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Percorso della pagina
  1. Psychology
  2. Bachelor Degree
  3. Scienze e Tecniche Psicologiche [E2403P - E2401P]
  4. Courses
  5. A.A. 2024-2025
  6. 3rd year
  1. Family Counselling
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Family Counselling
Course ID number
2425-3-E2401P032-E2401P028M
Course summary SYLLABUS

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Course Syllabus

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Area di apprendimento

MODELLI E TECNICHE DI INTERVENTO E DI RIABILITAZIONE

Obiettivi formativi

Conoscenza e comprensione

• Principali modelli e tecniche di counselling in ambito cognitivo-comportamentale.
• Presupposti teorici, clinici e metodologici del counselling ad orientamento cognitivo-comportamentale per le problematiche relative alla genitorialità e alla relazione genitori/figli considerate nelle diverse fasi e in differenti tipologie di famiglie.

Capacità di applicare conoscenza e comprensione

• Riconoscimento dei concetti teorici applicati nella pratica
• Promozione delle competenze cliniche.
• Padroneggiamento delle tecniche di intervento da applicare flessibilmente nel counselling individuale e familiare.

Contenuti sintetici

Il corso si propone di presentare una rassegna di alcuni dei principali modelli di counselling sviluppati negli ultimi anni in ambito cognitivo-comportamentale. Il corso è finalizzato a promuovere le competenze cliniche dello/a studente/studentessa e fornire una serie di strategie di intervento da applicare flessibilmente nel trattamento dei problemi emozionali, sociali, di salute, culturali e lavorativi della persona.

Programma esteso

Modulo di Counselling familiare

Modello cognitivo-comportamentale: peculiarità e confronto con altri orientamenti.
Il counselling razionale emotivo comportamentale - REBT.
Il counselling cognitivo-comportamentale - CBT.
Strategie di intervento per i problemi d’ansia.
Strategie di problem solving.
Strategie di intervento per i problemi relazionali e familiari.

Prerequisiti

Una buona conoscenza dei fondamenti della Psicologia dinamica e clinica e della Psicopatologia consente una fruizione più consapevole dei contenuti del corso.

Metodi didattici

La didattica sarà di natura prevalentemente erogativa (60%) e interattiva (40%).

Oltre alle lezioni frontali in aula, parte della didattica avverrà tramite applicazioni pratico-cliniche delle conoscenze acquisite: discussione di casi clinici, lavori di gruppo su materiali clinici e teorici, utilizzo di materiale video e discussione di tematiche relative al counselling psicologico nei suoi diversi ambiti di applicazione.

Tutto il materiale (dispense delle lezioni, articoli scientifici, slides) viene reso disponibile sul sito e-learning del corso, perché sia fruibile anche dagli studenti non-frequentanti.

Agli studenti frequentanti che lo desiderano, viene data la possibilità di approfondire alcuni argomenti del corso, tramite la presentazione di gruppo in classe, che si focalizzi sull’approfondimento di temi legati al counselling psicologico.

Modalità di verifica dell'apprendimento

La verifica dell’apprendimento sarà effettuata attraverso una prova scritta volta a verificare la specifica conoscenza dei principali aspetti teorici trattati nel corso.

La partecipazione alle attività facoltative per i frequentanti (presentazione in gruppo) proposta durante il corso concorre alla valutazione.

Non sono previste prove in itinere.

Testi di riferimento

L'esame verterà, oltre che sulle slide e il materiale presentati a lezione e caricati sul sito E-learning, sullo studio dei seguenti testi:

  • Sarracino, D., Ruggiero, G.M. (2025), Le basi della terapia cognitiva. 1. L’ABC e la terapia razionale emotiva comportamentale. Milano: Raffaello Cortina.
  • Dryden, W. (2016). Quando il tempo è prezioso. Approcci cognitivo-comportamentali alla terapia a seduta singola e al coaching a brevissimo termine. Firenze: Giunti 2023.

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE
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Learning area

METHODS AND TECHNIQUES FOR TREATMENT AND REHABILITATION

Learning objectives

Knowledge and understanding

• Main models and techniques of cognitive-behavioral counseling.
• Theoretical, clinical and methodological assumptions of cognitive-behavioral oriented counseling for parenting and parent/child relationship issues considered in different stages and in different types of families.

Applying knowledge and understanding

• Recognition of theoretical concepts applied in practice
• Promotion of clinical skills.
• Mastery of intervention techniques to be applied flexibly in individual and family counseling.

Contents

The course aims to present a review of some of the major counseling models developed in recent years in the cognitive-behavioral field. The course is designed to promote the student's clinical skills and provide a range of intervention strategies to be applied flexibly in the treatment of a person's emotional, social, health, cultural and work-related problems.

Detailed program

Family Counseling Module

Cognitive-behavioral model: peculiarities and comparison with other orientations.
Rational Emotive Behavioral Counseling - REBT.
Cognitive-Behavioral Counseling - CBT.
Intervention strategies for anxiety problems.
Problem solving strategies.
Intervention strategies for relationship and family problems.

Prerequisites

A good knowledge of the basis of Psychodynamic and Clinical Psychology and Psychopathology enables a more aware use of the course contents.

Teaching methods

Teaching will be predominantly lecturing in nature (60%) and interactive (40%).

In addition to traditional classroom lectures, part of the teaching will involve practical-clinical applications of acquired knowledge: discussion of clinical cases, group work on clinical and theoretical materials, use of video materials, and discussions on topics related to psychological counseling in various fields of application.

All materials (lecture notes, articles, slides) is made available on the e-learning site of the course, so that it can also be used by non-attending students.

For attending students interested in further exploration, there will be opportunities to deepen specific course topics through group presentations focused on themes related to psychological counseling.

Assessment methods

The exam is written, aimed at verifying specific knowledge of the main theoretical aspects covered in the course.

Participation in optional activities for attending students (group presentations) proposed during the course will contribute to the evaluation.

No “in itinere” examinations are scheduled.

Textbooks and Reading Materials

The examination will be conducted in Italian. In addition to the slides and material presented in class and uploaded to the E-learning site, the exam will focus on the study of some texts that will be indicated at the beginning of the course.

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING
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Key information

Field of research
M-PSI/07
ECTS
4
Term
Second semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
28
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • Diego Sarracino
    Diego Sarracino

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING

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