Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • Calendar
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
You are currently using guest access
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home Calendar My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Single Cycle Master Degree (6 years)
  3. Medicine and Surgery [H4104D - H4102D]
  4. Courses
  5. A.A. 2024-2025
  6. 2nd year
  1. Basic Clinical Skills
  2. Summary
Insegnamento con unità didattiche Course full name
Basic Clinical Skills
Course ID number
2425-2-H4102D053
Course summary SYLLABUS

Blocks

Skip Teaching units

Teaching units

Course full name Emergency Course ID number 2425-2-H4102D053-H4102D047M
Course summary SYLLABUS
Course full name Internal Medicine Course ID number 2425-2-H4102D053-H4102D189M
Course summary SYLLABUS
Course full name General Surgery Course ID number 2425-2-H4102D053-H4102D190M
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

il Corso BCS ha l'obiettivo di formare gli studenti sulla semeiologia di base in medicina interna, chirurgia ed emergenza.
i singoli moduli saranno dettagliati separatamente:

Medicina interna
Al termine del programma di Clerkship, lo studente deve essere in grado di:

  • Approcciare adeguatamente il paziente (saper assumere atteggiamento e linguaggio in relazione alle condizioni di paziente e ambiente (ambulatorio, degenza, emergenza)
  • Raccogliere correttamente un anamnesi
  • Estrarre ed imputare dati clinici da data base elettronico, adottando una corretta terminologia semeiologica;
  • Identificare sintomi e segni di anormalità / alterazione (interpretare i più comuni esami di laboratorio)
  • Praticare correttamente le manovre semeiologiche generali sul paziente (effettuare l'esame obiettivo generale, addominale, cardiovascolare, toraco-polmonare
  • Misurare la pressione arteriosa, rilevare la frequenza cardiaca periferica e centrale, effettuare saturimetria, eseguire un ECG;
  • Iniziare ad applicare gli strumenti logici del ragionamento clinico nella valutazione critica di sintomi, segni clinici, e dati laboratoristici e strumentali;

Surgery
Al termine del corso/blocco di attività, lo studente avrà compreso la storia generale della chirurgia attraverso i
secoli e il ruolo attuale della chirurgia nella gestione generale delle patologie gastrointestinali.
Saranno inoltre in grado di:
· Interagire con il paziente
· Raccogliere l'anamnesi medica e chirurgica
· Adottare la terminologia adeguata per comunicare con i pazienti e con il personale sanitario
· Utilizzare un database elettronico per i dati clinici
· Individuare, esaminare e descrivere i principali sintomi e segni patologici in relazione agli aspetti chirurgici delle
patologie gastrointestinali. Evidenziare un approccio multidisciplinare, sfruttando il Metodo PBL.
Adottare le competenze teorico-pratiche adeguate per eseguire le prove di esame clinico di base in chirurgia
generale e nelle specialità chirurgiche.
Eseguire manovre chirurgiche di base come esame pelvico, cateterizzazione urinaria, suture cutanee

Emergency
Alla fine del corso/blocco di attività , lo studente deve essere in grado di:
Descrivere i fondamenti, i meccanismi fisiopatologici, i quadri clinici, il monitoraggio e il trattamento delle principali
patologie urgenti mediche e chirurgiche.
Applicare i protocolli di rianimazione cardio-polmonare BLSD e ACLS

Contenuti sintetici

Il programma di Clerkship è disegnato per permettere agli studenti di sviluppare un approccio integrato al rapporto paziente-medico. Il focus sarà dedicato all’apprendimento delle tecniche semeiologiche di base, al fine di preparare lo studente al programma clinico.

Medicina interna

Il programma si fonda su 3 componenti maggiori:

1. Capacità verbali e relazionali (incluse abilità di comunicazione, Principi di raccolta di un anamnesi mirata: metodologia di approccio al paziente anziano, adulto e pediatrico e valutazione di genere. raccolta di anamnesi approccio età- e genere correlato). Rilievi anamnestici particolari (alterazioni della coscienza, dei sensi, segni di anormalità).

2. Conoscenze di base dell’esame obiettivo. Conoscenza dei principi di base dell’esame obiettivo generale e mirato per organi, con rilievi attesi ed inattesi (le quattro fasi: Ispezione, Palpazione, Percussione, Auscultazione). Identificazione dei quadri identificativi per l’identificazione di segni e sintomi caratteristici per la diagnosi dei problemi. Semeiotica generale del dolore. Alterazioni della temperatura. Alterazioni del sensorio.

3. Interpretazione dei Dati. (relazione patiente-medico, Segni e sintomi, valutazione dei risultati di test diagnostici. Capacità di estrarre ed imputare dati in cartella clinica elettronica e/o cartacea con terminologia medica appropriata. Preparazione di una relazione clinica (lettera dimissioni dopo visita ambulatoriale).

Emergency
Valutazione delle condizioni generali del paziente (applicazione ABCDE)
Linee guida per il recupero e il mantenimento delle funzioni vitali (BLSD e ACLS).
Insufficienza cardiaca acuta e introduzione al supporto cardiaco (farmacologico e meccanico)
Pre Hospital Trauma Life Support (Introduzione e principi di trattamento dei pazienti traumatici in ambito pre
ospedaliero)
Insufficienza respiratoria acuta e introduzione al supporto respiratorio
Shock (tipi, diagnosi e principi di trattamento)

Surgery
Storia e ruolo attuale della chirurgia nella gestione generale dei pazienti
Approccio al paziente chirurgico, approccio professionale allo specialista in altre discipline mediche e al personale
infermieristico.
Raccolta adeguata della storia clinica e sociale del paziente

Programma esteso

Medicina interna

  • ANAMNESI
    FUNZIONI BIOLOGICHE, SEGNI E SINTOMI
  • Dolore e cefalea
  • Stato di coscienza - Sonno
  • Sete, Fame,
  • Diuresi, Minzione, Alvo
  • Vomito, Singhiozzo, starnuto
  • Tosse, Dispnea
  • Prurito, Alterazioni cutanee
  • Cardiopalmo
  • Libido e attività sessuale
  • Astenia, Debolezza
  • Vertigine
  • Lipotimia
  • ESAME OBIETTIVO GENERALE
  • Stazione eretta e deambulazione / Decubito
  • Sistema nervoso , Psiche e sensorio (orientamento spazio-temporale) delirio
  • Conformazione somatica generale - Livello di differenziazione sessuale
  • Stato di nutrizione /idratazione / Temperatura corporea
  • Stato di sanguificazione - Cianosi
  • Pigmentazione cutanea ( Ittero, etc.) /Annessi cutanei
  • Esantemi infettivi
  • Edemi
  • Esame Facies, Collo , Apparato linfoghiandolare
  • Mammella
  • EMATOLOGIA
  • Emorragie ed emostasi
  • Cellule del sangue / Plasma / Sierodiagnosi / Emocoltura
  • GHIANDOLE A SECREZIONE INTERNA
  • Ipofisi, Tiroide, Paratiroidi, Timo, Pancreas endocrino, Surrene, Testicolo, Ovaio
  • TORACE
  • Respiro (normalità e patologia)
  • Espettorato /Emottisi
  • Semeiotica fisica del torace
  • Valutazione funzionale della respirazione
  • Semeiologia di imaging dell'apparato respiratorio
  • CUORE E VASI
  • Polso
  • Semeiotica fisica del cuore e dei vasi (Arterie, Piccoli vasi, Vene)
  • Auscultazione del cuore e fonocardiografia ( Toni, Soffi , Sfregamenti pericardici)
  • Semeiotica strumentale del cuore e dei vasi (misurazione Pressione arteriosa, principi di Elettrocardiografia)
  • ADDOME
  • Calo ponderale non intenzionale
  • Semeiotica generale e fisica dell'addome
  • Ematemesi / Melena
  • Ghiandole salivari
  • Esofago, Stomaco, Duodeno, Digiuno, ileo e colon, Regione ano-rettale, Fegato, Vie biliari, Pancreas esocrino, Milza
    Endoscopia digestiva (principi delle metodiche)
  • Agobiopsia epatica (principi )
  • Esame delle feci
  • RENE
  • Semeiotica fisica e funzionale del rene
  • Semeiologia di imaging del rene
  • Agobiopsia renale
  • Es Urine

Emergency
Accesso venoso in emergenza.
Registrazione dei parametri vitali in emergenza.
Defibrillazione e stimolazione cardiaca.
Simulazione della RCP.
Valutazione e trattamento del paziente in coma.
Valutazione dei pazienti sottoposti a intervento chirurgico d'urgenza.
Gestione delle compagnie aeree.
Interpretazione acido-base.
Trattamento dello shock.
Valutazione e trattamento del politrauma.

Surgery
storia e ruolo attuale della chirurgia nella gestione generale dei pazienti
Approccio al paziente chirurgico, approccio professionale allo specialista in altre discipline mediche e al personale
infermieristico.
Raccolta adeguata della storia clinica e sociale del paziente
Esame fisico del paziente chirurgico
Formulazione dell'ipotesi diagnostica e pianificazione del successivo iter diagnostico.
tecnica di manovre di base quali esame pelvico, cateterismo urinario, sutura cutanea

Prerequisiti

Medicina interna
Conoscenze di :
· anatomia umana
· biochimica
· fisiologia umana
· Fundamentals of Radiology

Emergency
Superamento del blocco pre-clinico (fondamenti di anatomia, biochimica e fisiologia)

Surgery
basic medical skills

Modalità didattica

Medicina interna
Il programma di Clerkship clinica prevede la frequenza a rotazione in differenti ambiti specialistici della medicina interna, adulto e pediatrico. Le attività definite saranno svolte in sessioni d’insegnamento, in sessioni pratiche, in autoapprendimento e su pazienti ambulatoriali e in degenza:

  • Problem-based learning
  • Case-based learning
  • Sessioni tutoriali di esercitazioni pratiche tra studenti, ed infine su pazienti (degenza ed ambulatoriali)
  • Sessioni di autoapprendimento
  • Lezioni frontali
  • Frequenza presso le strutture di degenza ed ambulatoriale

Gli studenti riceveranno feedback regolari durante tutto il tirocinio in base alle loro capacità di valutazione critica e di risoluzione dei problemi medici, nonché alla loro comprensione delle conseguenze terapeutiche e di eventuali ulteriori indagini. Durante la normale cura del paziente, agli studenti sarà richiesto di dimostrare queste abilità e incorporare questa conoscenza nelle loro decisioni

Emergency
Didattica erogativa con 8 ore di lezioni frontali
Didattica interattiva:
Pre Hospital Trauma Life Support (PHTLS): 8 ore con attività pratica su manichini e scenari simulati a
piccoli gruppi
Basic Life Support and Defibrillation (BLS-D): 16 ore con alternanza di lezioni frontali, esercitazioni pratiche
e scenari simulati
Pediatric Basic Life Support and Defibrillation (PBLS-D): 16 ore con alternanza di lezioni frontali,
esercitazioni pratiche e scenari simulati
Modulo di osservazione dell'attività di Urgenza ed Emergenza con tutoraggio dell'anestesista rianimatore di guardia
emergenza/urgenza: 12 h obbligatorie per tutti gli studenti.
Metodologia prevista dai corsi BLSD e ACLS
Esercitazioni pratiche con manichini o tra studenti/insegnanti
Discussione di casi clinici

Surgery
Lezioni frontali, sessioni PBL, esercitazioni al letto del paziente

Materiale didattico

Medicina interna

  • Seidel's physical examination handbook 9ᵗʰ Ed.- Solomon, Ball et al. 2018
  • Harrison’s Principles of Internal Medicine 20ᵗʰ ed- Fauci et Al 2018
  • Oxford Handbook of Clinical and Laboratory Investigation, Drew Provan Oxford University press, 2018
  • Physical Examination for Surgeons: An Aid to the MRCS OSCE. Petrut Gogalniceanu, James Pegrum, William Lynn. Cambridge University Press; 1st edition. ISBN-10: 1107625548; ISBN-13: 978-1107625549.

Emergency

  • Ashish R Panchal et Al. Part 3: Adult Basic and Advanced Life Support: 2020 American Heart Association Guidelines for Cardiopulmonary Resuscitation and Emergency Cardiovascular Care. Circulation . 2020 Oct 20;142(16_suppl_2):S366-S468
  • 2021 International Consensus on Cardiopulmonary Resuscitation and Emergency Cardiovascular Care Science With Treatment Recommendations: Summary From the Basic Life Support; Advanced Life Support; Neonatal Life Support; Education, Implementation, and Teams; First Aid Task Forces; and the COVID-19 Working Group. Circulation. 2022 Mar;145(9):e645-e721.
  • Tintinalli's Emergency Medicine Manual. David M. Cline, Michael T. Fitch, O. John Ma, Rita K. Cydulka, Scott A. Joing, Vincent J. Wang. McGraw-Hill. ISBN:17-9780071837026 Pollak A. et Al. PHTLS 10th Edition

Surgery
Sabiston's textbook of surgery
Physical Examination for Surgeons, ed. Petrut Gogalniceanu, James Pegrum and William Lynn. Published by
Cambridge University Press. © Cambridge University Press 2015.

Periodo di erogazione dell'insegnamento

1° e 2° semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Medicina interna & Surgery
Prove “in itinere” dopo sessioni di case- e problem-based learning:
· Preparazione di saggio breve su tematiche svolte (anche lavoro di gruppo)
· L’apprendimento di competenze cliniche è verificato tramite test teorico/pratici chiamati OSCE (“esame clinico obiettivo strutturato”). In ciascun OSCE lo studente viene confrontato con una situazione clinica nella quale si richiede di eseguire una o più attività cliniche (p.e. raccolta anamnesi, esame obiettivo, test semeiologici, capacità di comunicazione, interpretazione di dati strumentali, decisioni cliniche). Ogni studente riceve di volta in volta un riscontro del risultato ottenuto e del punteggio totale dei vari OSCE sostenuti. Esercizi pratici su manovre semeiologiche (tra studenti e su paziente)
· Produzione di almeno un quiz a risposta chiusa (scelta multipla) mirato per ciascuna sessione di case- e problem-based learning

Prova finale:
· Test a risposte chiuse (30 domande a scelta multipla o dicotomica – 1 punto a domanda – livello minimo per il superamento 18/30): propedeutico all'esame pratico: anamnesi ed esame obiettivo del paziente
· Raccolta e valutazione globale degli elaborati prodotti in corso delle sessioni PBL/CBL
Il giudizio finale sarà: Idoneo /non Idoneo

Emergency

  • Prove in itinere: Esercizi pratici (su pazienti e/o studenti) // Quiz a scelta multipla
  • Test finale dopo tutto il corso/blocco: Quiz a scelta multipla //Esercizi pratici (su pazienti e/o studenti)
  • BLSD e ACLS

Orario di ricevimento

Su appuntamento preso per mail
Internal Medicine
stefano.fagiuoli@unimib.it

Emergency
llorini@asst-pg23.it
mmezzapesa@asst-pg23.it

Surgery
fneri@asst-pg23.it
mpisano@asst-pg23.it

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ | PARITÁ DI GENERE
Export

Aims

The BCS course should provide adequate formation on the basic semeiology of internale medicine, Surgery and Emergency
each module shall be detailed underneath:

Internal Medicine
At the end of the clerkship program the student should be able to:

  • adequately approach patient encounter (adapt attitude and language to both patient status and environment (out-patient, in-patient, emergency)
  • Properly collect a medical history
  • Imput and extract data from an electronic medical data base (proper use of medical language)
  • Identify signs and symptoms of abnormality /alteration (interpretation of the most common biochemical tests)
  • Practice the proper physical examination/maneuvers on patients (general examination, abdomen, cardiovascular and thorax-pulmonary)
  • Blood pressure, central and peripheral heart rate measurement, Oximetry, ECG
  • Apply the clinical reasoning based on signs, symptoms and laboratory findings

Emergency

  • At the end of the course/activity block, the student will be able to:
  • Learning the basics and mechanisms of physiopathology, diagnosis, monitoring and treatment of clinical emergencies, medical and surgical.
  • Apply BLSD and ACLS cardio-pulmonary resuscitation protocols

Surgery
At the end of the course/activity block, the student will have understood the general history of surgery through the
centuries and the current role of surgery in the general management of the GI diseases.
They will also be able to adapt to the surgical patient the following items:
· Approach the patient
· Harvest a medical and surgical history
· adopt the appropriate terminology to communicate with patients and surgical staff
· Use an electronic database for clinical data
· Identify, examine and describe the main pathological symptoms and signs in relation to the surgical aspects of GI
disorders. Highlight on a multidisciplinary approach, exploiting the PBL Method.
Adopt the appropriate theorical and practical skills to perform the basic clinical examination tests in general surgery
and surgical specialties.
Perform basic surgica maneuvers such as pelvic examination, urinary catheterisation, skin sutures

Contents

The medical Clerkship is designed to allow students to develop an integrated approach to the doctor-patient relationship.

In the Medical Clerkship, the focus is on learning core medical concepts and basic professional skills to prepare students for the Clinical program and beyond.

Internal Medicine

The clerkship program is based on 3 major components:
1. Verbal data-gathering (including communication skills, medical history-taking; Age-specific approach for infants, children, adolescents, and older adults, and the healthy female evaluation
2. Basic physical examination skills. Key physical exam steps (Inspection, Palpation, Percussion, Auscultation), along with expected and unexpected findings. clues for identifying characteristic symptoms and diagnosing patient problems
3. Data interpretation (patient-physician relationship, signs & symptoms, diagnostic tests findings evaluation). Reporting and documenting findings for electronic charting

Emergency
Evaluation of the patient general conditions. (ABCDE evaluation)
Guidelines for the recovery and maintenance of the vital functions (BLSD and ACLS).
Acute cardiac failure and Introduction to cardiac support (Pharmacological and Mechanical)
Pre Hospital Trauma Life Support (Introduction and principles of treatments of traumatic Patients in Pre Hospital
Setting)
Acute Respiratory Failures and Introduction to Respiratory Support
Shock (types, diagnosis and principles of treatment).

Surgery
history and current role of surgery in the general management of patients
Approach to the surgical patient, professional approach to specialist in other medica disciplines and the nurse staff.
Appropriate collection of patient's clinical and social history
Physiscal examination of the surgical patient
Formulation of diagnostical hypostesis and planning of the subsequent diagnostic workup.
technique of basic maneuvers such as pelvic examination, Urinary catheterisation, skin suture

Detailed program

Internal Medicine

  • MEDICAL HISTORY
    BIOLOGICAL FUNCTIONS, SIGNS and SYMPTOMS
  • Pathophysiology of Pain (Chest , Abdomen, Headache , Back and Neck)
  • State of conscousness /Sleep
  • Thirst / Hunger,
  • Diuresis, Bowel alterations
  • Vomiting, Indigestion,
  • Cough, Dyspnea
  • Pruritus, skin alterations
  • Palpitations
  • Libido and sexual activity
  • Fatigue
  • Dizziness and Vertigo
  • Syncope
  • GENERAL EXAMINATION
  • Gait disorders, imbalance, decubitus
  • Confusion and delirium, hemispatial neglet
  • General body conformation – grade of sexual development/differentiation
  • Nutritional Status /Idratation
  • Body Temperature (fever, rash)
  • Cianosis
  • Skin pigmentation (aundice, pruritus) /Skin disorders /Infectious exanthemas
  • Edemi
  • Head & Neck,
  • Enlargement of lymph nodes and spleen
  • Breast
  • HEMATOLOGIC ALTERATIONS
  • Anemia
  • Bleeding and thrombosis
  • Interpreting Peripheral Blood Smears
  • ENDOCRIN SYSTEM
  • Pituitary gland, Thyroid, Parathyroids, Thymus, Pancreas, Adrenal, Testicle, Ovary
  • CHEST
  • Normal and pathological breathing
  • Cough,
  • Hemoptysis
  • Hypoxia, cianosis
  • Examination of chest
  • Functional evaluation of the respiratory system
  • Interpretation of basic chest imaging
  • HEARTH and VESSELS
  • Rithm Disorders
  • Examination of hearth, arteries and veins
  • Auscultation (murmurs, tones, rubbings)
  • Blood pressure
  • Principles of ECG
  • ABDOMEN
  • Unintentional weight loss
  • Gastrointestinal bleeding
  • Diarrhea and constipation (stool exam)
  • Jaundice
  • Abdominal swelling and ascites
  • Examination of the abdomen
  • Ghiandole salivari, Esofago, Stomaco, Duodeno, Digiuno, ileo e colon, Regione ano-rettale, Fegato, Vie biliari, Pancreas esocrino, Milza
  • Knowledge of the principles of digestive Endoscopy digestiva
  • Liver biopsy (principles)
  • KIDNEY
  • Fluid and electrolyte disturbances
  • Examination of the kidney
  • Imaging and functional examination of the kidney (Urinary test)
  • Kidney biopsy (principles)

Emergency
Venous access in emergency.
Vital signs recording in emergency.
Cardiac defibrillation and pacing.
CPR simulation.
Evaluation and treatment of comatose patient.
Evaluation of patients undergoing emergency surgery.
Airways management.
Acid base interpretation.
Treatment of shock.
Evaluation and treatment of poly trauma.

Surgery
history and current role of surgery in the general management of patients
Approach to the surgical patient, professional approach to specialist in other medica disciplines and the nurse staff.
Appropriate collection of patient's clinical and social history
Physiscal examination of the surgical patient
Formulation of diagnostical hypostesis and planning of the subsequent diagnostic workup.
technique of basic maneuvers such as pelvic examination, Urinary catheterisation, skin suture

Prerequisites

Internal Medicine
Adequate knowledge of
· Human anatomy
· Biochemistry
· Physiology
· Fundamentals of Radiology

Emergency
Pre-clinical block (anatomy, biochemistry, physiology…) successfully passed

Surgery
basic medical skills

Teaching form

Internal Medicine

The clinical clerkship program provides for rotational attendance in different specialist fields of internal medicine, both adult and pediatric. The defined activities will be carried out in teaching sessions, in practical sessions, in self-learning and on outpatient and inpatients:

  • Problem-based learning (PBL)
  • Case Based Learning (CBL)
  • Practice sessions with puppets or among students/teachers
  • Attending Out- and Inpatients hospital wards
  • Frontal lectures
  • Attendance of in patients and outpatients units

Students shall receive regular feedbacks throughout the clerkship according to their critical appraisal and medical problem-solving skills, as well as their understanding of therapeutic consequences and eventual further investigations. During normal patient care, students will be required to demonstrate these skills and incorporate this knowledge into their care decisions

Emergency
Teaching with 8 hours of frontal lessons
Interactive teaching:
Pre Hospital Trauma Life Support (PHTLS): 8 hours with practical activity on mannequins and simulated
scenarios in small groups
Basic Life Support and Defibrillation (BLS-D): 16 hours with alternating lectures, practical exercises and
simulated scenarios
Pediatric Basic Life Support and Defibrillation (PBLS-D): 16 hours with alternating lectures, practical
exercises and simulated scenarios
Observation form for Urgency and Emergency activities with tutoring by the anesthetist/resuscitator on
emergency/urgency duty: 12 hours compulsory for all students.
Methodology foreseen by the BLSD and ACLS courses
Practical exercises with dummies or between students/teachers
Discussion of clinical cases

Surgery
Frontal lessons, PBL sessions, bedside exercises

Textbook and teaching resource

Internal Medicine

  • Seidel's physical examination handbook 9ᵗʰ Ed.- Solomon, Ball et al. 2018
  • Harrison’s Principles of Internal Medicine 20ᵗʰ ed- Fauci et Al 2018
  • Oxford Handbook of Clinical and Laboratory Investigation, Drew Provan Oxford University press, 2018
  • Physical Examination for Surgeons: An Aid to the MRCS OSCE. Petrut Gogalniceanu, James Pegrum, William Lynn. Cambridge University Press; 1st edition. ISBN-10: 1107625548; ISBN-13: 978-1107625549.

Emergency

  • Ashish R Panchal et Al. Part 3: Adult Basic and Advanced Life Support: 2020 American Heart Association Guidelines for Cardiopulmonary Resuscitation and Emergency Cardiovascular Care. Circulation . 2020 Oct 20;142(16_suppl_2):S366-S468
  • 2021 International Consensus on Cardiopulmonary Resuscitation and Emergency Cardiovascular Care Science With Treatment Recommendations: Summary From the Basic Life Support; Advanced Life Support; Neonatal Life Support; Education, Implementation, and Teams; First Aid Task Forces; and the COVID-19 Working Group. Circulation. 2022 Mar;145(9):e645-e721.
  • Tintinalli's Emergency Medicine Manual. David M. Cline, Michael T. Fitch, O. John Ma, Rita K. Cydulka, Scott A. Joing, Vincent J. Wang. McGraw-Hill. ISBN:17-9780071837026 Pollak A. et Al. PHTLS 10th Edition

Surgery
Sabiston's textbook of surgery
Physical Examination for Surgeons, ed. Petrut Gogalniceanu, James Pegrum and William Lynn. Published by
Cambridge University Press. © Cambridge University Press 2015.

Semester

1st & 2nd semester

Assessment method

Internal Medicine & Surgery
Ongoing testing after each PBL/PCL:
· Short essay (including group-work) related to each PBL/PCL session
· The development of clinical skills is assessed by OSCE (Objective structured clinical examination). Each OSCE faces the student with a unique clinical case which will test particular skills such as history-taking, physical examination, practical tests/maneuvers, communication skills, test/data interpretation, medical decision-making. Each student receives feedback from the assessor as well as overall scores for each OSCE.
· The preparation , by the student, of a multiple choice quiz for each PBL/CBL session

Final test:
· Multiple choice quiz (30 questions – 1 point for question – minimal level for idoneity: 18/30, propedeutic to practical examination: formal clinical evaluation of a patient (history, physical examination)
· Collection of the single short papers/compositions

The final evaluation shall be: Pass /not Passed

Emergency

  • Ongoing tests: Practical tests/maneuvers -- Multiple choice tests
  • Final test: Multiple choice tests /Practical tests/maneuvers
  • BLSD and ACLS

Office hours

By e-mail appointment
Internal Medicine
stefano.fagiuoli@unimib.it

Emergency
llorini@asst-pg23.it
mmezzapesa@asst-pg23.it

Surgery
fneri@asst-pg23.it
mpisano@asst-pg23.it

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION | GENDER EQUALITY
Enter

Key information

ECTS
7
Term
Annual
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
0
Degree Course Type
6-year single cycle Master Degree
Language
English

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Guest access

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY

You are currently using guest access (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics