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Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Single Cycle Master Degree (6 years)
  3. Medicina e Chirurgia [H4103D - H4101D]
  4. Courses
  5. A.A. 2024-2025
  6. 6th year
  1. Medical-Surgical Emergencies
  2. Summary
Insegnamento con unità didattiche Course full name
Medical-Surgical Emergencies
Course ID number
2425-6-H4101D337
Course summary SYLLABUS

Blocks

Skip Teaching units

Teaching units

Course full name Emergency Medicina Course ID number 2425-6-H4101D337-H4101D129M
Course summary SYLLABUS
Course full name Emergency Surgery Course ID number 2425-6-H4101D337-H4101D130M
Course summary SYLLABUS
Course full name Anaesthesia and Reanimation Course ID number 2425-6-H4101D337-H4101D131M
Course summary SYLLABUS
Course full name Training in Emergency Room 1 Course ID number 2425-6-H4101D337-H4101D226M
Course summary SYLLABUS
Course full name Training in Emergency Room 2 Course ID number 2425-6-H4101D337-H4101D227M
Course summary SYLLABUS
Course full name Training in Emergency Room 3 Course ID number 2425-6-H4101D337-H4101D228M
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

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Obiettivi

Il corso, organizzato in moduli teorici e moduli di tirocinio in pronto soccorso, fornisce allo studente le competenze per descrivere i fondamenti, i meccanismi fisiopatologici, i quadri clinici, il monitoraggio e il trattamento delle principali patologie urgenti chirurgiche. Includerà inoltre esperienze di ricovero intensive caratterizzate da responsabilità primarie di cura del paziente e relazioni dirette con docenti senior

Contenuti sintetici

Valutazione condizioni generali del paziente. Linee guida per il ripristino e il mantenimento delle funzioni vitali.

Il tirocinio in PS si articola su tre turni, tutti caratterizzati dalla stessa tipologia di organizzazione. Pertanto si presenterà lo stesso Syllabus per i tre turni

Programma esteso

Anestesiologia

  • Eziologia, diagnosi e trattamento dell'insufficienza respiratoria acuta (ARDS, polmoniti) e cronica scompensata
  • Eziologia, diagnosi e trattamento della riacutizzazione di asma bronchiale e BPCO
  • Diagnosi e trattamento della trombo-embolia polmonare
  • Diagnosi e trattamento dello pneumotorace
  • Diagnosi differenziale di situazioni cliniche potenzialmente evolutive: disturbi della coscienza, instabilità emodinamica, dispnea
  • Fisiopatologia, diagnosi e trattamento degli stati di shock
  • Fisiopatologia e principi di trattamento della sepsi
  • Identificazione e trattamento delle principali emergenze metaboliche ed endocrinologiche e disturbi dell'equilibrio idro-elettrolitico e acido-base
  • Diagnosi e trattamento delle principali emergenze neurologiche e diagnosi differenziale dei disturbi della coscienza
  • Diagnosi e trattamento delle principali intossicazioni
  • Trattamento del dolore acuto e cronico
  • Arresto cardiaco e rianimazione cardiopolmonare, gestione della sindrome post-ACC.

Medicina Interna

  • Approccio diagnostico e gestionale del paziente con dispnea (embolia polmonare, BPCO riacutizzata, polmonite, asma, edema polmonare acuto, pneumotorace);
  • Approccio diagnostico e gestionale del paziente con dolore toracico (infarto miocardico acuto, angina, dissecazione aortica, pericardite, pancreatite, acuzie gastro-esofagee);
  • Approccio diagnostico e gestionale del paziente con iper e ipotensione;
  • Approccio diagnostico e gestionale del paziente con acuzie endocrinologiche (Addison, squilibri elettrolitici, chetoacidosi diabetica e iperosmolarità).

Chirurgia generale

  • Sviluppo ed organizzazione del sistema integrato per l'assistenza al trauma maggiore
  • Principi di stabilizzazione cardio-respiratoria del paziente traumatizzato
  • Applicazione della diagnostica clinica e strumentale nel trauma maggiore
  • Strategie terapeutiche generali nel paziente con trauma maggiore
  • Valutazione del dolore addominale e approccio generale alle peritoniti.

Prerequisiti

Essere iscritti al VI anno del CdS in Medicina e Chirurgia

Modalità didattica

Lezioni frontali e Tirocinio
Didattica in copresenza: 2 lezioni (4h) di Anestesia e Rianimazione e Chirurgoa d'IUrgenza sono svolte in copresenza.

Materiale didattico

  • Manuale di Medicina di Emergenza - Francesco Della Corte et all. ‐ McGraw‐Hill Education (seconda edizione)
  • Urgenze ed emergenze ‐ Maurizio Chiaranda - Piccin, Nuova Libraria (quarta edizione).

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Primo Semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Quiz a risposta singola con 5 risposte di cui una sola esatta (30), Prova oral.
L'esperienza di tirocinio in Pronto Soccorso potrà essere argomento della prova oralke

Orario di ricevimento

on demand previo contatto e-mail
roberto.fumagalli@unimib.it

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ | PARITÁ DI GENERE
Export

Aims

The course, organized in theoretical modules and training modules in the emergency room, provides the student with the skills to describe the fundamentals, pathophysiological mechanisms, clinical pictures, monitoring and treatment of the main urgent surgical diseases. It will also include intensive inpatient experiences characterized by primary patient care responsibilities and direct relationships with senior faculty

Contents

Evaluation of the patient's general condition. Guidelines for the restoration and maintenance of vital functions.

The internship in PS is divided into three shifts, all characterized by the same type of organization. Therefore the same syllabus will be presented for the three rounds

Detailed program

Anaesthesiology

  • Etiology, diagnosis and treatment of acute (pneumonia, ARDS) and chronic respiratory failure
  • Etiology, diagnosis and treatment of exacerbation of bronchial asthma and COPD
  • Diagnosis and treatment of pulmonary embolism
  • Diagnosis and treatment of pneumothorax
  • Treatment and differential diagnosis of potentially evolutionary clinical situations: disorders of consciousness, haemodynamic instability, dyspnea
  • Pathophysiology, diagnosis and treatment of shock
  • Identification and treatment of the main metabolic and endocrinological emergencies and of acid-base disorders
  • Diagnosis and treatment of the main neurological emergencies and differential diagnosis of altered mental status
  • Diagnosis and treatment of the principal intoxications
  • Acute and chronic pain management
  • Cardiac arrest, cardiopulmonary resuscitation, management of post-cardiac-arrest-syndrome.

Internal medicine

  • Approach and management of the patient presenting with dyspnea;
  • Approach and management of the patient presenting with chest pain;
  • Approach and management of the patient presenting with hyper and hypotension;
  • Approach and management of the patient presenting with endocrinological emergencies.

General surgery

  • Development and organization of trauma system for major trauma
  • Principles of cardio-respiratory stabilization of trauma patient
  • Clinical and instrumental diagnosis in major trauma
  • General therapeutic strategies in major trauma
  • Evaluation of abdominal pain and general approach to peritonitis.

Prerequisites

To be enrolled in the 6th year of the Master Course in Medicine and Surgery

Teaching form

Lectures and Internship
Multidisciplinary Erogative and Interactive Teaching: 2 lessons (4h) of Anestesia and Emergency Surgery are performed with contemporary presence of the teachers

Textbook and teaching resource

  • Manuale di Medicina di Emergenza - Francesco Della Corte et all. ‐ McGraw‐Hill Education (seconda edizione)
  • Urgenze ed emergenze ‐ Maurizio Chiaranda - Piccin, Nuova Libraria (quarta edizione).

Semester

First semester

Assessment method

Multiple choice quiz or direct examination (30 quiz, 5 answers, 1 correct answer), oral examination
The experience of the internship in emergency department could be topic of discussion.

Office hours

on demand according e-mail request
roberto.fumagalli@unimib.it

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION | GENDER EQUALITY
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Key information

ECTS
8
Term
First semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
0
Degree Course Type
6-year single cycle Master Degree
Language
Italian

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Guest access

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY

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