 3: A. Lorenzi, D. Rossi. Le basi di dati. Il linguaggio SQL. Atlas

Semester

Second semester.

Teaching language

Italian

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION
Enter

Key information

Field of research
INF/01
ECTS
6
Term
Second semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
0
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • Luca Mazzei
    Luca Mazzei

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics