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Percorso della pagina
  1. Sociology
  2. Bachelor Degree
  3. Scienze del Turismo e Comunità Locale [E1503N - E1501N]
  4. Courses
  5. A.A. 2024-2025
  6. 3rd year
  1. Laboratory 1
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Laboratory 1
Course ID number
2425-3-E1501N107
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
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Obiettivi formativi

Individuare e valorizzare i luoghi della Milano metropolitana a forte potenzialità di attrazione per il turismo post Covid.

Contenuti sintetici

Il laboratorio si articola in otto incontri di tre ore. I primi tre incontri e gli ultimi due saranno in aula. Gli altri incontri saranno, eventualmente, sul territorio e da definirsi in funzione del numero di studenti partecipanti. Obiettivo del laboratorio è quello di fare il punto sulla situazione del turismo a Milano e nella sua città-metropolitana.

Programma esteso

  1. Tavola rotonda di apertura: Il Turismo post lockdown. La situazione in Italia e in Europa.
  2. Il turismo a Milano: alcuni dati. - Obiettivo: analisi dei dati sul turismo post lockdown a Milano. Formazione dei gruppi di lavoro.
  3. Milano blue-green - Obiettivo: identificare le nuove opportunità turistiche, Covid free, offerte dalla Milano metropolitana oltre la ‘Cerchia dei bastioni’.
  4. Presentazione programmi di lavoro.
  5. Verifica situazione lavori di gruppo.
  6. Prova generale report dei gruppi. - Discussione di come migliorare i report.
  7. Presentazione della prova finale Power Point. e discussione dei report.

Prerequisiti

Non sono richiesti prerequisiti

Metodi didattici

Discussione dei temi da parte degli studenti e attività sul territorio con relazione finale. prime 3 lezioni di 3 ore in Didattica Erogativa. Tre incontri successivi di tre ore in presenza con modalità interattiva e di laboratorio. Due incontri finali con didattica interattiva (report degli studenti con discussione).
Tutte le attività saranno svolte in presenza.

Modalità di verifica dell'apprendimento

Partecipazione e interventi degli studenti alle tavole rotonde e alle lezioni. Valutazione dei materiali prodotti e della prova generale e della relazione finale. Si richiede la partecipazione ad almeno i 2/3 delle lezioni e degli incontri per un minimo di 16 ore sulle 24 previste.
Si considera indispensabile la partecipazione attiva all’esposizione della relazione finale (ultimo incontro).
Prove scritte: Project work di gruppo e (breve) relazione individuale. Presentazione Power Point per prova generale e discussione finale.
Prova orale: discussione del Project work e delle presentazioni Power Point.

Testi di riferimento

Per la parte relativa ai 10 elementi di attrattività turistica:
Bernardi M. e Marra E., Attrattività turistica e distinzione urbana, Milano, Ledizioni 2022, cap.4 – pp.67-190 (da acquistare)

Scaricabili gratuitamente al sito:
https://www.ledizioni.it/prodotto/marra-et-al-ricentrare-la-citta/
https://www.ledizioni.it/prodotto/esplorare-la-metropoli-aspetti-socio-territoriali-della-grande-milano/
e per le parti relative al turismo post covid
https://www.ledizioni.it/prodotto/manifesto-dei-sociologi-e-delle-sociologhe-dellambiente-e-del-territorio/

Ulteriori materiali (gratuiti) verranno condivisi con gli studenti nel corso del laboratorio

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | ACQUA PULITA E SERVIZI IGIENICO-SANITARI | ENERGIA PULITA E ACCESSIBILE | IMPRESE, INNOVAZIONE E INFRASTRUTTURE | CITTÀ E COMUNITÀ SOSTENIBILI | CONSUMO E PRODUZIONE RESPONSABILI | LOTTA CONTRO IL CAMBIAMENTO CLIMATICO
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Learning objectives

Identify and enhance the places in metropolitan Milan with a strong potential to attract post Covid tourism.

Contents

The workshop will consist of eight three-hour meetings. The first three meetings and the last two will be in the classroom. The other meetings will possibly be on the territory and to be defined according to the number of participating students. The objective of the workshop is to take stock of the tourism situation in Milan and its metropolitan city.

Detailed program

  1. Opening panel discussion: Tourism post lockdown. The situation in Italy and Europe.
  2. Tourism in Milan: some data. - Objective: analysis of data on post lockdown tourism in Milan. Formation of working groups.
  3. Blue-green Milan - Objective: to identify new tourism opportunities, Covid free, offered by metropolitan Milan beyond the 'Circle of Bastions'.
  4. Presentation of work programs.
  5. Group work situation check.
  6. General rehearsal group reports. - Discussion of how to improve reports.
  7. Presentation of final proof Power Point. and discussion of reports.

Prerequisites

No prerequisites are required

Teaching methods

Discussion of topics by students and activities in the area with final report. first 3 lectures of 3 hours in Didactic Delivery. Three subsequent 3-hour meetings in face-to-face with interactive and laboratory mode. Two final meetings with interactive didactics (student report with discussion).
All activities will be conducted in presence.

Assessment methods

Student participation and interventions in round tables and lectures. Evaluation of materials produced and the overall test and final report. Participation in at least 2/3 of the lectures and meetings is required for a minimum of 16 hours out of the 24 scheduled.
Active participation in the presentation of the final report (last meeting) is considered essential.
Written evidence: Group project work and (short) individual report. Power Point presentation for overall proof and final discussion.
Oral evidence: discussion of project work and Power Point presentations.

Textbooks and Reading Materials

For the part on the 10 elements of tourist attractiveness see::
Bernardi M. e Marra E., Attrattività turistica e distinzione urbana, Milano, Ledizioni 2022, cap.4 – pp.67-190 (to buy)

Textbooks and Reading Materials Downloadable for free at the site:
https://www.ledizioni.it/prodotto/marra-et-al-ricentrare-la-citta/
https://www.ledizioni.it/prodotto/esplorare-la-metropoli-aspetti-socio-territoriali-della-grande-milano/
and for parts related to post covid tourism
https://www.ledizioni.it/prodotto/manifesto-dei-sociologi-e-delle-sociologhe-dellambiente-e-del-territorio/
Additional (free) materials will be shared with students during the workshop

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | CLEAN WATER AND SANITATION | AFFORDABLE AND CLEAN ENERGY | INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE | SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES | RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION | CLIMATE ACTION
Enter

Key information

Field of research
NN
ECTS
3
Term
Second semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
24
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • EM
    Ezio Marra

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
CLEAN WATER AND SANITATION - Ensure availability and sustainable management of water and sanitation for all
CLEAN WATER AND SANITATION
AFFORDABLE AND CLEAN ENERGY - Ensure access to affordable, reliable, sustainable and modern energy for all
AFFORDABLE AND CLEAN ENERGY
INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE - Build resilient infrastructure, promote inclusive and sustainable industrialization and foster innovation
INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE
SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES - Make cities and human settlements inclusive, safe, resilient and sustainable
SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES
RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION - Ensure sustainable consumption and production patterns
RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION
CLIMATE ACTION - Take urgent action to combat climate change and its impacts
CLIMATE ACTION

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