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Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Single Cycle Master Degree (6 years)
  3. Medicina e Chirurgia [H4103D - H4101D]
  4. Courses
  5. A.A. 2024-2025
  6. 4th year
  1. Public Health, Hygiene and Occupational Medicine
  2. Summary
Insegnamento con unità didattiche Course full name
Public Health, Hygiene and Occupational Medicine
Course ID number
2425-4-H4101D263
Course summary SYLLABUS

Blocks

Skip Teaching units

Teaching units

Course full name Epidemiology and Public Health Course ID number 2425-4-H4101D263-H4101D083M
Course summary SYLLABUS
Course full name Occupational Medicine Course ID number 2425-4-H4101D263-H4101D085M
Course summary SYLLABUS
Course full name Internship Public Medicine Course ID number 2425-4-H4101D263-H4101D087M
Course summary SYLLABUS
Course full name Sanitary Economy Course ID number 2425-4-H4101D263-H4101D138M
Course summary SYLLABUS
Course full name Community Medicine Course ID number 2425-4-H4101D263-H4101D188M
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

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Obiettivi

Il corso ha l’obiettivo di permettere ai discenti di apprendere principi e concetti dell’epidemiologia e della prevenzione delle malattie trasmissibili e non-trasmissibili applicati alla sanità pubblica unitamente all'acquisizione degli strumenti e dei metodi di ricerca attinenti alla materia in studio dell'economia applicati alla sanità

Inoltre gli studenti acquisiranno gli elementi di base della Medicina del Lavoro e del sistema di prevenzione in ambito occupazionale; conosceranno i principali rischi in ambito lavorativo e le patologie correlate; impareranno a riconoscere o sospettare una malattia professionale; nonché conoscere gli obblighi di legge in caso di infortunio e malattia professionale.
Al termine del corso lo studente dovrà aver appreso le caratteristiche cliniche e organizzative della Medicina Generale e il suo ruolo nell'assistenza sanitaria primaria e nel Servizio sanitario. Infine, gli studenti conosceranno i principali fattori che influenzano la salute e le metodologie e gli interventi di prevenzione e tutela della salute, a livello del singolo e della comunità. Conoscere i principi, le problematiche e i principali interventi relativi alla prevenzione delle malattie trasmissibili. Conoscere l’epidemiologia e la prevenzione delle malattie croniche e dei principali fattori di rischio. Conoscere i principali interventi organizzati di medicina preventiva e medicina di comunità. Conoscere elementi di Economia Sanitaria.

Contenuti sintetici

Il corso verterà attorno alla triade popolazione-sorveglianza-inferenza. Saranno presentati e discussi gli obiettivi degli studi epidemiologici (epidemiologia descrittiva, eziologica, diagnostica, prognostica) e i principi e i principali metodi di indagine dell’economia sanitaria, nonché la medicina preventiva e di comunità. Si forniranno allo studente le conoscenze e le competenze relative alla prevenzione e tutela della salute nei luoghi di lavoro, alle patologie di origine lavorativa e agli obblighi in caso di infortunio e malattia professionale. Lo studente svolgerà un tirocinio pratico presso un Medico di Medicina Generale.

Programma esteso

Si rimanda al programma dei singoli moduli che compongono il corso

Prerequisiti

conoscenze dii statistica applicataa alla medicina

Modalità didattica

Lezioni frontali ed esercitazioni. Tirocinio svolto presso un Medico di Medicina Generale tutore.

Materiale didattico

Si rimanda ai singoli moduli che compongono il corso

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Secondo semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

L’esame è scritto e consiste in quesiti a scelta multipla, risoluzione di problemi, domande a risposta aperta. Successivamente saranno discussi i risultati dello scritto.

Orario di ricevimento

Su appuntamento
giampiero.mazzaglia@unimib.it

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ | PARITÁ DI GENERE
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Aims

The course aims to allow the students to learn the principles and concepts of epidemiology and prevention of communicable and non-communicable diseases applied to public health along with the acquisition of research tools and methods relating to the subject under study of economics applied to health

Furthermore, students will acquire the basic elements of Occupational Medicine and the prevention system in the occupational field; they will know the main risks in the workplace and related pathologies; they will learn to recognize or suspect an occupational disease; as well as knowing the legal obligations in the event of accident and occupational disease. At the end of the course the student must have learned the clinical and organizational characteristics of General Medicine and its role in primary health care and in the health service. Finally, students will know the main factors that influence health and the methods and interventions for prevention and protection of health, at the level of the individual and of the community. Know the principles, problems and main interventions related to the prevention of communicable diseases. To know the epidemiology and prevention of chronic diseases and the main risk factors. To know the main organized preventive medicine and community medicine interventions. To know basic elements of health economy.

Contents

The course will focus on the population-surveillance-inference triad. The objectives of epidemiological studies (descriptive epidemiology, etiology, diagnostics, prognostics) and the principles and main methods of investigation of the health economy, as well as preventive and community medicine, will be presented and discussed. The student will be provided with the knowledge and skills relating to the prevention and protection of health in the workplace, pathologies of occupational origin and obligations in the event of accident and occupational disease. The student will carry out a practical internship with a General Practitioner.

Detailed program

Please refer to the program of the individual modules that make up the course

Prerequisites

Knowledge of medical statistics

Teaching form

Lectures and exercises. Internship carried out with a tutor General Practitioner.

Textbook and teaching resource

Please refer to the program of the individual modules that make up the course

Semester

Secon Semester

Assessment method

The exam is written and consists of multiple choice questions, problem solving, open-ended questions. Subsequently the results of the paper will be discussed.

Office hours

By appointment
giampiero.mazzaglia@unimib.it

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION | GENDER EQUALITY
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Key information

ECTS
12
Term
Second semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
0
Degree Course Type
6-year single cycle Master Degree
Language
Italian

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Guest access

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY

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