Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • Calendar
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
You are currently using guest access
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home Calendar My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Single Cycle Master Degree (6 years)
  3. Medicina e Chirurgia [H4103D - H4101D]
  4. Courses
  5. A.A. 2024-2025
  6. 1st year
  1. Basic Sciences
  2. Summary
Insegnamento con unità didattiche Course full name
Basic Sciences
Course ID number
2425-1-H4101D252
Course summary SYLLABUS

Blocks

Skip Teaching units

Teaching units

Course full name Medical Physics Course ID number 2425-1-H4101D252-H4101D001M
Course summary SYLLABUS
Course full name Chemistry and Propaedeutics Biochemistry Course ID number 2425-1-H4101D252-H4101D002M
Course summary SYLLABUS
Course full name Principles of Proteomics Course ID number 2425-1-H4101D252-H4101D003M
Course summary SYLLABUS
Course full name Biophysics Course ID number 2425-1-H4101D252-H4101D019M
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Il corso si prefigge di fornire allo studente gli strumenti necessari alla comprensione dei processi vitali a livello molecolare e le basi per identificare i legami causa - effetto dei processi chimici e fisici più rilevanti per il curriculum degli studi e la professione del medico. Queste conoscenze costituiranno la base elementare per l’interpretazione delle complesse reazioni che rappresentano la vita e saranno finalizzate ad introdurre lo studente al metodo scientifico, di tipo induttivo.

Contenuti sintetici

Lo studente deve acquisire le conoscenze su: Atomi e legami, proprietà della materia, aspetti qualitativi e quantitativi delle reazioni chimiche. Reazioni di equilibrio. Catalisi delle trasformazioni chimiche. Aspetti energetici delle reazioni chimiche. Acidi, basi e soluzioni tampone. Sistemi tampone biologici. Classificazione, struttura, reattività e proprietà generali dei composti organici finalizzate alla interpretazione dei processi biochimici. Composti di rilevante interesse biologico: carboidrati, aminoacidi, lipidi, nucleotidi, polisaccaridi, proteine e acidi nucleici.
Lo studente deve acquisire le conoscenze teorico-pratiche per l’isolamento, la purificazione e la caratterizzazione delle proteine.
Lo studente deve acquisire conoscenze sui seguenti fenomeni fisici: Biomeccanic, Fisica delle radiazioni ed effetti biologici delle radiazioni, Ottica, Termodinamica, Meccanica dei fluid, Elettrostatica e ed elettrodinamica.

Programma esteso

Chimica e Propedeutica Biochimica, Principi di Proteomica, Fisica Medica e Biofisica: per dettagli si rimanda alla descrizione dei singoli moduli

Prerequisiti

Conoscenze scientifiche a livello di Scuola Superiore. In particolare conoscenze elementari di matematica e analisi e conoscenze di base di chimica e propedeutica biochimica

Modalità didattica

Lezioni frontali, esercitazioni, laboratori in presenza e in remoto, in modalita' erogativa e interattiva.
Per i dettagli si rimanda alla descrizione dei singoli moduli

Materiale didattico

Per Fisica Medica e Biofisica:
A. Alessandrini, Fisica per le scienze della vita, CEA

Per Chimica e Propedeutica Biochimica:
F.A. Bettelheim, W.H. Brown, M.K. Campbell, S.O. Farrell. Chimica e Propedeutica Biochimica EdiSES.
Tiziana Bellini. Chimica Medica e Propedeutica Biochimica. Zanichelli.

Per Principi di Proteomica:
Voet D, Voet JG. BIOCHIMICA Zanichelli;
Voet D, Voet JG, Pratt CW, FONDAMENTI DI BIOCHIMICA (2005) Zanichelli;
Materiale didattico fornito dal docente

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Primo semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Non sono previste prove in itinere.
Test a risposte chiuse.
Esercizi a risposta multipla.
Quiz a risposta multipla.
Domande a Risposta Aperta.
Per i dettagli si rimanda alla descrizione dei singoli moduli.

Orario di ricevimento

Per Fisica Medica e Biofisica:
Su appuntamento telefonico (02 6448 8209) o via mail (francesco.mantegazza@unimib.it).

Per Chimica e Propedeutica Biochimica:
Su appuntamento (e-mail) presso l'Edificio U28, I piano (giuseppe.paglia@uniimib.it)

Per Principi di Proteomica:
Su appuntamento (e-mail) presso l'Edificio U28, I piano (giuseppe.paglia@uniimib.it)

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ | PARITÁ DI GENERE | RIDURRE LE DISUGUAGLIANZE
Export

Aims

The course aims to provide students with the necessary tools to understand vital processes at the molecular level and the foundations to identify cause-effect relationships of the most relevant chemical and physical processes for their studies and medical profession. This knowledge will form the basic foundation for interpreting the complex reactions that represent life and will be aimed at introducing students to the scientific method, of an inductive type.

Contents

The student must acquire knowledge on: atoms and bonds, properties of matter, qualitative and quantitative aspects of chemical reactions. Equilibrium reactions. Catalysis of chemical transformations. Energetic aspects of chemical reactions. Acids, bases, and buffer solutions. Biological buffer systems. Classification, structure, reactivity, and general properties of organic compounds aimed at interpreting biochemical processes. Compounds of significant biological interest: carbohydrates, amino acids, lipids, nucleotides, polysaccharides, proteins, and nucleic acids.
The student must acquire theoretical and practical knowledge for the isolation, purification, and characterization of proteins.
The student must acquire knowledge on the following physical phenomena: biomechanics, physics of radiation and biological effects of radiation, optics, thermodynamics, fluid mechanics, electrostatics, and electrodynamics.

Detailed program

Chemistry and Biochemical Propaedeutics, Principles of Proteomics, Medical Physics and Biophysics: for details, refer to the description of the individual modules.

Prerequisites

Scientific knowledge at the high school level. In particular, basic knowledge of mathematics and analysis, and basic knowledge of chemistry and biochemical propaedeutics.

Teaching form

Frontal lectures, exercises, laboratories in person and remotely, in erogative and interactive modes.
For details, refer to the description of the individual modules.

Textbook and teaching resource

For Medical Physics and Biophysics:
A. Alessandrini, "Fisica per le scienze della vita," CEA

For Chemistry and Biochemical Propedeutics:
F.A. Bettelheim, W.H. Brown, M.K. Campbell, S.O. Farrell, "Chimica e Propedeutica Biochimica," EdiSES
Tiziana Bellini, "Chimica Medica e Propedeutica Biochimica," Zanichelli

For Principles of Proteomics:
Voet D, Voet JG, "BIOCHIMICA," Zanichelli
Voet D, Voet JG, Pratt CW, "FONDAMENTI DI BIOCHIMICA" (2005), Zanichelli
Teaching materials provided by the instructor

Semester

First semester

Assessment method

No in-term tests are planned.
Closed-ended tests.
Multiple-choice exercises.
Multiple-choice quizzes.
Open-ended questions.
For details, refer to the description of the individual modules.

Office hours

For Medical Physics and Biophysics:
By appointment via phone (02 6448 8209) or email (francesco.mantegazza@unimib.it).

For Chemistry and Biochemical Propedeutics:
By appointment (email) at Building U28, 1st floor (giuseppe.paglia@uniimib.it)

For Principles of Proteomics:
By appointment (email) at Building U28, 1st floor (giuseppe.paglia@uniimib.it)

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION | GENDER EQUALITY | REDUCED INEQUALITIES
Enter

Key information

ECTS
13
Term
First semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
156
Degree Course Type
6-year single cycle Master Degree
Language
Italian

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Guest access

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY
REDUCED INEQUALITIES - Reduce inequality within and among countries
REDUCED INEQUALITIES

You are currently using guest access (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics